⛷️ Någon som vill kasta loss och hänga med till Aostadalen?

Daniel V

Medlem

Är det inte dags att även du tar chansen och drar iväg på en riktig skidresa i vinter? 😎

Jag heter Daniel och är en 58-årig göteborgare, skidtokig och betydligt mer intresserad av pist än party. De senaste åren har jag gjort fem säsonger i Åre, så nu tänkte jag byta ut Åreskutan mot Alperna under fyra veckor i januari.

Planen är en liten skid-roadtrip genom Aostadalen, med flera baser och så mycket skidåkning som benen och knäna tillåter:

⛷️ La Thuile / La Rosière
⛷️ Courmayeur
⛷️ Aosta / Pila
⛷️ Cervinia / Valtournenche
⛷️ Monterosa – Champoluc, Gressoney & Alagna

Det fina är att det finns ett gemensamt Aosta Valley-liftkort, så vi kan flytta runt och upptäcka många olika system utan att behöva köpa nytt liftkort varje dag.

Fokus är piståkning och att upptäcka nya skidområden. Men kommer det en halvmeter nysnö så vore det ju nästan kriminellt att låtsas som att offpisten inte finns... 😉

Kvällarna tänker jag mig betydligt lugnare: god middag i lägenheten eller på någon trevlig restaurang, ett glas gott och snack om dagens skidåkning. Festandet kan någon annan sköta. 😄

Jag tänker antingen köra bil från Sverige och dela körningen, eller flyga ner och hyra bil där.

Så – någon som vill hänga på en till Aosta i vinter? 🇮🇹⛷️

Hör gärna av dig om det låter lockande!
Daniel

Hej!

Vad kul att du upptäckt Aostadalen! Det finns några till mindre system, eller tja, liftar kanske man ska säga, som vid rätta förhållanden kan vara riktigt bra. Jag tänker bl.a. på Chamois, Crevacol och Champorcher. Alla på samma liftkort.

En variant på road trip... Om man bor i Aosta så kan man i princip nå alla skidorter direkt från samma boende. Pila-liften ligger ju direkt i stan, 30 min till Courmayeur/La Thuile, 1 timme till Cervinia, 1,5 till Monterosa. Boende i Aosta är också mycket rimligare kostnadsmässigt än nära skidorterna, och är inte särskilt opraktiskt om man har bil. Eller så kombinerar man och har basen i Aosta och hyr enklare Airbnb då och då ett par dagar för Monterosa och kanske Cervinia. Eller...

Jag har gjort 10 säsonger i Aostadalen, med bas i Courmayeur. Planen är att göra detsamma även 26/27. När du/ni närmar er Courmayeur/La Thuile skicka ett PM så kanske vi kan ta några åk och en kaffe! Jag huserar visserligen oftast utanför pisten, men som alltid beror det på förhållanden. Folktomma nypistade pister breda som landningsbanor med över 1 000 fallhöjdsmeter i solen är inte fel det heller! Efter nyårshelgen är det väldigt lugnt hela Januari.

PS - Allt är inte 100% klart, men jag kommer troligen att ha ett rum över med 2 bäddar i lägenheten jag ska bo i, så om någon läser detta och är intresserad av boende för säsongen (Dec-Apr) i Courmayeur skicka ett PM.

Verkligen kul att du upptäckt Aostadalen och särskilt Pila (som vi snart måste sluta marknadsföra så att vi får behålla snön för oss själva :rolleyes: ).

Vi har ett hus i dalen så hör av dig om du vill ha tips!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp