Skidval(Rossignol Scratch BC&Völkl Unlimited AC2)

Alexaaander

Ny medlem
Tjo!:D
Jag behöver ett par nya skidor och har råd med skidor för ca: 2000 spänn.
åker mest pist och är 178 cm lång och väger runt 60 kilo och jag vet inte riktigt vad jag ska välja:/
det jag har hittat nu är ett par begangnade (Völkl Unlimited AC2 174 cm) och ett par Rossignol Scratch BC (171 cm) men jag har ingen aning om vilka som passar mig bäst:/
någon? hjälp?:)

Det är två skidor som är ganska olika i karaktären. Völkl AC2 är en något breddad pistskida som är spänstig och alert i snökontakt och känsla. Stancen (bootcenter-placering) är traditionell och hela skidan ger ett neutralt intryck, i relation till en klassisk pistskida. Scratch BC är, lite beroende på monteringpunkt naturligtvis, en skida som är betydligt mer åt jibbhållet i känsla och balans. BC fanns tidigt i Ross sortiment och om det är en av de tidiga versionerna så är centerkänslan inte lika påtaglig, men den är ändå tydlig i jämförelse med AC2. BC är en typisk Rossignolskida från ett par år tillbaka när det gäller känslan. Det innebär mycket dämpning via gummilager, vilket ger en ganska diffus kontakt med underlaget. En del gillar det, men jag tycker att det saknas lite närhet i åkningen.

Jag hade valt Völkl-skidan om du fokuserar på åkningen, och Scratch BC om du vill ha mer möjlighet att utveckla din jibbiga sida.

Tillbaka
Topp