lkh was talking about Australia or NZ, not Austria or NZ...Grillo sa:If your choises av Austria and NZ and you have to go in August, I would go to NZ, don't think you will find much good snow i Austria at that time.
I should say that i never have been to either of them, but this is my guess.
Good luck
When they started to discuss the location of the next trip they mentioned New Zealand and Australia. So I googled different locations and I was hoping for NZ. But it wasn't up to me in this case.A friend of mine is from Australia and his point of view is that the skiing in NZ is much better than Australia. So he always went to NZ even though it cost him some extra time in travel.
Just nu bor jag av olika omständigheter längre från Alperna än Australien. I alla fall ca 9 månader om året. När vi flyttade hit våren 2020 så trodde vi att covid snart skulle tillhöra det förflutna och att vi skulle kunna åka till Japan några ggr om året. Jag har träffat lite lokala brädåkare. De har rejäl abstinens nu och har just kommit tillbaks från en tripp till Gadauri.Falls Creek är nog fint (har ej varit där) men brukar inte nämnas bland de främsta av de Australienska skidorterna, troligen mest pga fallhöjden och lutningen på backarna. Thredbo, Perisher, Mt Buller och Hotham brukar räknas som topp 4 med Falls Creek strax därefter typ. Orternas lift- och pistsystem är ganska små med europeiska mått, mer typ Trysil eller möjligen Åre.
I NZ är också liftsystemen ganska små med våra mått, men terrängen är mer "högalpin" och spännande.
"...undrar om det är värt en hyfsat stor del av den årliga reskassan?"
Det beror på hur sugen du är på att pröva något nytt. Tar du tåget till t.ex. Zillertal eller Arlberg under norra halvklotets vinter får du 10 ggr så mycket skidåkning med brutalt bättre höjdskillnader och betydligt större chans till nysnö för en tredjedel av priset (pga resans kostnad, liftkort är typ lika dyrt, boendet varierar men är svårt att få billigt där).
OBS jag är verkligen en stor fan av Aus/NZ men... Universums bästa skidåkning finns på närmare håll. Vi är priviligierade i Europa.