Skidväska. För säkerhet samt nödvädiga saker.

Halmhatt

Ny medlem
Hej, jag håller just på att fixa utrustning till en väska jag ska använda när jag åker skidor. Det var tänkt att börja med det billigaste för säkerhet och sedan växa till en väska som jag kan använda offpist. Så i slutändan så behöver jag recco sökare, lavinspade... Ni förstår nog vad jag menar.

Men som en början har jag:

* Väska med rämmar på sidorna där man kan sätta fast skidorna när man går.
* Lavinspade
* Vattenbag med slang till munnen
* Visselpipa
* Laserpoiner (jag tror att det fungerar bra att peka på saker med, speciellt snö även i dagsljus)

Så min fråga till er alla eller rättare sagt, det som skulle vara roligt om ni gjorde skulle vara att ge tips på saker att ha i väskan. Det kan vara saker som kan vara bra att ha med sig eller saker som bara är roligt att ha med sig. . .

Några idéer som jag själv har är tex. Brytstavar, pannlampa, bra telefonnummer, stighudar...

Laserpointer? Det har jag nog aldrig ens tänkt på, tror inte det funkar sådär jättebra i snö. Är nog bättre att kommunicera verbalt och med händerna isf.

Litet medicinkit, transceiver (inte recco), sond...

Det du nämner undertill, med brytstavar och pannlampa kan ju vara bra om du av någon anledning stannar på berget över natten. Då kanske att föredra en vanlig ficklampa.

Det nödvändigaste vid liftnära offpiståkning är spade och sond i ryggsäcken, samt tranciever på kroppen. Gärna ett litet first-aid-kit också. Sedan är det rätt standard med en camelback eller vattenflaska, lite snabb energi (choklad och nötter) och en extra tröja.

Om du skall sedan börja gå på tur måste du sedan uppgradera innehållet efter ändamål. Detta kan innefatta tex stighudar eller pannlampa som du säger. Men är inget som krävs för liftnära åkning.

Om du kan hosta upp pengarna så kan du överväga att köpa en snowpulse http://www.snowpulse.ch/v3/en/index.php

som FF säger, mat!

choklad, nötter, bars, whatever fits you

sjukt bra för att hålla koncentrationen vid liv

Jag säger bara kunskap och åter kunskap. Gå en lavinsäkerhetskurs så lär du dig grunderna i hur du säker åker offpist.

För det spelar inte någon roll vad du har i din ryggsäck (ja det heter det inte väska) om du inte vet hur du ska använda den.

M

Halmhatt sa:
Hej, jag håller just på att fixa utrustning till en väska jag ska använda när jag åker skidor.
Fattar inte att ingen huggit på detta än, men eftersom jag är uttråkad får jag väl göra det...

Tipset från läktaren är att en väska blir ganska opraktisk vid skidåkning. Jag tror att en ryggsäck blir bättre;-)

Suck. Kunde inte låta bli.

Men, det bör innehålla:
- spade/sond
- ett extra värmeplagg (typ fleecetröja)
- kompletterande goggels/goggelsglas (alltså flatljusglas om man kör med solglas och viseversa)
- ngn form av mat

dessutom är det väl bra att ha det franska eller österrikiska räddningskortet (ja, naturligtvis beroende på var man befinner sig...;-)

Några saker till som du ska komplettera med:

- Försäkringskort (EU-kort om du är inom EU).
- En rulle silvertejp
- Ett par extra strumpor (guld värt vid turande)
- Erfarenhet

Vad går alltid ner i ryggsäcken?
- Lite till!

Halmhatt >> Vad är det du har för syfte på berget? Jag reagerer främst på att du vill ha med dig recco-sökare, är det så att du skall ha någon form av sök-kurs på berget, men det framgår inte i ditt inlägg? De reccosökare som jag har använt är ganska stora och klumpiga och känns rätt omotiverat att kånka omkring på i ryggsäcken, fast det kanske finns mindre. Om det nu är så att du bara skall ha sökare för kamraträddning, vilket det verkar som i ditt inlägg, vad är det för fel på tranciever?

Detta brukar iallafall jag ha med mig (i ryggsäcken) på tur
-Spade
-Sond
-Stighudar
-Förstärkningsplagg
-Första förband
-Extra handskar
-Extra underställströjja
-Mackor, choklad, nötter, russin etc.
-Vatten i vätskesystem, (Se till att köld-isolera ordentligt)
-Karta
-Försäkringpapper och dyl.
-Multiverktyg, (använder faktiskt oldschool-swiss-armyknife)
-Pannlampa
-Kamera
-Telefon
Beroende på typ av tur:
-Stegjärn
-Yxa

Detta får blats i en day-pack-rygga. Jag kör själv med Ortovox 30-liters och är helnöjd.
Observera att alla dessa saker är HELT onödiga om du inte vet hur man använder dem. Ut och öva innan du börjar släpa med dig dessa saker. Framförallt trancieversök, slutar aldrig att förvåna mig hur många som tror att de har nytta av trancievern utan att någonsin övat med den.

Senast ändrad:
Jag vet att jag skrev lite fel m.m. Det är en transiver jag menade att jag skulle ha. Men just nu är jag vanlig hederlig åkare som inte har några offpist erfarenheter. Men för att köra offpist, att gå upp på berget och åka ner, så känns det ändå som om man behöver eller rättare sagt skulle vilja ha många viktiga säkerhetsprylar i Ryggsäck. Självklart skulle jag gå kurser m.m för att veta hur allting skulle fungera innan. Men någon stans måste man ju börja.

Så det jag tänke var en bra idé är att man köper lite i taget för att sedan komma upp med en ganska bra ryggsäck. Sedan utvecklas man ju hela tiden. Man kanske köper en sond, tar en livräddarkurs för laviner...

Men främst skulle jag ha ryggsäcken för att hjälpa kamrater. Det är ju ganska lätt att man skadar sig.

Tack för alla bra svar, jag lovar. Jag ska träna lite på vad sakerna heter och byta till Ryggsäck;)

Många bra svar.

I slutändan kanske jag använder den på tur. Men just nu blir det inte äns liftnära offpiståkning. Men det är där jag kommer börja. Så tex. laserpointern var en liten gissning, köpte den för 40 kr i Kuala Lumpur, inga pengar men den är svinbra. Visst är det enkelt att visa med händerna men om du någon gång testat att peka på en stjärna någongång. Så kommer ingen, Ingen runt dig kunna förstå vilken du pekar på. Just peka är ju väldigt svårt. Visst man kan förklara.

Tänk att du tex. står uppe i backen och vill visa någon vart de ska åka, exakt. Så tror jag det är väldigt smidigt. Eftersom snön består av massor av kristaller så kommer ju lasern att reflekteras när den träffar så att det blir en lite större röd prick. Men som sagt, det är bara en kul grej, allt kan ju inte vara nödvändigt.

Brytstavarna är en sådan sak som i värsta möjliga fall kan vara bra, tex dimma och sådär om du vill att det ska vara enkelt att följa någon. Men man kan även använda dem som riktmärken vid tex. hopp m.m.

Just pannlampa valde jag för att det går att använda båda händerna då. Det är ju också ett plus att man kan åka med, om än sakta. Man kan ju även hålla den i handen om man vill.

* Jag har även ett firstaidkit vilket jag glömde skriva. Det fungerar kanon, har redan fått användning av det. Men som tur är bara småsår.

* Är värmekuddar något att ha? Någon som har erfarenhet?

Tack än en gång för alla bra svar. Och självklart ska ni vara hårda på mig, jag har inte så stor koll men det hoppas jag ni förstår eller att det märks.

Hej igen!

Efter att ha läst det du skrivit tänkte jag på följande.

- Du MÅSTE börja din offpistkarriär med att gå en kurs. Detta kan du göra på plats dit du ska på semester. Exempelvis om du ska till åre: www.arelavincenter.se . Om du skall åka offpist, med din nuvarande kunskapsnivå så FÅR DU INTE åka när lavinfaran är över 1 i alperna och eventuellt 2 i sverige. (ja, jag vet att de skall motsvara varandra, men allvarligt talat..) Detta baserar jag på att jag tror inte du kan hitta terräng där det är betydande risk för laviner vid skala 2 i sverige.

Och detta låter väl inte speciellt kul, för hur ofta är snön rolig när det är lavinrisk 1? Nä just det. Men när du skaffat dig KUNSKAP kan du åka skidor då graderingen är högre, eftersom du kan göra egna val. Men kunskapen är ett MÅSTE. Annars tar du risker du är helt omedveten om.

Du har helt enkelt inte tillräckligt hög kunskap för att bedöma om det kan finnas lavinrisk. Och det är det du måste skaffa. Sedan handlar det om att bygga från det och vara väldigt konservativ i början av din offpistkarriär (i sammanhanget menar jag ändå flera år här!)

Detta är inget att skämmas för, alla är vi nybörare i början!

Självklat skulle du rent teoretiskt sätt kunna kasta dig ut i offpisten utan koll, men det är INTE att rekommendera. Många börjar på detta sätt och fortsätter tills man får någon slags närkontakt med laviner. Och har man otur kan det då vara för sent.

Det är både roligare och bättre att starta inlärningen redan från början av din offpistkarriär, eftersom du då kan ta både medvetna och säkra val hela tiden. Vilket gör att du kan åka på ett säkert och kul sätt. Du kommer mycket snabbare kunna lära dig läsa berget och vad som är potentiellt livsfarligt och vad som är säkert i takt med att du utvecklar din känsla för bergen.

Det var det! Lycka till! Och mycket nöje, offpiståkning är det finaste som finns!

Walkie-talkie kan vara smidigt om man kommer ifrån varandra eller om en ska fota och en åka.

jag kan inte komma på så mkt mer än som är sagt säkert men en jävligt bra väska är iaf boblbee Megalopolis. den kostar lite men de är så värt pengarna... de finns så man kan spänna fast skidor och eller spade, den rymmer de mästa och skyddar det väl. den är desutom godtjänd som ryggskydd...

Tillbaka
Topp