Skidval

freeride_nu

Aktiv medlem
Skidval
Har nu varit runt och kollat på skidor i alla möjliga sportaffärer och skidbodar och säljarna kör sitt snack som vanligt.Skidorna ska vara korta carvingmodeller etc etc.Jag väger 85 kg,åker gärna offpist men tillfällen till det ges alltför sällan.Sanningen är att det blir mest åka i pist och då så fort som möjligt.Åker ca 20 dgr per år fördelat på alper och fjäll och är väl rätt hyfsad skidåkare.Har dock inte hängt med i materialutvecklingen och behöver råd.Även pjäxorna är slut ,måste köpa nytt där med.

Skidval
Det här är en OFF (ofta frågad fråga). Kolla t.ex. råden en ung skidåkare fick under rubriken "Hjälp" en bit ner på forumet.

Några saker kanske är värda att repetera. För det första är det typiska skidshopsbiträdet i allmänhet helt okunnig om vad du skall ha för skidor. Han repeterar bara vad han hört från leverantörerna som inte ens de alltid har koll på läget. Hela den här branchen följer artificiella trender på ett på sjukt sätt. För tillfället är det kort som gäller. Du får ha ett förbannat munväder om du skall lyckas snacka till dig ett par skidor över 180cm.

Min kompis t.ex, som är en duktig åkare i min viktklass (68kg) hittade ett par Dynastar 4*4 i längden 178 till halva priset. Han tyckte dock det lät kort och frågade försäljaren vad han trodde. Efter lite tittande i diverse tabeller (?) kom försäljaren fram till att "det där är nog lite mycket skida för dig, du skulle ha 168". Som konsument och skidköpare famlar man febrilt efter tjänstepistolen och ord som nödslakt flimrar snabbt förbi. Den historien slutade med att min kompis tjej köpte skidan.

Nu är det dock så att moderna lagg skall åkas betydligt kortare än gamla. Fortfarande är det dock så att man skall ha längre skidor om man vill åka fort. För en fullvuxen man ser jag ingen som helst anledning att gå under 180cm om man vill ösa på lite (undantaget slalomracing). Om man tror att man har problem att hantera t.ex. en fullracingskida i 188 är det kanske bättre att ta en lite mjukare skida i 185 än en racingskida i 178.

Faktum är att med en modern och extremt bra teknik funkar det att åka på moderna korta skidor i hög fart och med bra skär. Det är därför storslalomåkare i världscupen klarar sig med så extremt korta lagg som 193-198 (dam 183-188). När underlaget och tekniken blir sämre men farten hålls relativt hög är det inte många som kan hålla kvar perfekt balans i längsled. En längre skida ger då mer stabilitet. Omvänt, kör man ändå fort är det inga problem att hantera den längre skidan. Jag frågade en gång en försäljare vad som egentligen var bättre med korta skidor. Han svarade "svängradien blir ju kortare". Tjänstepistol, nödslakt, hjälp....

Förutom längden har man nu två-tre breddklasser att välja på. Race-pist (ca 63-66 i midjan), freeride smal (67-72), freeride bred (73-79), fetingar (över 80). Till och med de bästa fetingarna funkar förvånansvärt bra i pist, men om man inte har flera skidor eller åker en hel del mjukt är det nog bäst att hålla sig till någon av de smalare klasserna. Fortfarande är det så att ingen av de bredare kategorierna kan konkurera med race-pist när det gäller just piståkning, åtminstånde inte om åkaren kan och vill göra moderna svängar med bra kantisättning.

Kategorin 67-72 har blivit något av en folkskida, men till dig som vågare erkänna att du åker nära nog uteslutande pist, hävdar att du är duktig och påstår att du gillar att bränna på skulla jag rekomendera en race-pist skida. Om du skall ha en riktir racingskida eller en lite mer komfortorienterad pistskida vet jag inte. Även i komfortklassen kan man hitta fantastisk prestanda.

Vi 85 kilo skulle jag definitivt hålla mig en bit över 180cm.

Själv gillar jag tyska kvalitetslagg. I raceklassen finns Völkl P40 RC och F1. Den svart-oranga RC i 188 skulle kunna funka för dig. Vectris V31 mer komfortorienterad skida som har mycket bra prestande den med. Här kan du nog hantera 191, men 184 kanske funkar om du vill vara lite mer trendig i ditt längdval.

Blir det mycket vårsnö, annat mjukt och slask kan du gå upp en breddklass och hitta bra kompromissalternativ. Längdrekomendationerna gäller även här och faktiskt i alla klasser utom hoppskidor (där jag rekomenderar 260 för långhoppning och 170-180 för trickning), slalomracing, super G, störtlopp, skidskytte, speedskiing och en del annat.

Själv låter jag min stenhårda vilja, mina råstarka ben och min bländande teknik varsamt styra 190 respektive 203 centimeters storslalomlagg och et par 198 centimeters fetingar och ahr inga probelm med att det känns långt.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Materialförvaltaren

Skidval
de allra flesta skidförsäljare inom de stora sportkedjorna ex. stadium, intersport mm. har ingenaning om vad för skida de ska erbjuda sina kunder.
de har fått höra att korta skidor är det som gäller för säsongen, något som sällan passar alla åkare.

i ditt fall skulle jag rekomendera en ganska bred och stabil skida för lössnö och vårskidåking, längd...185-190. köper du en kortare finns det en STOR risk att skida börjar fladdra och att du trycker ifrån mer är skidan klarar av. bra skidor är, enligt mig, salomon, fischer och rossignol, alla tre har många olika modeller så de e bara å testa sig fram

ska du därremot köpa en skida för åkning under början av säsongen, då underlaget är hårt och isigt, ska du skaffa en ganska smal storslalomskida. personligen gillar jag salomons 2000/01 modeller. de är fartstabila och har ett kanonbra isgrepp.

vart ska du då köpa skidorna? ja, har du inte möjlighet att köpa dom i fjällen är Alpingaraget ett bra ställe i Stockholm. dom hjälper de allra flesta alpina klubbarna i stockholm med utrustning och dom har även en filial i Åre vilket gör att personalen har testat skidorna under olika skidförhållanden.

själv spenderar jag mycket tid i Åre, bor snart där, och om du är där kan jag rekomendera Langs Skiduthyrning i Duved, en liten bit väster om Åre. kunnig personal som är duktiga och väl insatta i skidåkning. prata med Roine eller Benny!

lycka till!!!!

Skidval

Det där med kortare svängradie med kortare skidor tycker jag stämmer, iallfall för mig.

Jag bytte ner mig från ett par 193 (jag är rätt kort) lagg till ett par 180 lagg och tar svängarna mycket snävare nu.

Att sedan du klarar att göra lika snäva svängar med längre lagg är en fråga om skicklighet, men rent materialiskt så är det lättare att svänga snävt med kortare skidor.

Säsongaren
JumP

Skidval
Den självklara fråga är då VARFÖR man vill kunna göra kortare svängar. Jag har också provat korta skidor med superlite sidoskärningsradie och det är ju kul att trixa runt på dessa ett tag. DOCK - med dylika tingestar är det dock omöjligt att åka fort. Det går iochförsig rent teoretiskt att köra lika fort rakt fram, men om man i hög fart lägger på lite kant och lite tryck kommer den korta radien ofelbart leda till problem.

Att därför som butiksbiträdena rekomendera modernt korta skidor är detsamma som att rekomendera låg fart. Bra för flackåkare, men endast kuriosa för oss brantåkande högfartsekvilibrister.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Menisken.

Skidval
Inget snack om att de där som rekommenderar att man skall svänga enbart är rädda. Varifrån kommer den konstiga övertygelsen att bara för att man skall åka utför så måste det svängas hela tiden. Får man 100 spänn per sväng eller?

Nä, vet du vad; Völkl tillverkar en störtskön modell vid namn Abfahrt som iofs svänger den med. dock ej helst i hastigheter under 80 km/h. Svängradien ligger kring 70 meter vilket passar vilken normal pist eller off-pist som handsken i skogen. Dock är jag helt enkelt mer förtjust i fetare skidor - enligt HitMe:s definition över 80 i midjan - då dessa ser riktigt lustiga ut när de fladdrar i hög fart samt att de tar luft vid långhoppning (icke olika backhopparnas skidor). Och då har man chansen att parera i luften som Andy "Snortarn" goldberger.

/Brant-Åke Brant

Skidval

Det där är ju en fråga om åk stil.

Själv tycker inte alls att det är kul att bränna ner för backen så fort det går ("med långa svängar").

jag är lite av en tekniker som gillar dom riktiga branterna och tar dom med många skär så man får jobba lite ;), inte något jäkla super G.

Då är ju frågan, vad ska jag med ett par 203 cm lagg till?

Jag tror det är den biten butiksförsäljare ofta missar. Dom vet vilka skidor som är bra och så. Men kanske inte vad dom är bra för och om dom passar mig och min åkstil.

Den biten glömmer dom ofta bort att ta reda på. Och då blir det ofta fel, tror jag.

Man får ju känslan att dom drar alla över samma kam och erbjuder samma skidor till varenda kund och enbart sorterar ut skidorna efter prislappen.

Så lyssna inte på försäljaren

säsongaren
JumP

Skidval
EVERY TURN IS A SIGN OF FEAR!

kolla in sick sense (tror det e den, kan vara global storming också) där dom slår vad om vem som kan åka ner för en sida med minst antal svängar. Det är grabbar det!

en liten fråga också... till hitme t.ex. som verkar kunna en del om völkl.....
Vet du om G4:an är likadan som G41:an......völkl brukar ju använda samma skida men olika design några år i rad... P30:an är ju t.ex. exakt likadan som P40:an....

Skidval
Tjena!

HitMes (jag kan inte hjälpa att det blir så där på svenska... ;-)) inlägg är ju rent ut sagt lysande och jag kan inte annat än att applådera!

En sak som förundrat mig avseende skidor är måttsättningen. Många skidor tillverkas med samma midje-, brätte- och ändmått oavsett längden. Detta ger med en viss automatik en kortare skärningsradie på en kortare skida, vilket i sin tur innebär att om man utgår från sin egen längd när man väljer skida, så är det underförstått att korta personer vill svänga oftare och tajtare än långa... Ridå!

Synpunkter?

MVH/MM

Skidval
Tack för det MM..., man gör ju vad man kan.

När det gäller Völkl och modeller är det intressant nog oftast så att de kommer med en ny skida de år de låter modellnamnet bestå men inte omvänt. Skoj ide, faktiskt.

I denna anda är G4 och G41 samma skida sånär som på namn och ovansida.

HWC HitMe

Skidval
Det jag inte fattar är hur alla ovanför kan ge förslag på längd, eftersom det ända ni vet är vilken viktklass han ligger i...
Det som ni inte heller verkar fatta är att du kan i stortsett stå riktigt med vilka skidor som helst. Har tävlingsåkt förut, och mina vänner kör fortfarande. Ingen av dem har skidor längre än 195 i super-g/storslalom, och jag kan lova att de drar er...
Visst, försäljare kanske vill sälja korta skidor, men jag ser det som otroligt dumt att köpa skidor som är längre än +15 cm, eftersom det ända som går att göra då är just att åka fort, med längre skidor tapar man allt nöje direkt när det börjar bli uppåkt eller dåligt pistat som det ofta är nere i alperna.
Jag är 175 och kör på ett par 170, och ett par 140, de kortare är endast till för jibbing, men har ändå kört i fartkontroller i över 75 km/h utan att de blivit totalt instabila, har man tekniken å ligga på lagom skär går det( svängradie 7.7m). Mina 170 lagg har jag kört över 100 km/h på. Jobbar i en skiduthyrning så jag får chansen att testa mycket olika skidor och kommit fram till att dynastar speedcarve är den stabilaste skidan på marknaden (storslalomskidor). körde på ett par mellan 170- 180, jämnfört med ett par storslalom lagg från ross, som var 193, så var speedcarve stabilare, så allt ligger inte i längden...
Alla inlägg ovanför låter som ett gäng stockhlmare som tror de är gudomligt bra och tror att desto längre skidor man har desto bättre är man... det var så förr, håll isär benen och tro lite på tekniken för fan!

Skidval
Skidans längd och åkarens vikt har egentligen inte så mycket att göra med varandra. Att man ibland använder vikt-längd-argumentet beror på att man kan göra sådana approximationer om (och endast om) man pratar om en skida vars styvhet (med mera) man känner till. Tävlingsåkare har givetvis tillgång till skidor av en given längd men olika styvhet, när man beställer skidan inkluderar man sin vikt och om man är lite mer tjenis med fabrikat och modell även eventuella egna styvhetspreferenser. Iallafall brukade jag göra så.

Om du läser mitt första inlägg i denna långa rad inser du varför just tävlingsåkare är de som klarar korta skidor trots att de åker fort. Det beror på en bra teknik OCH att de i regel inte ligger och genom mjuka smörpucklar i 80 blås. Det du säger om att långa skidor inte skulle funka när det är uppkört är verkligen inhöljt i löjets långsamåkande skimmer. Det är precis när det är uppkört stabilitet i längsled behövs. Detta är (som du verkar ha märkt) inte sant om man zig-zagar sig ned MELLAN ojämnheterna i snigelfart men desto mer sant när man vill bränna över eller genom alltihop och inte låta det faktum att 1200 frassar sladdat runt där innan påverka ens fart eller val av linje. Den här typen av åkning bygger på riktigt mycket kantning, med benen ut från kroppen och isär. Det går med kort skidor men då är chansen att reparera minsta missbedömning av underlaget mycket mindre och det blir mycket svårare eftersom man inte kan kompensera ojämnheter genom att få ut benen från kroppen lika mycket.

Vidare i listan: att påstå att det går att ligga på med sidoskärningsradie på 8 meter är även det lite löjligt. Visst går det att försiktigt stå ovanpå skidan, kanta den lite, lite och låta den göra en lång sväng i hög fart. Vill du få lite kick ur svängen, få lite isgrepp och hantera lite G-krafter inser nog även du att det är omöjligt. Här måste det till mindre krökt sidoskärning om det skall bli åka av.

Slutligen, även om tävlingskompisarna från uthyrningen i Sälen gått ner i längd gäller det knappast freeride-eliten. Där är det fortfarande runt 2m som gäller. Är det inte konstigt, Hans?

HWC HitMe

Skidval
Det är konstigt att just bara de få skulle ha kortare skidor när några av dem tillhör eliten i vår ålder.... Det jag menar är att vill du nått av åkningen när du är hemma i sverige (Sälen och söderut) så kan du inte räkna med annan åkning än finsvängande då backarna inte räcker till för annan åkning, så vill man ha kul på skidor, bör man inte skaffa speedskiing-skidor... utan nått i vettig längd, och som du själv skrev så åker damerna på 183-188 och jag är ytters tveksam att nån åkare som inte tränar seriöst har mer tryck i benen än dem... men du kanske har det? annars köp ett par skidor som är hårdare

Skidval
Jag menade inte att just dina kompisar skulla ha särskillt korta skidor utan att tävlingsåkare i allmänhet kan klara av kortare skidor på grund av en stabilare teknik och ett mer lättbedömt underlag. Själv kör jag långa svängar även i Sälen. Det blir inte många men kan vara kul ändå. Om man nu nödvändigtvis vill få varje åk att ta längre tid är förståss ett par slalomcarvers eller nå"t en bra ide för korta svenska lutningar. Som jag ser det bör en sådan skida endast vara ett komplement till något mer allround. Dessutom är det inga problem att göra klassisk kortsväng med ett par längre skidor. Mina 198cm SG/GS går utmärkt på det sättet (faktiskt bättre än mina 190 GS). Det skulle i och för sig vara roligt att ha ett par slalomcarvers (för mer modern kortsväng) för sälenåkning ibland, men knappast värt priset i mitt fall.

Vad gäller benstyrkan är den i mitt fall hyfsad. Inte på Pernilla-nivå, men efter en hel del knäskador har jag lärt mig att det lönar sig med seriös benträning. När det gäller vad WC-damerna kör är det ju dessutom så att de i allmänhet har snäppet styvare skidor än butiksvarianterna vilket gör att även mindre starka åkare kan köra butiksracern i samma längd som Pernilla.

Oavsett allt detta, min huvudpoäng är att en hyfsat duktig kille på runt 70 kilo som vill ha en bra allroundskida (inte bara för Sälen) inte skall köpa 180 utan snarare 190 (i runda slängar). Att vissa av oss nästan går upp mot 2 meter är, som sagt, mer ett utslag av extraordinära preferenser när det gäller fart, linjer, känsla och underlag.

HitMe

Skidval
Jag menar inte att bara just dina kompisar kör kort skidor utan att tävlingsåkare i allmänhet gär detta. De kan köra rätt korta skidor i förhållande till hur fort det går på grund av att de har en stabil teknik och kör där det är hyfsat slätt. Det går dessutom inte direkt att jämföra WC-damernas skidlängd med vad man kan köpa i butik. De riktiga racingskidorna skiljer sig i allmänhet i styvhet mm från butiksdito.

Kolla istället på vad freerideeliten kör. Här ligger längdena fortfarande runt 2 meter. Dessutom kör eliten även här ofta med mycket biffigare (med vilket jag menar styvare och mer dämpade mm) skidor än vad motsvarande fabrikant säljer till pöbeln.

Hur som helst, min originalpoäng är att en typskt hyfsat duktig 70-kiloskille som vill ha en schysst allroundskida bör välja 185-190 snarare än för 175-180. Vill man ha en skida specifikt för att kunna hinna med fem gånger så mycket svängar i någon mellansvensk snöbeklädd lutning är en superkort slalomcarver eller liknande bra, men det är knappast allround.

PS
För övrigt HAR jag rätt bra tryck i benen, en kombination av attityd och mycket skivstång.
DS

HWC HitMe

Tillbaka
Topp