Skidval, Nordica Patron 185 alt Extrem Opinion 108 186!?

Mycket intressant tråd om skidor som jag själv är intresserad av. Verkar finnas många bra runt 105 - 115.

Jag har idag 186 långa och 95 breda Atomic Theory. Nöjd, kul Sverige-skida, men känner helt klart att jag kan gå upp i både bredd och längd.

Normalbra åkare, åker ca 15-20 dagar per år. 190 lång, 78 kg. 45 år, hyfsat vältränad. Det blir en del pist, men gillar löst mest. En eller två vändor till Alperna per år. Funderar på att skruva i tour-bindningar i dessa skidor.

Nu till mina följdfrågor:

- Vad är att föredra för kul mix av pist och löst - en något kortare, ca 185-188, skida med mer bredd, ca 110-115, eller en längre, ca 190-193, med mindre bredd, ca 105-108? Jag har fått för mig att en längre (190+) och bredare skida (110+) blir för krävande för mig.
- Om jag gillar hur mina nuvarande skidor beter sig, kan jag förvänta mig liknande om jag väljer Atomic igen? Hur mycket "känsla" går igen skidor från samma tillverkare?

Mina kandidater är Atomic Auto 109 (117?), Fischer Ranger 108, Extrem Opinion 108 (fast den är dyr), Salomon R2 108 (kanske Q?), Blizz Cochise (för krävande? Bodacious? Gunsmoke?), och Völkl 100eight.

Atomic och Blizz (kanske Völkl) kan jag få lite bättre pris på genom min lokala handlare...

Kastar in ett till förslag! Har i år fått chansen att åka en hel del på nästa års Wailer 106 från DPS. En skida som sägs vara byggd på ett nytt sätt - där man bygger den från stansen och utåt, kallat "Chassis principle". Hur som haver så är det en oerhört lätt skida och rejält vridstyv. Den är lite orolig när man står platt på den men kanta den och den blir som ett lok på räls. Svårt att riktigt beskriva den för den är så olik andra skidor. Men jag skulle inte göra ett köp i 106-klassen utan att testa Wailer 106!

Oj, otroligt svårt att välja skidor i den här kategorin när det finns så många bra alternativ. Just nu är det ändå Opinion som ligger i topp, mest för att det finns lite att läsa om SGN Rakka som också ser ut att vara en schysst skida. Wailar 106 verkar i och för sig också intressant och den får bra betyg från Blister gear review. Men samtliga tre är betydligt dyrare Soul S7 som var planen från början...

Så dök de äntligen upp! Blir att montera en FKS 140 på dem :D

Senast ändrad:
Ser schysst ut nostar!

Om jag förstår den här tråden rätt är det mer värt att köpa opinion 108 i originalutförande än i kilofiber, om huvudsyftet med skidan inte är att köra techbindningar och tura, utan att montera Marker tour epf 12 för att kunna tura när andan och möjligheterna tillåter? Alltså att oftare köra offpist i närheten av liftsystemet än att göra långa turer. Får jag en bättre skida för mina syften i original även om priset är oväsentligt, eller kan jag köra på kolfibervarianten?

Och jag som är 176 cm och väger 65 kilo borde klara mig med en skida på 179 cm, eller hur?

krokodi1 sa:
Ser schysst ut nostar!

Om jag förstår den här tråden rätt är det mer värt att köpa opinion 108 i originalutförande än i kilofiber, om huvudsyftet med skidan inte är att köra techbindningar och tura, utan att montera Marker tour epf 12 för att kunna tura när andan och möjligheterna tillåter? Alltså att oftare köra offpist i närheten av liftsystemet än att göra långa turer. Får jag en bättre skida för mina syften i original även om priset är oväsentligt, eller kan jag köra på kolfibervarianten?

Och jag som är 176 cm och väger 65 kilo borde klara mig med en skida på 179 cm, eller hur?
Om man bara "turar" och tar sig runt i närområdet till pisten så tyckte de mer visa och lärda att det var att kasta pärlor åt svin med kolfiber!

Kan intyga att skidan känns väldigt lätt och handflexandet ger en styvare skida än SFB men också att den kommer ge mer kraft tillbaks!

Vad jag kan förstå så får man en tryggare skida original som fungerar bättre för normal åkning då skidan är lite tyngre och tryggare.
@Hasse_Lindborg och
@MnO är experterna som säkert kan ge dig svar
@krokodi1 !

Åker själv mest bara pistnära och väljer nog en vanlig bindning! När det finns orört så brukar man ändå på något sätt orka ta sig dit!

Jag skulle säga att det inte handlar om att kasta pärlor åt svin med kolfibervarianten, utan helt enkelt om att välja den skida som passar bäst för det ändamål som den ska användas till.

Med Carbon-varianten av Opinion får man en skida som är bantad med 550 gram, vilket ger en väldigt lätt skida eftersom redan standardvarianten av 108 är relativt lätt med sin honeycombconstruktion i tip och tail. Den viktbantningen innebär ofrånkomligen att en del av tryggheten och stabiliteten går förlorad till förmån för andra egenskaper som låg vikt och smidighet. Under prototyptestandet av Opinion tidigare och nu Opinion Carbon framgick det tydligt att det finns en gräns för hur lätta skidor det går att bygga och ändå få acceptabla i egenskaper på fast underlag. Går man ner för långt i vikt blir skidorna väldigt sprättiga och svåråkta i pist eftersom det man måste dra in på för att spara vikt är dämpmaterial, glasfiber och kärndensitet, dvs sådana parametrar som skapar lugn och pondus i en skida. Opinion Carbon är en bra balans mellan låg vikt och prestanda, vilket gör att den fungerar som allroundskida, MEN det är fortfarande i relation till skidor i lättviktklassen. Det är en topptursinriktad friåkningsskida med allroundpotential snarare än en skida som är tänkt att fungera optimalt på alla underlag i liftburen åkning. Den vanliga Opinion är en bättre skida för de allra flesta och den är långt från tung med sina 2100gram i 186cm. Om man inte känner behov av antingen banta bort så mycket som möjligt uppför eller vill ha en skida som är superlätt att få runt i trång åkning i skog eller liknande, finns ingen anledning att välja Carbonvarianten. Lättheten har alltid ett pris i form av minskad trygghet på fast underlag och i skräpsnö. Det gäller Opinion såväl som alla andra skidor som jag hittills har testat.

nostar sa:
krokodi1 sa:
Ser schysst ut nostar!

Om man bara "turar" och tar sig runt i närområdet till pisten så tyckte de mer visa och lärda att det var att kasta pärlor åt svin med kolfiber!

Kan intyga att skidan känns väldigt lätt och handflexandet ger en styvare skida än SFB men också att den kommer ge mer kraft tillbaks!

Vad jag kan förstå så får man en tryggare skida original som fungerar bättre för normal åkning då skidan är lite tyngre och tryggare.
@Hasse_Lindborg och
@MnO är experterna som säkert kan ge dig svar
@krokodi1 !

Åker själv mest bara pistnära och väljer nog en vanlig bindning! När det finns orört så brukar man ändå på något sätt orka ta sig dit!

Senast ändrad:
Det blev ett par Opinion 108 för mig med! Var frestad att lägga till några hundralappar och köpa kolfibervarianten istället, men efter MnO:s inlägg höll jag mig till originalet. Det ska bli spännande att åka och tack för alla inlägg!

MnO sa:
Jag har åkt tre säsonger på Nordica Patron och har en hel del dagar på Opinion 108, så där har jag ett bra referensmaterial. SFB har jag bara testat enstaka dagar dock och då mest i pist och pistnära offpist, så den kan jag inte säga att jag känner till lika bra.

I korta drag:

SFB: Lättsam allrounder med lite silkeslen snökontakt och en balans som drar åt park mer än de andra två. Betydligt mindre rocker än de övriga två ger den sämre flyt, men också längre kontaktyta i pist och därmed kortare "fladderbar" längd tip och tail. Den kan inte riktigt mäta sig med de andra två tycker jag. Den saknar karaktär och Line är lite fega med rockern. Det pratas om lowrise och noplow, men i verkligheten är det mer snack än hockey och inte ens nära en sådan form. Aningen mindre plownose än normen kanske, men ändå tydlig bromseffekt i bra snö.

Nordica Patron: En mycket lyckad och trevlig långkörare i Nordicastallet. Kanonbra offpist. Sämre i pisten, men går bra så länge det är jämnt och mjukt. Svänger mycket, men fladdrar rejält i tip och tail när det är lite fastare. Rätt bra svar flexmässigt, men odämpad. Den låga dämpningsgrader ger fin närvaro i mjuk snö, men gör den lite för ettrig på fastare underlag. En av mina favoritskidor för offpistinriktad allroundåkning, men jag måste hålla igen lite i pist när det är fast.

Opinion 108: Liknande rocker som Patron fram och mindre rocker bak. Det ger aningen mer stöd bakåt, men ändå en liknande karaktär balansmässigt. Den är avsevärt stabilare i pist och känns tryggare att ladda på med på fast underlag i jämförelse med Patron. Bettet och spårviljan är liknande i lägre fart, men 108 tar över med besked när det hårdnar på. Håller spåret även över skravel och stök på ett sätt som inte Patron klarar av. Storleksmässigt ligger Patron mitt emellan 108 och 118, men känslomässigt är den klart mer lik 108 än storebror 118 som är mycket biffigare och större i känslan. 108 har en längre radie än Patron och det ger också ett lite lugnare beteende. Anledningen till att jag sålde mina Patron var just att de är klart sämre i pist än Opinion. Offpist är det jämnt skägg skulle jag säga och en smakfråga. Personligen föredrar jag geometrin från Opinion, men snökontakten i Patron, eftersom jag gillar mindre dämpade skidor med mycket närvaro. Opinions pistprestande kommer av mer gummi i konstruktionen och det ger alltid en mindre grad av krisp och närvaro. De flesta uppskattar mer dämpning, men jag gillar odämpat när jag ska köra offpist så att jag kan uppleva snön så nära som möjligt. Patron har en fördel utanför pisten av sina 5mm mer bredd under foten. Flytmässigt dock liknande som sagt och även balansen när det går undan i bra snö utanför är likvärdig. Två vassa kombatanter.

Patron är i karaktären mer svängig utanför pisten, både på gott och ont. Opinion är en skida som svänger lätt och är lekfull vid input, men den väntar lite mer i grundläget och ligger lite lugnare rakt fram i puder. Patron svänger med mindre grad av input vilket är kul, men också lite nervöst ibland. Det är patrons brist på indrag som ger den karaktären.

Sammanfattat:
SFB är för dig som är lite konservativ och inte vågar dig på en fullt ut offpistinriktad rockerkurva.
Patron ger mest direktkänsla i snökontakt och ger mycket sväng även med lätta fötter, men är lite fladdrig i pisten när man drar på. För max lekfullhet, välj Patron.
Opinion 108 är klart bäst i pisten av de tre och är lite mer dämpad och "tyst" utanför och ger ett tryggare lugn. För mest allround, välj Op108.

Patron och 108 är båda riktigt bra skidor, så du kan inte göra fel oavsett vad du väljer. Notera att egenskaperna beskrivs i relation till varandra ovan. Skulle vi lägga in Opinion 108 Charger och Helldorado eller någon annan liknande skida i ekvationen hade jag inte valt samma värdeord för tex dämpning.
Om du nu skulle ta och jämföra Helldorado och Opinion Charger istället, hur skulle du värdera deras pistegenskaper, framförallt vad gäller isgreppet? Kör på Helldorado 193 för tillfället men saknar lite lite vad gäller greppet när det blir riktigt hårt och brant, upplever att den ganska mjuka tailen kan släppa vilket begränsar hur hårt jag vågar ligga på. Velar mellan att skaffa två par (typ Nordica enforcer 93 el liknande och ett par mer puderinriktade fullrockade lagg som inte behöver vara så bra i pisten runt 115-125) eller hoppas på att Opinion Charger biter tillräckligt bra i pisten så att de funkar som endaskida

Tillbaka
Topp