Skidval för nybörjare/medelåkare

Cargo

Ny medlem
Hej,

Jag är rätt ny på det här med skidåkningen men kan säga att jag blev hooked väldigt fort =)
Har egentligen inte åkt mycket alls då jag började denna säsongen.

Nu är det så att jag letar skidor då jag vill åka med egen utrustning och siktar på många timmar i backen vilket gör hyrning utav utrustning rätt oekonomiskt.
Är ju som sagt fortfarande nybörjare men kände väldigt fort att jag är lättlärd så en ren nybörjarskida är lite att kasta pengarna i sjön.

Jag är 180cm lång och väger 87kg.
Har ni några tips på skidor som kan passa mig?

Kikade på ett par Völkl Sensor R2 på Länna sport igår. Fint pris på 2 995:-, normalt pris 5 695:-.
Tyvärr fanns denna bara i 177cm vilket kanske gör det lite väl svårt för mig?

Hittade denna på Hi-Sport: Your text to link here...

Tar tacksamt emot förslag.
Pjäxor har jag köpt mig ett par bra från Nordic och är beredd att betala mellan 2500 - 3500 för ett par skidor.

Tack på förhand!

/Martin

Hej!

Här är en recension av Fischerskidan, kan vara värd att läsa..
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2013/fischer/progressor-700.html

Ang. Längd på skidor så kan man räkna på pistskidor (ungefär):
Nybörjare: din längd-15 cm
Medel: din längd-7-10 cm
God: din längd-5 cm eller samma som dig

Kortare skidor är lättare att svänga, men blir ostabila i hög fart. Längre skidor är då, såklart, svårsvängda i låg fart men mer stabila i hög fart. Är du duktig på att åka eller har en hög inlärningstakt och utvecklar din skidåkning fort skulle jag satsa på pistskidor som är något kortare än dig eller samma längd. Det är även individuellt om man föredrar kortare eller längre skidor, själv är jag 163 cm lång och har ett par all-mountainskidor som är 159 cm långa och 87 mm breda. Är riktigt bra i pisten enligt mig. Har även åkt skidor som är längre än mig och det har gått bra tex. Hendryx Funkallistic 172 cm och tyckte de var kanonroliga (dock så har de duckstance vilket kanske underlättade åkningen?). Sedan får du titta på bredden på skidorna. Jag gillar pistskidor som har midja runt 75 mm, tycker att smalare skidor känns ostabila då man inte har något under fötterna. En sak att fundera över är om du vill ha en all-mountainskida eller en ren pistskida. Har du tänkt att börja åka lite off-pist är det värt att köpa en lite bredare skida så att du även flyter utanför pisten. Köp inte en för mjuk skida, men inte heller en stenhård!

Skidor du kan titta på.. Rossignol experience 83 och Salomon Q90. Q90:n är populär här i Val Thorens, tex så har jag sett flera av liftvakterna ha dem, men även säsongare som åker off-pist. Enligt mig är det en kanonskida :)

Ett sista tips är att gå till en riktig skidbutik och klämma och känna på skidorna själv. Prata med de som kan något om skidor i butiken och se vad de rekommenderar.

Lycka till i skidletandet :)

Mvh,
Anna

Tror det kan bli riktigt fint det, Dynastar gör bra skidor :)
Har åkt CR 74 fluid (tror jag det var), riktig pistsmiskare men alldeles för hård för mig. Den skidan är för avancerade åkare som väger lite mer än mig och kan trycka på mycket mer. Den du köpt är något mjukare så tror den kan passa dig alldeles utmärkt. Vilken längd tog du?

Bra val och lycka till i backen :)

Mvh
Anna

Jo det gick nog bra :-)
Var ju andra gången i mitt 32 år långa liv som jag åkte skidor, men gick upp till blå backe och efter 4h nötande gick jag på röd för att prova lite.

Det märks att skidan är styvare och trycker på bra genom kurvorna. Även farten blir högre vilket är det som skrämmer mig lite nu i början :-)
Första gången jag åkte för nu knappt 2 veckor sedan så åkte jag på en mjukare o mer förlåtande skida där övergången från svänga höger till vänster o vise versa kunde göras trots viss fusk med kroppspositionen. Den här skidan kräver lite mer teknik vilket jag tycker är kanon då jag verkligen kan utvecklas istället.

Nu är det regn o plusgrader i sthlm så blir nog inte något åka i veckan.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp