Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Skidval
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 5047" data-attributes="member: 13245"><p>Jag menar inte att bara just dina kompisar kör kort skidor utan att tävlingsåkare i allmänhet gär detta. De kan köra rätt korta skidor i förhållande till hur fort det går på grund av att de har en stabil teknik och kör där det är hyfsat slätt. Det går dessutom inte direkt att jämföra WC-damernas skidlängd med vad man kan köpa i butik. De riktiga racingskidorna skiljer sig i allmänhet i styvhet mm från butiksdito.</p><p></p><p>Kolla istället på vad freerideeliten kör. Här ligger längdena fortfarande runt 2 meter. Dessutom kör eliten även här ofta med mycket biffigare (med vilket jag menar styvare och mer dämpade mm) skidor än vad motsvarande fabrikant säljer till pöbeln.</p><p></p><p>Hur som helst, min originalpoäng är att en typskt hyfsat duktig 70-kiloskille som vill ha en schysst allroundskida bör välja 185-190 snarare än för 175-180. Vill man ha en skida specifikt för att kunna hinna med fem gånger så mycket svängar i någon mellansvensk snöbeklädd lutning är en superkort slalomcarver eller liknande bra, men det är knappast allround.</p><p></p><p>PS</p><p>För övrigt HAR jag rätt bra tryck i benen, en kombination av attityd och mycket skivstång.</p><p>DS</p><p></p><p>HWC HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 5047, member: 13245"] Jag menar inte att bara just dina kompisar kör kort skidor utan att tävlingsåkare i allmänhet gär detta. De kan köra rätt korta skidor i förhållande till hur fort det går på grund av att de har en stabil teknik och kör där det är hyfsat slätt. Det går dessutom inte direkt att jämföra WC-damernas skidlängd med vad man kan köpa i butik. De riktiga racingskidorna skiljer sig i allmänhet i styvhet mm från butiksdito. Kolla istället på vad freerideeliten kör. Här ligger längdena fortfarande runt 2 meter. Dessutom kör eliten även här ofta med mycket biffigare (med vilket jag menar styvare och mer dämpade mm) skidor än vad motsvarande fabrikant säljer till pöbeln. Hur som helst, min originalpoäng är att en typskt hyfsat duktig 70-kiloskille som vill ha en schysst allroundskida bör välja 185-190 snarare än för 175-180. Vill man ha en skida specifikt för att kunna hinna med fem gånger så mycket svängar i någon mellansvensk snöbeklädd lutning är en superkort slalomcarver eller liknande bra, men det är knappast allround. PS För övrigt HAR jag rätt bra tryck i benen, en kombination av attityd och mycket skivstång. DS HWC HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Skidval
Tillbaka
Topp