Skidval för ringrostig tant som tävlingsåkte som tonåring?

cellia

Ny medlem
Hej!

Jag är en 46-årig dam som började åka skidor som barn och som åkte väldigt intensivt fram till 30 (åkte till alperna 2-3 gr/år och har även tävlingsåkt en del) och var då en mycket duktig skidåkare som åkte obehindrat i överallt. Har bara åkt sporadiskt de senaste 15 åren på hyrda skidor. De senaste skidorna jag ägde var ett par 1.80 långa ganska styva K2-skidor som var fantastiska, gick att åka på is samtidigt som de var lätta att svänga med. Jag är 165, är stark och väger ganska mycket 75 kilo. Är det någon som har tips på skidor samt längden på dessa?

Tack på förhand!

Anna:)

Vilken typ av åkning avser du ägna dig mest åt? Pist, offpist, blandat och i så fall med tonvikt mot vad? Du har en myriad av lagg att välja på innan du smalnar av vad du strävar mot!

Hej!

Jag kommer mest att åka i pist och vill ha en skida som inte fladdrar när man står på och som klarar en isfläck, vill även åka lite puder också.

Anna

Eftersom du verkar kunna ladda rejält skulle jag nog kika bortanför det som är dedikerade tjejskidor. I det otroligt populära allmountainsegmentet med skidor i midjebredd från dryga nittio upp mot hundratio i midjan hittar du nog vad du söker. De håller många gånger för riktigt laddad körning i pist samtidigt som de har tillräckligt med bäryta för att göra en puderresa minnesvärd, särskilt för en åkare som inte närmar sig eller passerat decitonnet..!

Vad gäller längden så tycker jag att absolut kortaste valet för dig är runt hundrasjuttio cm, är du bekväm med längder upp mot hundraåttio så är det vad jag skulle föreslå. En skida med rocker i bägge ändar upplevs dessutom kortare än en helspannsskida i samma längd, dessutom blir den längre skidan stadigare i fart och bär bättre i det lösa. Blir den för lång blir det svårare att böja genom den och den riskerar att kännas plankig.

Den första skidan att segla upp på horisonten blir så klart testvinnaren Extrem Project 100, du testar nog lämpligen 179:an i första hand med ovanstående resonemang färskt i minnet. Har du förresten möjlighet till testkörning eller satsar du på ett blindköp?

Till listan med skidor att testa/kika närmare på lägger du oxå Salomon Q98, Corvus från Black Crows, Bonafide från Blizzard. Völkl Mantra kan få hänga med på en repa med, men börja med P100 som sagt!

Oj vad mycket bra tips jag fick. Du verkar ha koll. Hoppas jag kan hyra nån av dessa eller låna av nån kompis. Tack så jättemycket.

Alla ovanstående skidor är trevliga. Men... en en gammal tävlingsåkare som vill åka pist kommer aldrig ifrån ett par tävlingsskidor i garderoben, det finns ingen konkurrens när det gäller att åka skärande sväng i hård pist. Förslagsvis slalomskidor då det sällan finns möjlighet att åka så fort som ett par storslalomskidor inbjuder till. För att åka utanför pisten behövs dock något annat. Om man kompletterar med att par racer tycker jag man kan väljs ett par bredare än allmountain.

Senast ändrad:
Hålla med att ett par SL skidor är en bra start. Dam SL skidor är 155 långa, inte svårt att hitta ett bra par på andrahands marknad. Eller väntar för rea vid säsongens slut. Samma sak med GS skidor, någonting 175-180 i längd till att börja med. Sedan kan du alltig ta kontakt med din lokala alpin klubb och ser om du kan vara inblandad. Attityden mot vuxna varierar. Några klubbar har "föräldrar carving" och till och med veteran tävlingsverksamhet. Men andra har desvärre ingenting för vuxna. Kolla upp vad lokala klubbarna kan erbjuda.

Visst kan man köpa 100mm bredd all mountain skidor. Men man får inte samma prestation och känsla på piståkning. En bra kompliment men inte vad jag skulle rekommendera i första hand.

M

Jag tror ni har rätt jag behöver nog flera skidor. Tack för all hjälp!
Anna

Snödjup

Tillbaka
Topp