Det här är en OFF (ofta frågad fråga). Kolla t.ex. råden en ung skidåkare fick under rubriken "Hjälp" en bit ner på forumet.
Några saker kanske är värda att repetera. För det första är det typiska skidshopsbiträdet i allmänhet helt okunnig om vad du skall ha för skidor. Han repeterar bara vad han hört från leverantörerna som inte ens de alltid har koll på läget. Hela den här branchen följer artificiella trender på ett på sjukt sätt. För tillfället är det kort som gäller. Du får ha ett förbannat munväder om du skall lyckas snacka till dig ett par skidor över 180cm.
Min kompis t.ex, som är en duktig åkare i min viktklass (68kg) hittade ett par Dynastar 4*4 i längden 178 till halva priset. Han tyckte dock det lät kort och frågade försäljaren vad han trodde. Efter lite tittande i diverse tabeller (?) kom försäljaren fram till att "det där är nog lite mycket skida för dig, du skulle ha 168". Som konsument och skidköpare famlar man febrilt efter tjänstepistolen och ord som nödslakt flimrar snabbt förbi. Den historien slutade med att min kompis tjej köpte skidan.
Nu är det dock så att moderna lagg skall åkas betydligt kortare än gamla. Fortfarande är det dock så att man skall ha längre skidor om man vill åka fort. För en fullvuxen man ser jag ingen som helst anledning att gå under 180cm om man vill ösa på lite (undantaget slalomracing). Om man tror att man har problem att hantera t.ex. en fullracingskida i 188 är det kanske bättre att ta en lite mjukare skida i 185 än en racingskida i 178.
Faktum är att med en modern och extremt bra teknik funkar det att åka på moderna korta skidor i hög fart och med bra skär. Det är därför storslalomåkare i världscupen klarar sig med så extremt korta lagg som 193-198 (dam 183-188). När underlaget och tekniken blir sämre men farten hålls relativt hög är det inte många som kan hålla kvar perfekt balans i längsled. En längre skida ger då mer stabilitet. Omvänt, kör man ändå fort är det inga problem att hantera den längre skidan. Jag frågade en gång en försäljare vad som egentligen var bättre med korta skidor. Han svarade "svängradien blir ju kortare". Tjänstepistol, nödslakt, hjälp....
Förutom längden har man nu två-tre breddklasser att välja på. Race-pist (ca 63-66 i midjan), freeride smal (67-72), freeride bred (73-79), fetingar (över 80). Till och med de bästa fetingarna funkar förvånansvärt bra i pist, men om man inte har flera skidor eller åker en hel del mjukt är det nog bäst att hålla sig till någon av de smalare klasserna. Fortfarande är det så att ingen av de bredare kategorierna kan konkurera med race-pist när det gäller just piståkning, åtminstånde inte om åkaren kan och vill göra moderna svängar med bra kantisättning.
Kategorin 67-72 har blivit något av en folkskida, men till dig som vågare erkänna att du åker nära nog uteslutande pist, hävdar att du är duktig och påstår att du gillar att bränna på skulla jag rekomendera en race-pist skida. Om du skall ha en riktir racingskida eller en lite mer komfortorienterad pistskida vet jag inte. Även i komfortklassen kan man hitta fantastisk prestanda.
Vi 85 kilo skulle jag definitivt hålla mig en bit över 180cm.
Själv gillar jag tyska kvalitetslagg. I raceklassen finns Völkl P40 RC och F1. Den svart-oranga RC i 188 skulle kunna funka för dig. Vectris V31 mer komfortorienterad skida som har mycket bra prestande den med. Här kan du nog hantera 191, men 184 kanske funkar om du vill vara lite mer trendig i ditt längdval.
Blir det mycket vårsnö, annat mjukt och slask kan du gå upp en breddklass och hitta bra kompromissalternativ. Längdrekomendationerna gäller även här och faktiskt i alla klasser utom hoppskidor (där jag rekomenderar 260 för långhoppning och 170-180 för trickning), slalomracing, super G, störtlopp, skidskytte, speedskiing och en del annat.
Själv låter jag min stenhårda vilja, mina råstarka ben och min bländande teknik varsamt styra 190 respektive 203 centimeters storslalomlagg och et par 198 centimeters fetingar och ahr inga probelm med att det känns långt.
HWC HitMe
Mannen, Myten, Materialförvaltaren