Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Skidval som funkar på isig pist och i puckel
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MaxJarno" data-source="post: 1086990" data-attributes="member: 162210"><p>Hej </p><p>Nu har vi ramlat ifrån ämnet,,,,, fokus fokus ! :lol:</p><p>Jag var ute efter en puckelskida som kan funka i isig pist och inte tips på hur man skär, </p><p>Jag sökte lite tips på skidmärken som var i framkant så jag kunde exkludera vissa märken. </p><p>Då vet jag vilka märken jag ska prova vid tex. demodagar...... </p><p></p><p>Men men </p><p>Jag kan köra sladdande kortsväng hoppsväng och skära liten som stor radie allt i beroende på omständigheterna. Det är enormt energibesparande att skära med stor radie i långa backar jämfört med kort sladdsväng. Jag tittar ofta på hur mina skär ser ut där jag farit fram och kör man med skär så får man fina linjer i snön. Kör man däremot med sladd så bygger man små högar av snö. </p><p>Allt har sin plats och utesluter inte det andra... kanske för er i den yngre generationen. </p><p></p><p>Jag har åkt mkt skidor i allt från puckel till skare och man anpassar sig med olika tekniker efter omständigheterna. Allt handlar inte om stora skär i alla situationer,,, snälla kära nån.... </p><p>Det är viktigt att träna snabbhet vilket är viktigt i en puckel, i skogen, på berget och för att kontrollera hastigheten i branta puckelpister med stora pucklar så går det inte att köra med teknik anpassad för stora skär. </p><p></p><p>Är man en duktig skidåkare klarar man flera tekniker och använder inte bara en. </p><p></p><p>Om jag ska åka puckel är carvingteknik med stor radie helt ointressant.... </p><p> Men det är skönt att skära långa svängar efter ett aggresivt parti som avkoppling. </p><p></p><p>Ps </p><p>Hade ni haft kunskap i ämnet så skulle ni kritiserat vinkeln på sladdarna och hastigheten på svängarna. Inte dragit en linje till skärande svängar när jag frågar efter en puckelskida som kan ta isig pist. </p><p>Här har vi en till sladdande åkare som ni kan lära upp, lustigt han säger i videon att han har problem med höfterna. Vilket gjorde det svårare att få till svängarna.... </p><p></p><p>Tidpunkt 02:19 i Youtubevideon så ser ni sladdande åkning, tipsa gärna Paul Lorenz eftersom ni verkar veta vad ni pysslar med. </p><p>Vid 01:30 inleder han med överdriven carv och det fungerar inte utan han går över till ett smalare spår likt mitt grundkoncept... </p><p>[MEDIA=youtube]HULu_n4XGIw[/MEDIA]</p><p></p><p>Att skära i is med skidan jag köpt går inte bra i branter, jag har hyrt skidor för ett par år sedan som skar suveränt i is. Det gick att skära helt utan ansträngning med hyrskidorna och de gick på räls men jag kommer inte ihåg vilket märke det var. Bara att det var ett märke som jag hatade för en 20 år sedan. Jag slogs då av förvåning över vilket jättekliv carvingskidorna gjort på utvecklingssidan när det gällde att skära. Så jag vet hur bra skidor tar is..... </p><p></p><p>Då ger jag upp och tackar för mig</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MaxJarno, post: 1086990, member: 162210"] Hej Nu har vi ramlat ifrån ämnet,,,,, fokus fokus ! :lol: Jag var ute efter en puckelskida som kan funka i isig pist och inte tips på hur man skär, Jag sökte lite tips på skidmärken som var i framkant så jag kunde exkludera vissa märken. Då vet jag vilka märken jag ska prova vid tex. demodagar...... Men men Jag kan köra sladdande kortsväng hoppsväng och skära liten som stor radie allt i beroende på omständigheterna. Det är enormt energibesparande att skära med stor radie i långa backar jämfört med kort sladdsväng. Jag tittar ofta på hur mina skär ser ut där jag farit fram och kör man med skär så får man fina linjer i snön. Kör man däremot med sladd så bygger man små högar av snö. Allt har sin plats och utesluter inte det andra... kanske för er i den yngre generationen. Jag har åkt mkt skidor i allt från puckel till skare och man anpassar sig med olika tekniker efter omständigheterna. Allt handlar inte om stora skär i alla situationer,,, snälla kära nån.... Det är viktigt att träna snabbhet vilket är viktigt i en puckel, i skogen, på berget och för att kontrollera hastigheten i branta puckelpister med stora pucklar så går det inte att köra med teknik anpassad för stora skär. Är man en duktig skidåkare klarar man flera tekniker och använder inte bara en. Om jag ska åka puckel är carvingteknik med stor radie helt ointressant.... Men det är skönt att skära långa svängar efter ett aggresivt parti som avkoppling. Ps Hade ni haft kunskap i ämnet så skulle ni kritiserat vinkeln på sladdarna och hastigheten på svängarna. Inte dragit en linje till skärande svängar när jag frågar efter en puckelskida som kan ta isig pist. Här har vi en till sladdande åkare som ni kan lära upp, lustigt han säger i videon att han har problem med höfterna. Vilket gjorde det svårare att få till svängarna.... Tidpunkt 02:19 i Youtubevideon så ser ni sladdande åkning, tipsa gärna Paul Lorenz eftersom ni verkar veta vad ni pysslar med. Vid 01:30 inleder han med överdriven carv och det fungerar inte utan han går över till ett smalare spår likt mitt grundkoncept... [MEDIA=youtube]HULu_n4XGIw[/MEDIA] Att skära i is med skidan jag köpt går inte bra i branter, jag har hyrt skidor för ett par år sedan som skar suveränt i is. Det gick att skära helt utan ansträngning med hyrskidorna och de gick på räls men jag kommer inte ihåg vilket märke det var. Bara att det var ett märke som jag hatade för en 20 år sedan. Jag slogs då av förvåning över vilket jättekliv carvingskidorna gjort på utvecklingssidan när det gällde att skära. Så jag vet hur bra skidor tar is..... Då ger jag upp och tackar för mig [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Skidval som funkar på isig pist och i puckel
Tillbaka
Topp