Skinless skidor.

norly

Aktiv medlem
Skinless skidor.
Hej.
Fick ett nyhetsbrev från Voile. Såg att dom nu gör både tele pin bindningar och skidor med fjäll för kortare turer i skidområdet... Undrar hur dom är att åka på. Känns både genialt och lite dumt. Nån som testat?

Voile

scale-base-skis-1064x691.jpg

Skinless skidor.
Men varför?
Gå med AT i flacka backar?
Voile har ju gjort 75mm sen gammalt, i massor av varianter, har kvar några i garaget sen förra seklet
De har uppfunnit vallningsfria turskidor som inte går att använda med modern turutrustning för att skidorna är för biffiga :)
Det är ju ett tidigt aprilskämt....

Senast ändrad:
Skinless skidor.
Som småbarnsförälder kan man ju se vissa fördelar när man skall springa upp i backen för att hjälpa. men att åka baklänges ner lär ju gå sådär..

Skinless skidor.
På 70-80 talet hade de flesta skidfabrikanter någon modell av längdskida som var vallningsfri. Fiskfjälls varianten var ganska vanlig. Såg likadan ut då som nu. Det var inte i närheten av att funka bra. Om man sedan tänker en turskida som är utan det spann som längdskidorna har. Nejnej, inte bra

Skinless skidor.
Jag har testat. Med full skepticism ska sägas. Men det byttes snart till en imponerad min. Skidtypen må vara ovanlig men är helt suveränt för blandterräng och då framförallt i anmarscher till större åk i böljande terräng. Det är oerhört smidigt att slippa fippla med hudarna varje gång det går uppför. Jag gick på tur i Funäsdalen med min brorsa som har ett par Voile med fäste och det var helt omöjligt att hänga med när han knatade iväg genom terrängen och väntade med stighudarna tills det verkligen behövdes. Vilket var rätt så sällan i terräng typ Funäs. Dessutom med bonus att skidan blir väldigt lätt utan stighudar och den har också en konstant vikt, vilket gör stor skillnad i framförallt vårförhållanden. En dyngsur stighud väger många hekto.

Utför kunde man känna ett något försämrat glid, men med en förvånande liten friktionseffekt. Det var väldigt nära en vanlig skida i upplevelse. Den största skillnaden var i svag utförslutning där man precis nätt och jämnt glider med en normal skida. Där gick det tydligt trögt. Överlag dock en i det närmaste revolutionerande upplevelse för toppturer där man har en bit att flytta sig innan man kommer fram till åket och efter. Eller mellan åk.

Skinless skidor.
Jag gillar skinless-skidor. Man blir väldigt snabb i anmarschen och kan kava ifrån alla polare som fipplar med AT-prylar och stighudar. Fjällen under beter sig väldigt olika beroende på temperatur och snöförhållanden så jag chansar sällan att gå på tur utan hudar. En uppenbar nackdel är förstås att man får sämre glid samt ibland ett irriterande ylande ljud när man åker utför. Tror väldigt mycket att det är från person till person vad man föredrar men jag tror skidan passar bäst med telemarksbindning. Incitamenten för skinless försvinner lite om man ända ska hålla på med transitions med en AT-setup.

Skinless skidor.
Tror jag gick efter någon som hade såna skidor för ett tag sen. Såg ett konstigt mönster i snön och förstod inte vad de hade använt för hudar ...

Intressant koncept som säkert kan vara bra för en del turer. Fiskfjäll skidor är väl fortfarande rätt vanligt för fjäll skidor och lätta randonne skidor är väl bättre på det mesta förutom att man normalt måste ha hudar uppför.

Skinless skidor.
Finns många olika lösningar på att ta sig an avstånd och lutning i terräng/berg/fjällmiljöer. Det är lätt att man införskaffar sig väldigt många prylar för att optimera mellan ytterligheterna.

För anmarscher kör jag likt tidigare vidare på turskidor/längdskidor + pulka med topptursutrustningen i pulkan.

Skinless skidor.
Utmärkt för dagsturer i flackare nordisk fjällterräng och stugturer mellan DNT och STFs olika stugplatser. Extra bra på senvintern med varierande fören.

Thure

Skinless skidor.
Blev nyfiken på testa såna här Voile BC skidor....tills man såg priset😅 och inge rea hos tyskarna..

Landade på ett par Hyper V6 BC från gotur.se....insåg att det verkade vara en rätt liten butik så borde köpt med klarna men av vana trogen gjorde jag det inte. Fick inget bekräftelse mail...2 dagar senare nån bekräftelse från en ortopedklinik..känns super legit nu🫣

Men sagt och gjort dök dem upp och jag monterade dem med ett par tecton utan skistoppers.

Fy fan va magiskt roliga skidor!! Bor i Sundsvall och här omkring har vi mycket rullande terräng med mindre berg och sluttningar. Var verkligen exakt rätt verktyg! Med tecton och hoji så tar en transition typ ingen tid alls.

En av de stora vinsterna tycker jag är just man kan hålla bra fart där det är platt att gå. Man slipper ju även hudarnas tyngd.

Skidorna i sig Hyper V6 var också otroligt lätt manövrerade i låg fart vilket så klart är rätt egenskap när det är lite mindre utmanande terräng och lägre hastigheter.

Dyrt köp men riktigt jäkla roliga och skapar en helt ny dimension av att vara ute på skidor i skogen och njuta av både lite svetto tempo och utförs!

En stor fördel också är att man kan åka som vanligt i surväder där hudar inte fäster på skidorna längre!

Skinless skidor.
Blev nyfiken på testa såna här Voile BC skidor....tills man såg priset😅 och inge rea hos tyskarna..

Landade på ett par Hyper V6 BC från gotur.se....insåg att det verkade vara en rätt liten butik så borde köpt med klarna men av vana trogen gjorde jag det inte. Fick inget bekräftelse mail...2 dagar senare nån bekräftelse från en ortopedklinik..känns super legit nu🫣

Men sagt och gjort dök dem upp och jag monterade dem med ett par tecton utan skistoppers.

Fy fan va magiskt roliga skidor!! Bor i Sundsvall och här omkring har vi mycket rullande terräng med mindre berg och sluttningar. Var verkligen exakt rätt verktyg! Med tecton och hoji så tar en transition typ ingen tid alls.

En av de stora vinsterna tycker jag är just man kan hålla bra fart där det är platt att gå. Man slipper ju även hudarnas tyngd.

Skidorna i sig Hyper V6 var också otroligt lätt manövrerade i låg fart vilket så klart är rätt egenskap när det är lite mindre utmanande terräng och lägre hastigheter.

Dyrt köp men riktigt jäkla roliga och skapar en helt ny dimension av att vara ute på skidor i skogen och njuta av både lite svetto tempo och utförs!

En stor fördel också är att man kan åka som vanligt i surväder där hudar inte fäster på skidorna längre!
Vad kul att du blev nöjd. Spanat lite på liknande skidor. Lär dig åka telemark så slipper du helt transitions. Så skönt att bara kunna åka när polarna trixar med bindningar som fryser ihop!

Skinless skidor.
Mjae tele är nog inte på kartan riktigt, tror jag skulle dö ganska omgående haha

Oavsett behöver man ju spänna om pjäxor så att man grejar på med dem stör ju inte speciellt så men man får kanske backa om BOA spännen....gärna el BOA som aktiveras från staven🤣

Tillbaka
Topp