Skidutrustning

sweaper

Ny medlem
Skidutrustning
Skulle behöva lite hjälp med att hitta lämpliga skidor, bindningar och pjäxor...

Kan börja med att förklara min bakgrund lite. Har åkt snowboard och skider om vart annat sen jag börja gå ungefär. Har nu åkt snowboard de senaste tre åren men lånade en polares twintips förra året och har bestämt mig för att skaffa egna.

Kommer mest åka offpist och mycket skogsåkning uteslutande här i sverige. En fördel vore dock om grejerna inte var helt värdelösa i pisten också. Ibland hamnar man ju där ändå, då kompisarna drar dit. Annars brukar jag vanligtvis traska och gå till åkställena ganska mycket och håller mig mer än gärna borta från pisten i största möjliga mån. Gillar också mer hopp och lek i pudret än galet snabba skider så det kan också läggas till som önskemål. Är förövrigt 179cm lång och väger ca 70kg.

Gärna förslag på vars man kan hitta grejerna vore bra att veta. Budget 6000.- +- nån tusing för allt.

Skidutrustning
För det första, lägg det mesta av krutet på pjäxor. Minst 4-5 lök. Se till att få formgjutna sulor i dem.
Sen raggar du tag i nån hygglig begagnad skida. Begagnat är ofta bra grejjer, till mkt bra pris.

När det kommer till skidor, så är det säkert lätt att man fegar lite med längd och bredd när man är lite grön på området. Gör inte det. Din kroppslängd på skidorna är nog rätt lagom skulle jag tro.
Kika sedan efter en twintip med 90-105mm midja (beror på hur mycket man prioriterar pist eller puder).
Skidan du kikar efter finns det säkert mängder av, så det är bara att välja och vraka.

Skidutrustning
Tack Nojlas!
Nån idé vars man kan hitta ett par hyfsade pjux? Och resten av grejerna också för den delen :P Har som sagt varit borta från skidmarknaden ett tag så vet inte riktigt var man ska börja...

Bor förresten i Luleå om det skulle finnas nått ställe i närheten. Är i Umeå ibland också...

Skidutrustning
Håller med Nojlas!

Alpingaraget är väldigt bra, om du har möjlighet att kika förbi i Stockholm för pjux.

Annars är de väl Hägglunds i Luleå!

Senast ändrad:
Skidutrustning
sweaper sa:
Tack Nojlas!
Nån idé vars man kan hitta ett par hyfsade pjux? Och resten av grejerna också för den delen :P Har som sagt varit borta från skidmarknaden ett tag så vet inte riktigt var man ska börja...

Bor förresten i Luleå om det skulle finnas nått ställe i närheten. Är i Umeå ibland också...
Bor du i luleå så är det bara att knata in på hägglunds och börja prova runt. (De gör sulor av märket Conform'able, kostar väl en ca 7-800 och är definitivt värt varenda liten krona.)
Köp gärna sportprodukter hos sportkedjorna. Men inte pjäxor! De har inte den utbildning, erfarenhet och sortiment som krävs för att ge dig bäst anpassning av produkten. Bra skidbutiker har det, och de tar inte mer betalt för det.

(Är du student så har du dels en skidyra väldigt snart där du kan ragga tag i ett par skidor, dessutom tror jag studenter får lite rabatt hos hägglunds)

Skidutrustning
Tack för tipset om hägglunds. Var inne där idag och fick hjälp med pjäxor. Sjukt trevlig och kunnig personal. Så nu var pjäxorna klar iaf.

Tjejen på Hägglunds rekommenderade antingen en völkl bridge som dom hade hemma eller så att jag skulle vänta tills dom nya K2 kung fujas kom in. Nån tanke ang. dessa skidor? Finns det någre beggade skidor jag hellre borde lägga min slantar på? Eller beställa online nån stans?

Sen hur bör man tänka ang. rocker? Ska ha eller ska inte ha?

Sen verkade det vara marker bindningar som gäller enligt tjejen på hägglunds? Nått tips där?

Skidutrustning
Ingen av de skidorna är väl egentligen en off-pist-skida. Som det låter på din beskrivning av hur du åker borde du ju leta efter en lite bredare och lättare skida, om det är skogsåkning du är ute efter.

Som jag minns de två förslagen på skidor, så är det väl båda två mer parkskida än något annat. Bridge ska väl vara någon slags crossover.

Skidutrustning
Okej... nu kör det ihop sig :P Nått förslag på lekfulla roliga skidor (rocker kanske?) som skulle passa min åkning då? Finns nått på begagnat marknaden?

Och skulle marker griffon eller jester funka bra som bindning?

Tillbaka
Topp