Skidval som funkar på isig pist och i puckel

MaxJarno

Ny medlem
Hej

Jag har haft ett uppehåll på 15 år i skidåkningen och börjat nu när barnen kommit i lämplig ålder.
Slutade åka ett par år innan carvingskidorna kom och börjar nu försöka lista ut vad jag ska köpa.
Djävlar vilket utbud och jag blir helt snurrig vad ska man leta efter...
Jag kommer att åka mest i pist i Sverige..
Var på Teamsportia och köpte något som de tyckte skulle passa mig...
Visade sig att skidorna kräver enormt mkt kantande för att jag inte ska hasa runt.
Känns som jag är för tung förskidorna väger runt 0,1 ton...
Skidor K2 Konic
https://www.stadiumoutlet.se/utrust...nDzwP7higw4gvcsDu6Nc1LsyWQI-BOa7IUaAuUM8P8HAQ

Detta är nivån på min skidåkning i pisten en dag med ryggskott ;)

Vad tycker ni här på Freeride man ska leta efter....
mvh max

Senast ändrad:
Fin kortsvängsteknik! Men du har en hel del att arbeta på för att utnyttja dagens skidor till fullo :) I filmen är det väldigt dominant vridning i sväng och väldigt lite kantning. Men fin rytm och tajming så du bör kunna gå framåt snabbt!

Dock så tycker jag att som du själv är inne på, att du blivit "lurad" och köpt ett par för klena skidor. Själva radien på skidorna tycker jag är lämplig, ca 15m, det borgar för rolig piståkning i både stora och små svängar, men du behöver en rejälare skida och med tanke på din vikt så bör skidans längd närma sig din kroppslängd för att du ska få stabilitet. Om du vill tumma lite på stabiliteten och få mer lättsvängd skida så går du ner i längd. Det finns mycket rea just nu att fynda på så det är bara att leta efter en skida för "avancerad" åkare med radie mellan 15-20m. Finns också mycket på köp och sälj på freeride så där kan vara värt att leta.

T ex:
http://alpingaraget.se/sv/product/27257/atomic-redster-xti-m-x12
http://alpingaraget.se/sv/product/2...?nosto=nosto-product-list-bottom-best-sellers

Senast ändrad:
Hej
Som beskrivet jag hade ett rejält ryggskott med förskjutet bäcken som igår blev arbetat på av massör. Så det gjorde det lite omöjligt att pressa och kanta under förra veckans åkning. Men mkt mer kantning behövdes inte då pisten inte var speciellt isig.
Men men nog om det :-)
Är det några märken som dominerar idag.
Eller är konkurrensen jämn så man ska titta på konstruktion i första hand...
Jag vill gärna ha kantgrepp...
Men samtidigt inte för snabb skida i puckeln.
Kanske måste man ha flera skidor i dagsläget
Mvh max

Senast ändrad:
MaxJarno sa:
Hej
Men mkt mer kantning behövdes inte då pisten inte var speciellt isig.
Mitt tips är att kolla efter filmsnuttar på tuben som beskriver åkning med carving-teknik, (finns massor) kanske kombinerat med att du tar några lektioner. Om du vill få ut mer av moderna pistskidor så är det det området du ska botanisera tycker jag. Kulhetsfaktorn ökar då med kantningsvinkeln! Även när det inte är isigt. Även här finns många trådar med tips på carvingteknik och vinklar...

Jag tror säkert att du kan komma en bra bit på vägen med nuvarande lagg, men med bättre teknik når du säkert längre med ett par mer potenta lagg.

Vilka skidor, modell, typ och märke, väljer man idag oftast efter tänkt användningsområde. Typ: fin pist, uppkörd pist, lite vid sidan om pisten, mycket vid sidan om pisten, puder, hela berget, alla ovanstående... eller en kombo. Att testa sig fram på demo alternativt hyrdagar är i regel en framgångsrik väg att gå!

Jag ville inte vara först med att svara, för jag själv tycker mig vara rätt grön med bara 6 säsonger på skidor. Men jag lärde mig den "nya" tekniken direkt, och har inte behövt lära om mig från gammal sladdteknik alls. Och när jag såg filmen så blir det ju iaf för mig övertydligt över vilken skillnad på att åka det är mellan de olika teknikerna, som natt och dag. Såhär kommer mina reflektioner, som jag hoppas inte uppfattas som taskiga eller felaktiga, vi alla vill ju hjälpa, kanske bara med lite olika ord. Var beredd på massa liknelser, en del mer långsökta än andra, och blandade hejvilt. :D

Det är inte dina skidor som är problemet, det är du som använder "fel" teknik bara. Lite träning så är det fixat och dina skidor kommer funka bra, när skidorna används till det dom är byggda för.

Som jag ser din åkning, så färdas du rakt ner i en och samma linje, sen begränsar du farten genom att sladd/bromsa åt sidorna. Du åker inte på kanterna alls. Det är ungefär som att försöka köra ner för en grusad backe med bilen med handbromsen låst och bakvagnen släpandes efter, slängandes åt olika håll. För mig ser det ut som en skicklig åkare av den gamla skolan (snyggt t.o.m.), men det är inte alls så man åker på skidorna idag.

Carva gör man inte bara när det är isigt, utan är den teknik man alltid åker på, eller i vart fall försöker. Istället för att använda skidorna som sladdbromsar, så ska du åka med skären som det vore skridskor. D.v.s. kanterna åker längs med åkriktningen, som när man skär med en kniv. Det du gjorde var att använda kanterna som en is-skrapa på bilen, i sidled som när man ska skrapa ner grönsakerna i kastrullen från skärbrädan. Helt tvärtom alltså, det du tror är "kanta" är inte kanta. Du ska åka längsmed skären, inte använda dom som skrapor på tvären á la hockeystopp.

Istället för att åka rakt ner och sladdbromsa "med rumpan" åt sidorna, så ska du kanta i skären på bägge skidorna och låta dom glida längsmed, som tågräls eller skridskor. Då kommer skidornas form att svänga åt dig, och gör du rätt så kommer du åka ner som ett stort S i backen (slalom/serpentin), till skillnad från din raka linje. Men utan sladdar, utan broms, och med mer kontroll och fart.

Målet är att inte har något snösprut/sladd alls. Men det är såklart det man gör om man vill slöbromsa lite, men helst vill man ju undvika det.

Jag valde en film som var kort och visar bakifrån, så du kan jämföra med din egen film här ovan. Kanske blir tydligare då, hoppas det hjälper. Lycka till. :)

Senast ändrad:
Hej
Nu har vi ramlat ifrån ämnet,,,,, fokus fokus ! :lol:
Jag var ute efter en puckelskida som kan funka i isig pist och inte tips på hur man skär,
Jag sökte lite tips på skidmärken som var i framkant så jag kunde exkludera vissa märken.
Då vet jag vilka märken jag ska prova vid tex. demodagar......

Men men
Jag kan köra sladdande kortsväng hoppsväng och skära liten som stor radie allt i beroende på omständigheterna. Det är enormt energibesparande att skära med stor radie i långa backar jämfört med kort sladdsväng. Jag tittar ofta på hur mina skär ser ut där jag farit fram och kör man med skär så får man fina linjer i snön. Kör man däremot med sladd så bygger man små högar av snö.
Allt har sin plats och utesluter inte det andra... kanske för er i den yngre generationen.

Jag har åkt mkt skidor i allt från puckel till skare och man anpassar sig med olika tekniker efter omständigheterna. Allt handlar inte om stora skär i alla situationer,,, snälla kära nån....
Det är viktigt att träna snabbhet vilket är viktigt i en puckel, i skogen, på berget och för att kontrollera hastigheten i branta puckelpister med stora pucklar så går det inte att köra med teknik anpassad för stora skär.

Är man en duktig skidåkare klarar man flera tekniker och använder inte bara en.

Om jag ska åka puckel är carvingteknik med stor radie helt ointressant....
Men det är skönt att skära långa svängar efter ett aggresivt parti som avkoppling.

Ps
Hade ni haft kunskap i ämnet så skulle ni kritiserat vinkeln på sladdarna och hastigheten på svängarna. Inte dragit en linje till skärande svängar när jag frågar efter en puckelskida som kan ta isig pist.
Här har vi en till sladdande åkare som ni kan lära upp, lustigt han säger i videon att han har problem med höfterna. Vilket gjorde det svårare att få till svängarna....

Tidpunkt 02:19 i Youtubevideon så ser ni sladdande åkning, tipsa gärna Paul Lorenz eftersom ni verkar veta vad ni pysslar med.
Vid 01:30 inleder han med överdriven carv och det fungerar inte utan han går över till ett smalare spår likt mitt grundkoncept...

Att skära i is med skidan jag köpt går inte bra i branter, jag har hyrt skidor för ett par år sedan som skar suveränt i is. Det gick att skära helt utan ansträngning med hyrskidorna och de gick på räls men jag kommer inte ihåg vilket märke det var. Bara att det var ett märke som jag hatade för en 20 år sedan. Jag slogs då av förvåning över vilket jättekliv carvingskidorna gjort på utvecklingssidan när det gällde att skära. Så jag vet hur bra skidor tar is.....

Då ger jag upp och tackar för mig

Titta på renodlade pistskidor utan rocker om du vill ha bra fäste. Beskrivningen på dina K2 är precis tvärtom mot vad du söker. Tex race-carvers från Head, Elan, Fischer, Völk...

MaxJarno sa:
Hej
Nu har vi ramlat ifrån ämnet,,,,, fokus fokus ! :lol:
Jag var ute efter en puckelskida som kan funka i isig pist och inte tips på hur man skär,
Jag sökte lite tips på skidmärken som var i framkant så jag kunde exkludera vissa märken.
Då vet jag vilka märken jag ska prova vid tex. demodagar......

Men men
Jag kan köra sladdande kortsväng hoppsväng och skära liten som stor radie allt i beroende på omständigheterna. Det är enormt energibesparande att skära med stor radie i långa backar jämfört med kort sladdsväng. Jag tittar ofta på hur mina skär ser ut där jag farit fram och kör man med skär så får man fina linjer i snön. Kör man däremot med sladd så bygger man små högar av snö.
Allt har sin plats och utesluter inte det andra... kanske för er i den yngre generationen.

Jag har åkt mkt skidor i allt från puckel till skare och man anpassar sig med olika tekniker efter omständigheterna. Allt handlar inte om stora skär i alla situationer,,, snälla kära nån....
Det är viktigt att träna snabbhet vilket är viktigt i en puckel, i skogen, på berget och för att kontrollera hastigheten i branta puckelpister med stora pucklar så går det inte att köra med teknik anpassad för stora skär.

Är man en duktig skidåkare klarar man flera tekniker och använder inte bara en.

Om jag ska åka puckel är carvingteknik med stor radie helt ointressant....
Men det är skönt att skära långa svängar efter ett aggresivt parti som avkoppling.

Ps
Hade ni haft kunskap i ämnet så skulle ni kritiserat vinkeln på sladdarna och hastigheten på svängarna. Inte dragit en linje till skärande svängar när jag frågar efter en puckelskida som kan ta isig pist.
Här har vi en till sladdande åkare som ni kan lära upp, lustigt han säger i videon att han har problem med höfterna. Vilket gjorde det svårare att få till svängarna....

Tidpunkt 02:19 i Youtubevideon så ser ni sladdande åkning, tipsa gärna Paul Lorenz eftersom ni verkar veta vad ni pysslar med.
Vid 01:30 inleder han med överdriven carv och det fungerar inte utan han går över till ett smalare spår likt mitt grundkoncept...

Att skära i is med skidan jag köpt går inte bra i branter, jag har hyrt skidor för ett par år sedan som skar suveränt i is. Det gick att skära helt utan ansträngning med hyrskidorna och de gick på räls men jag kommer inte ihåg vilket märke det var. Bara att det var ett märke som jag hatade för en 20 år sedan. Jag slogs då av förvåning över vilket jättekliv carvingskidorna gjort på utvecklingssidan när det gällde att skära. Så jag vet hur bra skidor tar is.....

Då ger jag upp och tackar för mig
Förlåt men nej, han använder inte "sladdsväng" utan han carvar. Vid 1.30 så åker han ju bokstavligen talat puckelpist, där man självklart inte carvar, men det är det enda undantaget i hans video.

Var mer mottaglig till kritik och ta till dig vad ovanstående har skrivit, det kommer hjälpa mer än ett par nya lagg :-)

Senast ändrad:

@MaxJarno
Jadu, jag utgick ifrån dina inlägg där du ville ha skidor med bra kantgrepp, samtidigt som du visar ett klipp på din skidåkning på moderna carvingskidor där du inte använder kanterna överhuvudtaget. Så du får ursäkta om jag inte förstod hur bra du var på att kanta skidor. Jag beklagar missförståndet. Det känns definitivt som inte du har något att lära av mig iallafall, det är med all säkerhet utrustningen det är fel på. Lycka till. ;)

edelovekillerr sa:
Var mer mottaglig till kritik och ta till dig vad ovanstående har skrivit, det kommer hjälpa mer än ett par nya lagg :-)
+1

Det är en otrolig skillnad mot åkningen du visar i din film. Om du lägger upp en film på hur du åker måste du förstå att du kommer att bedömas utefter den.
Och tekniken är viktigare än materialet.
Han kör ju som sagt skärande svängar i princip hela tiden lite snösprut blir det pga att underlaget är mjukt och han trycker lite hårt när han kör kortsväng.
Sladdar knappt i puckeln heller i o m att han lättar från underlaget när han vrider skidorna. Så fort han får lite tryck mot underlaget så rör sig skidorna i länsriktningen/åkriktningen (även om han inte kantar så mycket).

Det du gör i din film är att trycka ut skidorna tvärs åkriktningen. Det är inte den tekniken man strävade efter före carvingskidornas tid heller. Utan så fort skidorna får tryck mot snön skall de sladda så lite som möjligt. Man ändrade helt enkelt åkriktniningen när skidorna lättar/minskar trycket mot underlaget.
Det är samma sak när man tävlar i dag i de brantaste partierna men man man kan ha ett betydligt längre skär i svängen tack var carvingskidorna.
Är det flacka partier i en slalombana så kan man i princip skära sväng i sväng.
Svårare i branta partier även för världcupsåkare.

@MaxJarno
Paul Lorenz och hans polare Reilly McGlashan frikör i absolut världsklass och faktum är att Paul skär kortsvängen 2.19 in i filmen (men det var kanske det du menade). Om ditt mål är att köra som P&R föreslår jag att du tar en titt på ett par SL-lagg i 165 cm. Paul kör på ett par Völkl Racetiger Speedwall SL R som är en tävlingsskida. Har du inte ambitionen att köra stenhårda pister kan friåkningsvarianten Völkl Racetiger speedwall SL UVO vara ett lika bra (eller bättre) val. Tror inte du blir missnöjd med ett par sådana. Finns till bra pris bland annat här https://www.sport-bittl.com/en/voelkl-racetiger-speedwall-sl-uvo-16-17::78606.html

Och ... ja, det är svårt (läs omöjligt) att åstadkomma körning i den här klassen med ett par enklare skidor för nybörjare/medel.

/MM

Senast ändrad:

@MaxJarno och
@Mountain_Man

Till skidfrågan;:
Jag tror att Mountain_Man är rätt ute, möjligen kan du gå upp 5cm, -och kika på en skida kring ca 170-175cm för att vässa av de skarpaste race-egenskaperna på en fullblods skida.
Det finns vassa skidor som inte riktigt är 64-66mm under fot och blir på det sättet lite mer förlåtande när det blir uppkört, men för breda tar bort en del av rappheten och skärpan kan jag tycka.

Det tråkiga svaret blir att testa ett gäng och känna efter.

@Almen1
Helt rätt tänkt ... det beror ju på vad man är ute efter. Personligen tycker jag en kortsvängsskida (typ 11-13m av SL typ) gör sig bäst i kort längd och smal midja. Då får man exakt grepp och snabb kantväxling som gör denna typ av skida speciell. Men då ska man vara medveten om att det är aktiv körning som gäller ... ingen crusing! ;-)

Vill man ha en mer allround skida föredrar jag en skida med en radie på 15-18 meter (eller mer) och ett midjemått kring 80-85 mm (eller varför inte 86 mm) samt en längd på 180-185 cm ...

Bäst är naturligtvis att ha ett par av varje! Men det tycks ju som
@MaxJarno lämnat oss, så det spelar ju mindre roll!

/MM

Sen är det väl inte helt enkelt att kombinera extremt bra isgrepp med de mest fördelaktiga attributen för pucklar, vilket TS också efterfrågar, så någon form av kompromiss borde det väl landa i.

Tänker bl.a. på de (nästan) renodlade puckellaggen från Hart som ju har betydligt tamare skärning än ett par SL-carvers. Inte för att isgreppet behöver bli sämre av det, men karaktärsskillnaderna mellan de båda är ju klart märkbar...

Som någon nämnt, -"det finns alltid plats för ett par till skidor":P
Har ett par viktade race slalom, men valde dessa i 170cm för att få en lugnare skida vid allmän pist åkning (vid isigare förhållanden,14.1m sväng radie)

Vid käpp-åkning är 165 bättre alla dagar i veckan (körde för några år sedan port återigen i gamla klubben, med de andra fd. portåkarna:))
Jag har kompletterat med ett par med 92mm under fot, och 17m i radie, med svag rocker, -som en ren kompromiss till smalare respektive bredare skidor i garaget.

Köp ett par Dynastar Cham 2.0 97 184cm långa, funkar till allt och lite till.. :)
Du kommer att göra carvarna gröna av avund då du passerar dom i puckeln.. ;)

Jag vet att Paul och Reilly och andra med en speciell icke-traditionell teknik kan åka skärande kortsväng i puckel. Det skulle vara intressant att se film på de ovan, som menade att
@MaxJarno ska åka likadant, när de själva åker puckel ;)

Skall man bedöma Reillys på det han uppvisar vid 2:00 i
? För mycket vrid och för lite kant....

Reilly om sina olika skidor:
I puckel väljer han olika beroende på om han vill åka mer runt eller mer rakt på. Jag tror att om man åker med traditionell teknik vill man nog ha en skida med mindre tail dvs den Reilly pratar om på slutet för att åka mer rakt.

Edit: med "traditionell" teknik menar jag all teknik som inte är den som Paul och Reilly använder. Dvs 99.99% av alla åkare (i västvärlden), med den sk "nya" carvingtekniken inkluderad, åker med traditionell teknik.

Senast ändrad:
Njae ... det var ju
@MaxJarno själv som slängde upp klippet med Paul Lorentz. Nu är det väl fortfarande oklart med vad han menar med "puckelskida" och ännu mer vad det är för typ av skida med isgrepp ...

Men för de flesta är en relativ rak (stor skärning) och smal midja att föredra eftersom skärande sväng i puckel definitivt är överkurs.

Kanske en typ crossskida kan vara ett bra alternativ?

/MM

Läste inläggen igen, fram till videon på Paul, och tror att jag missförtod lite. Jag får iofs inte ihop det nu heller...

:)

@mmm2017
Vad är det du inte får ihop? ;-)

MaxJarno vill ha tips på skidor som går bra på is och i puckel. Han lägger ut en video där han sladdar kortsväng med klassisk teknik. Istället för att få tips på skidor får han tekniktips på hur han ska utnyttja skidorna med carvingteknik. MaxJarno känner sig kränkt och meddelar att han visst kan köra på skär men anpassar tekniken till förhållandena. Samtidigt lägger han ut en film med Paul Lorenz där han påpekar att Paul sladdar kortsväng. Då påpekar några inklusive undertecknat att Paul visst skär kortsvängen. (Personligen är jag lite oklar på om det var ironi från MaxJarno ... eller inte.) Undertecknad påpekar att om han vill köra puckel som Paul är ett par SL-lagg lämpliga eftersom det är det Paul använder. Sedan kommer du in och påpekar att Paul & Riellys teknik är speciell och att ett par kort skurna SL-lagg antagligen inte är optimalt i puckeln ... vilket jag håller med om!

/MM

Tillbaka
Topp