skidval hjälp

feelinho

Ny medlem
skidval hjälp
Hej jag är 191 lång o väger ca 75! Jag vill ha ett par twintipskidor, då jag ska hoppa en del men samtidigt överleva de 2 gångerna jag ska vara i alperna i år! Någon har ett förslag på att par skidor som fyller kraven?

skidval hjälp
Hmm, hur duktig är du? Ska skidan främst användas till jibbing eller mer allround?

Jag skulle spontant säga Karma (fjolårets), som vanligt, då jag tycker att det är den bästa allroundskidan (då man räknar in parken, hemska tanke). Kan dock bli lite smal om du ska åka stort och djupt nere i alperna, men är det bara enveckorsvisiter ska det väl vara det mindre problemet, 87 mm räcker säkert.

Hur bra denna eminenta skida är på räcken låter jag dock vara osagt då jag inte har den sortens böjelser.

Sen om du kollar på skiddatabasen så lär du nog hitta en hel del. Vill åka på mer jibbbetonade (stavning) skidor kan säkert någon annan hjälpa, fast jag gillar TM av någon konstig anledning.

Vet inte hur Big trouble beter sig, men om den har samma egenskaper som TM så är nog det också en kandidat, har dock läst att den ska vara trög.

skidval hjälp
Jag är hyffsat duktig! kan lixom åka :) jag ska inte yberjibba, bara sätta 360s o rails ungefär. Jo visst jag har kollat in skiddatabasen men det är rätt svårt ändå att hitta där! Karma verkar vara grymt bra, men det är även priset!!

Jag har varit i en skidaffär i sthlm här, där säger dem att p3 är ett bra par skidor , fast att de inte riktigt pallar alperna lika bra som till ex karma

skidval hjälp
Feelinho: Försök få tag på förra årets Karma, billiga och vad jag förstått styvare. De har mjukat upp skidan till i år och gjort den mer jibb men jag misstänker att det blir i avkall till den annars ypperliga prestandan utanför parken.

skidval hjälp
Feelimho: 06/07 är den nya, mjukare modellen, alltså är det 05/06 som jag testkört och tycker är helt... Ja, du fattar.

EDIT: http://sport-conrad.de Men skit i det o kolla hos någon butik hemma, de har säkert ett par gamla karma till övers, billigare än mustaschen tom

Senast ändrad:
skidval hjälp
Ring och kolla med importören för völkl, de vet säkert. Annars testa årets modell, vem vet, det jag hört kan ju vara rent skitsnack också?

skidval hjälp
Att den ska vara uppmjukad och mer jibborienterad till skillnad från fjolårets som var en skida för skandinaviska offpistförhållanden

Tillbaka
Topp