Skinn pjäxor

Skinn pjäxor
Jag åker med ett par Lundhags. Jag vet inte om de fortfarande tillverkar telemarkpjäxor. Har inte sett några i någon katalog på sistone.

Skinn pjäxor
Undrar om inte Asolo tillverkar läderpjäxor fortfarande, men de marknadsförs och säljs som långfärdsskridskopjäxor. Fast vad ska du med dem till? Plast är faktiskt bättre på alla sätt.

Skinn pjäxor
Hej.

Vet inte om jag håller med om att det är varmare med plast direkt.

Skinnpjäxor med lite stabilitet finns i märken som Garmont och Crispi (Super för lite stabilitet).

Har själv Garmont och de är grymt sköna, både snörning och spännen. Med stel hälkappa.

Dock är ju stabiliteten bättre i en plastpjäxa.

Köpte mina begagnade i Åre för 500 spänn. Kolla med handlare om de har begagnade skinnpjäxor. Nya är svårare att få tag på.

Hälsningar Uffe.

Skinn pjäxor
Visst är prestandan avsevärt mycket bättre med plastpjux, dom är varmare och håller avsevärt längre. Har du stora bladfötter kommer läderpjäxorna att tappa vridstyvheten i sulan rätt kvickt. Ska du köpa begagnat så kolla vridstyvheten först.

Men en sak: Det är faktiskt så att dfet inte finns något bättre sätt att lära sig åka telisar än att börja med just läderpjäxor. Där kan man int stå och hänga i plastskaften utan tekniken och balansen måste funka. Saken är ju den att dom flesta som börjar nog vill gå på plastpjuxen redan efter en säsong och då känns det som en nödig investering. Men ser man till teknikträningen är det riktigt bra, då hade man sluppit se alla telisåkare som "fuskåker" halvslalom på sina telisar.

/Freddelito

Skinn pjäxor
Om du vill köpa nya läder pjäxor billigt så kan jag rekomendera
www.northstar.se Klicka på erbjudanden så ser du ett par Arkos med två spännen billigt. Har själv tidigare kört på dessa om man vill ha ett par läderpjuck tycker jag att de är helt ok. Annars måste jag instämma med tidigare svar och jag tycker att du ska köpa plast istället...

Skinn pjäxor
Har Garmont skinpjuck. Varmare går ej att hitta. Slår plast med hästlängder. Stabilitet är det tvärtom med. Skall du köra lite tuffare och brantare så är väl plast det bästa valet. Men, men allt är ju relativt...

Skinn pjäxor
Det finns faktiskt en riktigt stor fördel med skinnpjäxor (utan omfattande plastförstärkning...). Detta upptäckte jag för några år sedan när jag var på väg att rasa ut för en klippa i Riksgränsen!

Jag hade tagit av mig skidorna, gick ut på berghällen och skulle lixom bara titta ut över kanten för att kolla läget. Det visade sig vara snorhalt och eftersom mina stabila plastpjäxor effektiv hindrade allt aktivt balansarbete med fotleden stöp jag brutalt och fick krypande ta mig till det räddande snäfältet. Detta hade aldrig hänt med ett par läderskor!

That´s all kids! / MM

Skinn pjäxor
Tack för svaren. Har åkt med Scarpa T1 pjäxor några år nu, och åker relativt bra med dem. Anledningen till varför jag vill ha ett par skinnpjäxor är därför att jag vill lära mig att behärska det också.

Tillbaka
Topp