Skidväska med plats för pjäxor

Krapnek

Ny medlem
Någon som vet om det finns en skidväska med hjul som rymmer två par skidor och ett par pjäxor? :cool:

har just den väskan jarle länkade, förjävla bra och man kan packa i massa skit i den.
i min hade jag en gång 3 par skidor, pjäxor stavar. allt i skidkläder samt massa vanliga kläder och bröte.

dock, jäääääääävligt tungt.

Fast slarvar flygbolaget bort en sån där man verklkigen har ALLT är man körd

Har någon försökt gå på planet med pjäxor på fötterna? Med brädBoots borde det iförsig gå rätt lätt däremot...

Enda dryga med detdär är ju vikten.

Väska+2 skidor+pjäxor+kläder+hjälm osv. Du kommer ju lätt upp i 30 kg och hur många flygbolag vill ta det även om de bara är en väska. Men som sagt det är ju smidigt med allt i ett.

Senast ändrad:
Vinter-Paul sa:

Har någon försökt gå på planet med pjäxor på fötterna? Med brädBoots borde det iförsig gå rätt lätt däremot...
Pjäxor har man alltid som handbagage!!!!

Hasse_Lindborg sa:
Vinter-Paul sa:

Man får inte ta ombord hårda grejer på vissa flygplatser (Grenoble), fick inte ens ha hjälmen i handbagaget!

JL76 sa:
Hasse_Lindborg sa:
Vinter-Paul sa:

Man får inte ta ombord hårda grejer på vissa flygplatser (Grenoble), fick inte ens ha hjälmen i handbagaget!
Aldrig haft problem med det. Nu är ju iofs Grenoble en "lågpris"flygplats. Har flygit med Sas, Swiss, KLM med mera och aldrig har haft problem med detta. Och inte heller med Ryan Air i Milano.

Hasse_Lindborg sa:
JL76 sa:
Hasse_Lindborg sa:
Aldrig haft problem med det. Nu är ju iofs Grenoble en "lågpris"flygplats. Har flygit med Sas, Swiss, KLM med mera och aldrig har haft problem med detta. Och inte heller med Ryan Air i Milano.
Det står skyltar överallt på flygplatsen i Grenoble om just det. Vi körde den varianten från Skavsta oh ner utan problem men sen när man skulle hem var det ompackning som gällde.

Pillard sa:
Hasse_Lindborg sa:
JL76 sa:
Det står skyltar överallt på flygplatsen i Grenoble om just det. Vi körde den varianten från Skavsta oh ner utan problem men sen när man skulle hem var det ompackning som gällde.
Skumt, aldrig hörttalas om eller råkat ut för, tack för tipset! Annars avgudas Swiss-air har aldrig haft något problem med någonting där. Tror fan man skulle få ta med sej en pansarvagn ombord bara man packat den rätt och fällt ihop kanonröret. Och ja, pjäxorna är trevliga att ha koll på. Brukar ha dom i en liten "jäger-kasse" för att stärka bilden av den alkoholiserade svensken på skidsemester.

KLM är och förblir förbannat otäckt, har dom bytt från sina ljusblå uniformer och pomperipossa näsor än?

Senast ändrad:
Hm...

Kanske dags för en tråd om flygplan...

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=71991

Där skulle man i teorin kunna fortsätta en generell rese-diskussion, för att slippa slira off-topic här.

Nämnas kan väl göras att Dakine också har ett mindre fodral som är minst lika jävla bra, om man är trygg i sej själv och anser att storleken inte har någon betydelse.

Senast ändrad:
Jag köpte ett skidfodral från Scott för 1195 kr som är riktigt stort. Det rymmer lätt två par skidor och ett par pjäxor. Du får nog ner ett par skidor till om du nu har lust med det. Hjulen är dessutom av gummi så man slipper det vidriga ljudet som uppstår av plasthjulen när man stressar runt på flygplatsen.

Om du befinner dig i Sthlm kan du köpa fodralet på Skidbytarboden som ligger på Fleminggatan 17 på Kungsholmen om jag minns rätt.

Jag kör Dakines mindre väska (Fall Line Double, tror jag att den heter?) då jag är säker i min manlighet och inte behöver skryta med storleken på min väska och den sväljer det mesta man kan tänkas behöva, inklusive pjäxor. Har en bra bild från när jag packade till Gränsen i vintras att demonstrera:

23663_1237308178126_1391884934_30599632_1537394_n.jpg

Innehållandes 1 par puderlagg á 190cmx120mm strategiskt placerade bredvid varandra i botten, 1 par pisträsers placerade på högkant som en sorts ram. Pjäxor och resten av alla skidkläder samt sängkläder och diverse annat placerades lite varstans där det fanns plats. Ytterfickorna sväljer en hel del dom med så det är bara mosa på efter behov. Enda jag inte lyckades få in var hjälmen som fick åka på ryggsäcken istället. Tog förmodligen längre tid att stänga väskan än att packa den, men man får plats med en hel del i den "lilla" också :-)

Dakines lilla väska går lös på en 995:- eller så och fanns, eller finns, på bl.a. Skistore.se

Som så många andra nämnt tidigare i tråden så åker ju självklart pjäxorna alltid förstaklass då man flyger till södre breddgrader, då får man ännu mer plats i väskan till att fylla med skit(eller sprit på hemvägen).

Dakines lilla väska klarar 2 par på max 190, men inte mkt mer än så.
Dakines stora klarar 2st fetingar upp till 200cm, plus dina pjäxor och en sjujäkla massa annat. Ganska dyrt, men ovärderligt för mig då det knappt finns några konkurrenter som klarar 2x 200cm skidor + pjäxor

Jag borde fan ha tillåtelse att köra tung långtradare efter att jag åkte hem ifrån St.anton till Sthlm med 5tåg byten med Dakine concourse double med 3 par skidor (1par puderlagg 190cmx120mm ett par pist rääjsers och ett par park lagg) pjäxor plus alla skidkläder och massor av småsaker som inte fick plats i den stora resväskan. Hur som helst helt sjukt gediget fodral och sjukt slitstarkt, rekommenderas!

Atomics gamla freeride fodral. 5 par med bindningar och 6 par utan i skidfodralet. Skall se om jag hittar bilden på detta monster. Kostar sjukt mycket i övervikt med Swiss Air lovar jag...

Tack för svaren. Jag har tidigare kollat upp den väskan men har också tittat lite på fall line double, den väger mindre och eftersom mina längsta skidor är ett par missbehaved 170 så är den nog ett bättre alternativ. Han i butiken sa att pjäxor går ner också, någon som vet om detta är möjligt?

Krapnek sa:
Tack för svaren. Jag har tidigare kollat upp den väskan men har också tittat lite på fall line double, den väger mindre och eftersom mina längsta skidor är ett par missbehaved 170 så är den nog ett bättre alternativ. Han i butiken sa att pjäxor går ner också, någon som vet om detta är möjligt?
japp. lite tajt när man har två par 190+ cm skidor, men för dig ska det la inte vara några problem.

Jag har Armada Anchorage väskan. Sjukt smidig. Får bekvämt plats med 2 par skidor, pjäxor, 2 par stavar och en hel massa annat! Den är lite dyr men det får man snabbt tillbaka när man bara behöver konka på en grej!

Tillbaka
Topp