Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Skinless skidor.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1313194" data-attributes="member: 12152"><p>Jag har testat. Med full skepticism ska sägas. Men det byttes snart till en imponerad min. Skidtypen må vara ovanlig men är helt suveränt för blandterräng och då framförallt i anmarscher till större åk i böljande terräng. Det är oerhört smidigt att slippa fippla med hudarna varje gång det går uppför. Jag gick på tur i Funäsdalen med min brorsa som har ett par Voile med fäste och det var helt omöjligt att hänga med när han knatade iväg genom terrängen och väntade med stighudarna tills det verkligen behövdes. Vilket var rätt så sällan i terräng typ Funäs. Dessutom med bonus att skidan blir väldigt lätt utan stighudar och den har också en konstant vikt, vilket gör stor skillnad i framförallt vårförhållanden. En dyngsur stighud väger många hekto.</p><p></p><p>Utför kunde man känna ett något försämrat glid, men med en förvånande liten friktionseffekt. Det var väldigt nära en vanlig skida i upplevelse. Den största skillnaden var i svag utförslutning där man precis nätt och jämnt glider med en normal skida. Där gick det tydligt trögt. Överlag dock en i det närmaste revolutionerande upplevelse för toppturer där man har en bit att flytta sig innan man kommer fram till åket och efter. Eller mellan åk.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1313194, member: 12152"] Jag har testat. Med full skepticism ska sägas. Men det byttes snart till en imponerad min. Skidtypen må vara ovanlig men är helt suveränt för blandterräng och då framförallt i anmarscher till större åk i böljande terräng. Det är oerhört smidigt att slippa fippla med hudarna varje gång det går uppför. Jag gick på tur i Funäsdalen med min brorsa som har ett par Voile med fäste och det var helt omöjligt att hänga med när han knatade iväg genom terrängen och väntade med stighudarna tills det verkligen behövdes. Vilket var rätt så sällan i terräng typ Funäs. Dessutom med bonus att skidan blir väldigt lätt utan stighudar och den har också en konstant vikt, vilket gör stor skillnad i framförallt vårförhållanden. En dyngsur stighud väger många hekto. Utför kunde man känna ett något försämrat glid, men med en förvånande liten friktionseffekt. Det var väldigt nära en vanlig skida i upplevelse. Den största skillnaden var i svag utförslutning där man precis nätt och jämnt glider med en normal skida. Där gick det tydligt trögt. Överlag dock en i det närmaste revolutionerande upplevelse för toppturer där man har en bit att flytta sig innan man kommer fram till åket och efter. Eller mellan åk. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Skinless skidor.
Tillbaka
Topp