Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Skidval
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="freeride_nu" data-source="post: 5046" data-attributes="member: 10565"><p>Jag menade inte att just dina kompisar skulla ha särskillt korta skidor utan att tävlingsåkare i allmänhet kan klara av kortare skidor på grund av en stabilare teknik och ett mer lättbedömt underlag. Själv kör jag långa svängar även i Sälen. Det blir inte många men kan vara kul ändå. Om man nu nödvändigtvis vill få varje åk att ta längre tid är förståss ett par slalomcarvers eller nå"t en bra ide för korta svenska lutningar. Som jag ser det bör en sådan skida endast vara ett komplement till något mer allround. Dessutom är det inga problem att göra klassisk kortsväng med ett par längre skidor. Mina 198cm SG/GS går utmärkt på det sättet (faktiskt bättre än mina 190 GS). Det skulle i och för sig vara roligt att ha ett par slalomcarvers (för mer modern kortsväng) för sälenåkning ibland, men knappast värt priset i mitt fall.</p><p></p><p>Vad gäller benstyrkan är den i mitt fall hyfsad. Inte på Pernilla-nivå, men efter en hel del knäskador har jag lärt mig att det lönar sig med seriös benträning. När det gäller vad WC-damerna kör är det ju dessutom så att de i allmänhet har snäppet styvare skidor än butiksvarianterna vilket gör att även mindre starka åkare kan köra butiksracern i samma längd som Pernilla.</p><p></p><p>Oavsett allt detta, min huvudpoäng är att en hyfsat duktig kille på runt 70 kilo som vill ha en bra allroundskida (inte bara för Sälen) inte skall köpa 180 utan snarare 190 (i runda slängar). Att vissa av oss nästan går upp mot 2 meter är, som sagt, mer ett utslag av extraordinära preferenser när det gäller fart, linjer, känsla och underlag.</p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="freeride_nu, post: 5046, member: 10565"] Jag menade inte att just dina kompisar skulla ha särskillt korta skidor utan att tävlingsåkare i allmänhet kan klara av kortare skidor på grund av en stabilare teknik och ett mer lättbedömt underlag. Själv kör jag långa svängar även i Sälen. Det blir inte många men kan vara kul ändå. Om man nu nödvändigtvis vill få varje åk att ta längre tid är förståss ett par slalomcarvers eller nå"t en bra ide för korta svenska lutningar. Som jag ser det bör en sådan skida endast vara ett komplement till något mer allround. Dessutom är det inga problem att göra klassisk kortsväng med ett par längre skidor. Mina 198cm SG/GS går utmärkt på det sättet (faktiskt bättre än mina 190 GS). Det skulle i och för sig vara roligt att ha ett par slalomcarvers (för mer modern kortsväng) för sälenåkning ibland, men knappast värt priset i mitt fall. Vad gäller benstyrkan är den i mitt fall hyfsad. Inte på Pernilla-nivå, men efter en hel del knäskador har jag lärt mig att det lönar sig med seriös benträning. När det gäller vad WC-damerna kör är det ju dessutom så att de i allmänhet har snäppet styvare skidor än butiksvarianterna vilket gör att även mindre starka åkare kan köra butiksracern i samma längd som Pernilla. Oavsett allt detta, min huvudpoäng är att en hyfsat duktig kille på runt 70 kilo som vill ha en bra allroundskida (inte bara för Sälen) inte skall köpa 180 utan snarare 190 (i runda slängar). Att vissa av oss nästan går upp mot 2 meter är, som sagt, mer ett utslag av extraordinära preferenser när det gäller fart, linjer, känsla och underlag. HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Skidval
Tillbaka
Topp