Skillnaden mellan Salomon scream modellerna???

MackanW

Ny medlem
Undrar lite om vad det är för skillnad på
Salomon Scream modellerna, det finns ju en 4-5 stycken att välja bland. Jag undrar över modellerna 2002-2004.

Ingen aning men hittade ett par AK Rocket som var grå, mycket långa och hade ett kantigt brätte. Vad är skillnaden mellan dessa fantomskidor och vanliga oranga AK:n.
Antar att det är någon sorts teammodell som inte finns i butik men går den att få tag på?? Nån somm har kontakter på insidan?

Scream AK Rocket Pilot finns bara i 195 cm och är ensam om den längden i Scream serien

Scream 10 Pilot Xtra Hot finns i 185,175 och 165 och är ganska mycket lättare än Rocket Pilot

Scream 10 Pilot Hot finns i 185,175,165 och 155. Väger som AK Rocket men annan design och mycket smalare. har samma mått i alla längder (110,75,100)

De gråa du snackar om är antingen Scream 8 Pilot eller Kajs Great Whites:)

Hoppas detta hjälpte lite iaf...

De gråa du snackar om är antingen Scream 8 Pilot eller Kajs Great Whites:)
Nja,det var inte Scream 8 och Kajs speciallagg har väl splittail. Dessa hade en aning twintip.
Plattan var nån pilotvariant med två fästpunkter rakt genom skidan och bindingarna gich från DIN 9-16
Kan någon förresten förklara DIN-skalan, vad baserar den sig på? Hur hårt rekomenderar man att dra åt?

Beror på vad/hur du ska köra och vad du väger men jag kör den så hårt det går. Man vill INTE tappa skidan i 1 m snö när man är först upp i Col Cornu efter det varit stängt i 3 dagar, tro mig!

Klotar du ordentligt så att du inte kan komma upp på benen igen löses de ändå ut om du maxar men ofta om man klotar kan man styra upp fallet med nån typ av frivolt/kullerbytta liknande rörelse och åka vidare, inte läge att skidan har hoppat av då...

about skidan: Det kan inte varit 171 långa 1080n? Den är ju twintippad och grå, men knappast några plattor.. Kan också vara Scleaver skidan som ingår i Crossmax serien. Är grå, lite twintippad och har platta. Vidare skulle det kunna vara Verse 3 skidan. Den är ganska bred, finns med eller utan platta och är twintippad.

Gråa eller vita skidor i okända varianter med diskreta loggor är ju vanligen prototyper från skidtillverkarens utvecklingsavdelning. Nästan alla märken använder sig ju av den strategin. De flesta har väl sett tex Blizzards vitmålade raceprotos eller Scott FactoryTest-skidor. Det är troligen så att den modell du såg inte kommer att dyka upp på marknaden i just den formen, men antagligen kommer det nån skida där några valda idéer därifrån integreras.

Det har ju funnits ett otal prototyper av AK Rocket och Pocket Rocket. Den första gröna AK Rocket Pilot (Pro) med sexkantigt brätte och twintip fanns aldrig i butik, med undantag för ett par på AG, utan var enbart avsedda för teamåkare. Den var väl ändå en hyffsat väl spriden modell bland åkare i de nationella teamen. Åkarna i det internationella teamet åker då och då på helt unika skidor där nån ny funktion, böjkurva, konstruktion eller bindningslösning ska testas. Ett exempel är Cavaggios skida nedan. Men det är ju inte säkert att det är bra grejor för det, utan snarare ett naturligt steg i produktutvecklingen. När en produkt når konsumenten måste den ju vara utprovad och klar.

En variant av "Kajs great white" kommer ju, som jag antar att ni redan vet, att släppas i en första begränsad upplaga om några veckor under namnet AK Rocket S-LAB. Inga 205:or dock utan "bara" i 195-längden. Antagligen blir det väl ett officiellt late-släpp på klassiskt Salomon-manér senare på säsongen. Det är intressant att se att det inte är någon pilotinfästning på den skidan. Ett troligt skäl är väl att nedsänkningen i det bärande skalet vid pilotbulten försvagar kanten för mycket på ett par offpistskidor.

AK Rocket Pilot Pro:
http://www.freeride.nu/review/picture.php?id=826

AK Rocket S-Lab:
http://www.auvieux.com/gp/asp/produit.asp?codprd=41937

Udda prototyp (åkare Enak Cavaggio):
http://www.skipass.com/ubbvf/Forum14/HTML/000132.html

När det gäller den ursprungliga frågan om Screammodellerna är det ju rätt bökigt att ge ett komplett svar. Det finns ju som sagt en hel drös med modeller. Det skiljer i skärning, konstruktion, hårdhet osv. Är man en normalbyggd hyffsat driven åkare bör man hålla sig till toppmodellerna i serien, eftersom man redan där pratar om lättåkta och snälla skidor. Sen får du titta på specifikationerna och välja en skida som har den bredd som du vill ha. Några generella råd ang Screamserien:
* Håll dig borta från skidor med 7:or och 8:or i namnet.
* Skippa första årsmodellen med Pilot. Den var alldeles för mjuk under foten och de bytte det året från trä till skum i kärnan.
* Ska du köpa 70mm breda Scream? Köp en gammal beggad Series för en billig penning.

Det var nog AK Rocket Pilot (Pro) med sexkantigt brätte och twintip son jag såg...
Men angående DIN-skalan, det beror ju helt på vilken bindning du har. Har själv Atomic 10,18 på ett par skidor och de vill du inte skruva i botten... men lånar jag syrrans skidor med bindningar som går till 12, då är det en helt annan sak. Och underlaget, själv föredrar jag något lösare bindningar om det är mjukt.

Tillbaka
Topp