Skistar Åre... vilka sopor..

AndreasNord

Medlem
Befinner mig nu i Sveriges så kallade skidmetropol och största skidort Åre. Oj vad det har gått ner sig här. Liftarna är nu öppna 09.30-15, dagligen. Javisst VM8:an i Olympia området har öppet till kl 16.30, men det är 1 lift.
Samtidigt har tex Vemdalen öppet sina liftar 09-16. Nu kan jag oxå meddela att det blir ljust strax efter 08 på morgonen i Åre, och det blir mörknar kring kl 16.30. Jag har aldrig någonsin vart på en skidort tidigare som stänger liftarna kl 15 på eftermiddagen, då har jag ändå vart på ca 30 olika skidorter i alperna och Sverige/Norge. Känns tråkigt att det blivit såhär i mitt kära Åre.. Jag får börja tura med splitboarden på eftermiddagarna nu för att avsluta skiddagen kl 15 är alldeles för fjuttigt för mig. Men ändå, folk betalar Skistar nästan 2500kr för ett 6 dagars liftkort, så stänger de ner liftarna kl 15. och har sovmorgon till 09.30!!
En annan sak är att ovanligt många liftar står still, Skistar bryr sig liksom inte om att dra igång dom helt enkelt. Tväråvalvsliftarna tex står still hela tiden, för att Gondolen går. Men då finns det bara 1 väg upp på Högzon och liftköerna (och trängseln) blir enorm vid Gondolen. Tottliften kör dom aldrig heller, för dom säger att Fjällgårdsliften går istället. Men för alla oss som bor åt Tott-hållet hade det ju underlättat mycket om dom hade orkat köra den. Istället får man traska till World-cup liften och VM6an ovanför torget i Åre. En annan bra släplift i Björnen står oxå still hela tiden. Resultatet av att de inte vill öppna så många liftar blir ju att det blir lååånga köer och trängsel vid många liftar, jäääättebra tänk av Skistar i Corona tider.
Jag har pratat med en del inbitna skidåkare här uppe nu, folk som älskar skidåkning och som vill åka mycket, och alla säger samma sak :"Skistar är kassa och vill bara tjäna pengar och spara in på så mycket det bara går", "Skistar drivs inte av skidåkare som brinner för skidåkning utan av folk som endast är ute efter att tjäna pengar".
Sorgligt tycker jag, väldigt tråkigt. För annars gillar jag Åre väldigt mycket.

RichardH

Medlem
Är i Ramundberget nu och de har också bara öppet till 15.00, ingen lift har öppet längre, så där har du en till.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Har hört samma saker. Att de stänger ner liftar i utkanterna är ju verkligen genomkorkat när man samtidigt vill att folk ska hålla avstånd. Det är väl utmärkt om folk i östra Åre by kan ta Tottliften än att alla ska behöva åka in till Stjärntorget.

Aktien har ju störtdykt på senare tid så se kanske sparar in pengar så gott det går innan sportlov och påsklov. Men det gör inte saken bättre.

jung

Aktiv medlem
Är i Åre nu. Väldigt lite öppet men också väldigt lite med folk. Köer men enbart för coronareglernA följs. Skulle de fylla liftarna vore det noll kö. Så jag köper läget, bättre att kunna åka än att det är helt stängt.

AndreasNord

Medlem
Är i Åre nu. Väldigt lite öppet men också väldigt lite med folk. Köer men enbart för coronareglernA följs. Skulle de fylla liftarna vore det noll kö. Så jag köper läget, bättre att kunna åka än att det är helt stängt.
Ja visst, håller med dig till viss del. Men det är främst liftarnas öppettider 09.30-15 som är extremt störande, speciellt som dom har ganska dyra liftkort. Dessutom har det vart väldigt långa köer (30 min i snitt) till Gondolen.

martin-jansson

Aktiv medlem
Ja visst, håller med dig till viss del. Men det är främst liftarnas öppettider 09.30-15 som är extremt störande, speciellt som dom har ganska dyra liftkort. Dessutom har det vart väldigt långa köer (30 min i snitt) till Gondolen.

Har väl alltid (iaf de senaste åren) varit öppet 09:30–15 fram till februari då de ökar öppettiderna? Samma med liftarna på högzon med undantag för gondolen. Så inget de styrt med för i år.

pd

Aktiv medlem
Vecka 4 innebär att ett normalt år har Skistar familje- och studentveckor i Åre. Ingen av dem orkar varken upp tidigare än 9:30 eller att åka efter 15 så varför hålla öppet. När det är över vecka 6 så öppnas hela högzon och alla backar är öppna till 16:30.

Sen kunde man ju önska att de under de här veckorna hade haft vett att profilera sig mer på berget än på utelivet och Valle. I synnerhet i år när de har chansen att testa någon annan målgrupp än snåla och bakfulla studenter. Typ folk som vill åka så mycket som möjligt.

Gnället om priset på liftkorten tycker jag dock bara är gnäll. Mindre än 2100 kr för åtta dagar (med boka tidigt rabatt) är helt ok.

felixiko

Ny medlem
Jag tycker också att de har alldeles för lite kapacitet att dra upp folk på toppen. Om man är i Åre för att åka skidor så är det oftast en dålig idé att åka högzon, eftersom man bara får stå i kö i stället, speciellt i år då folk inte delar gondoler längre.

Att öppna Tväråvalvsliftarna tidigare på säsongen hade kunnat hjälpa lite, men det är många liftar att åka för att ta sig upp den vägen, och tidigt på säsongen når solens strålar aldrig in i Tväråvalvet. Att renovera eller bygga en ny kabinbana så att den blev driftssäker och kunde gå regelbundet hade varit helt magiskt i mitt tycke. Vad jag förstått det som, så är det ganska knivigt (jämfört med liknande liftar i t.ex. alperna) eftersom det blir mycket isbildning på saker och ting uppe på Åres kalfjäll på grund av fuktiga atlantvindar. Men å andra sidan bör väl lifttillverkarna kommit lite längre med att lösa det problemet sedan 1976, då Åres kabinbana byggdes, om jag får spekulera.

Vad gäller öppettiderna så hade de väl kunnat vara lite bättre nu när det börjar ljusna, men jag tycker de är acceptabla. Om man börjar åka 9.30, har lunchen i bröstfickan i form av två tunnbrödmackor, tar sista liften upp kl 15 och går en liten tur på det innan sista åket avnjuts i solnedgången, så är i alla fall jag rätt mör i kroppen på kvällen ;)

RichardH

Medlem
Att Skistar har dåligt med pengar så de sparar in genom att stänga ner liftar i lågsäsong. Bara en tanke.

Nej då, jag är en av de shortande hedgefonderna. Jag är på den goda sidan. :LOL:

Hmm men att ha korta positioner i skistar låter dumt när aktien nästan är på all time high, om du inte låg kort precis innan Corona. Alternativt förväntar dig att det ska vända ned igen.

termons

Aktiv medlem
Men från 8 februari har Åre öppet till 16:30, så jag tror det är mer generellt i fjällen, inte bara Åre.
Är nog bara svaghet/dålig service av skistar tänker jag. Är verkligen inte svårt att hålla endel av pisterna öppna till tex. 19. Har inget att göra med hur länge en enskild skidåkare orkar åka som någon hävt. Kan inte annat än häpna mig då jag hör att de stänger klo 15...

Men det överraskar inte då det handlar om skistar.

worldcup

Medlem
Simma lungt 8 feb kör vi 9:00- 16:30 finns inga snökanoner på högzon vid hårt väder blåser snön bort så snötäcket blir tunt därför kan man inte öppna allt på högzon så kolla lite bakgrunds fakta innan så får du en bättre förståelse

Hawk100

Aktiv medlem
Kläppen hade öppet 8-18 i jul/nyårsveckorna. Men vissa liftar öppnade först kl 9 och i backarna utan belysning stängde liftarna 15.30.....
Just sayin’......

PisteCarver

Aktiv medlem
Skistar är ett j-vla skitbolag för oss skidåkare.
De har gjort 2,32 miljarder i vinst de senaste fem åren, och 553 miljoner bara senaste räkenskapsåret. 💰💲🤑
Avveckla liftar, bygg inga nya moderna, lura dit så många turister som möjligt för att bo i nån charmlös semester-appartment....
Premiumpris för en B-produkt.
För några dagar sedan när jag skrev här på forumet att ett Åre liftkort kostar ungefär samma som ett Zillertaler Superskipass, blev några die-hard "svedala-fans" sura på mig, men det bjuder jag på.
Bojkotta MÖGET! (n) (för de som inte förstår skånska så är "mög" = "sämre än kasst")
För skidåkning i Norden, välj allt annat än Skistar, och stötta de mindre företagen!

termons

Aktiv medlem
Simma lungt 8 feb kör vi 9:00- 16:30 finns inga snökanoner på högzon vid hårt väder blåser snön bort så snötäcket blir tunt därför kan man inte öppna allt på högzon så kolla lite bakgrunds fakta innan så får du en bättre förståelse
Högzon? Vad har det att göra med hur länge liftarna kan köras i åre? Finns ju annat än högzon. Finns ingen vettig förklaring till varför man stänger kl 15 före 8 feb. ? Kika på Levi Finland.

HakanBarman

Medlem
Högzon? Vad har det att göra med hur länge liftarna kan köras i åre? Finns ju annat än högzon. Finns ingen vettig förklaring till varför man stänger kl 15 före 8 feb. ? Kika på Levi Finland.
Den här och nästa vecka håller jag med. Men tidigare på säsongen beror det på att de inte har belysning i backarna. Men de skulle absolut kunna ha en gradvis övergång från 15 till 16.30 från vecka 1 till vecka 6

AndreasNord

Medlem
Men från 8 februari har Åre öppet till 16:30, så jag tror det är mer generellt i fjällen, inte bara Åre.
Ja fast Åre har inte öppet till kl 16.30 förrän med start den 8 februari. Flera andra har öppet till 16 redan nu, Vemdalen hade till kl 15.30 redan vecka 1 tex. Åre har ända fram till 8 februari bara igång liftarna 5 och en halvtimme om dagen = bedrövligt. Och ärligt talat, att öppna liftarna kl 09.30 är ju helt sinnesjukt dåligt. Det blir ljust vid 08 nu. Vilken annan världsklass-skidort i världen hade kommit undan med det??

termons

Aktiv medlem
Den här och nästa vecka håller jag med. Men tidigare på säsongen beror det på att de inte har belysning i backarna. Men de skulle absolut kunna ha en gradvis övergång från 15 till 16.30 från vecka 1 till vecka 6
Ingen ursäkt att det inte finns belysning. Fixa belysning. Åter igen, se på Levi. De har belysning i de flesta backarna. Åkte till kl 19 redan i december då solen inte stiger överhuvudtaget. Det kallar jag bra service från skidanläggningen. Går att jämföra med Åre lågzon.

Fatboy

Aktiv medlem
En ska som är lite konstig med liftkortspriser är att ett liftkort kostar 450kr/dag oavsett om 1 eller 50 backar/liftar är öppna. Om man jämför med golf där man oftast ger rabatt om inte hela banan är öppen. Det kanske inte är några jätterabatter men ändå en gest att det inte är ok att ta fullpris om man inte kan leverera en bra tjänst. Detta borde gälla även skidåkning kan jag tycka, om man har öppet 9.30-15.00 kanske det ska kosta 400kr och när det är öppet 9-16.30 kan man ta 500kr. i början av säsongen när 5 av 30 backar är öppna kanske det ska kosta 200kr. Golf har ju även differentierade priser, 350kr på vardag, 600kr på helgen. Kan det vara nåt även för skidåkning?

pd

Aktiv medlem
Golf har ju även differentierade priser, 350kr på vardag, 600kr på helgen. Kan det vara nåt även för skidåkning?

Skistar har redan det. På dagskort exempelvis så varierar priset mellan 379 och 540 kr beroende på vecka och veckodag. Därtill så varierar priset på boende med en faktor tre ungefär. Tror att de började med det för bara något år sedan.

Men det hade ju förstås varit snyggt om skidanläggningarna kunde ge åtminstone dagar tillgodo eller rabatt på framtida köp när de stänger halva systemet - och då skall inte knappliftar räknas.

RichardH

Medlem
Skistar är ett j-vla skitbolag för oss skidåkare.
De har gjort 2,32 miljarder i vinst de senaste fem åren, och 553 miljoner bara senaste räkenskapsåret. 💰💲🤑
Avveckla liftar, bygg inga nya moderna, lura dit så många turister som möjligt för att bo i nån charmlös semester-appartment....
Premiumpris för en B-produkt.
För några dagar sedan när jag skrev här på forumet att ett Åre liftkort kostar ungefär samma som ett Zillertaler Superskipass, blev några die-hard "svedala-fans" sura på mig, men det bjuder jag på.
Bojkotta MÖGET! (n) (för de som inte förstår skånska så är "mög" = "sämre än kasst")
För skidåkning i Norden, välj allt annat än Skistar, och stötta de mindre företagen!

Ett företags mål är att gå med vinst så det är knappast ett bra argument för varför just Skistar skulle vara dåligt. Även skidorter i alperna har samma mål.

Jag tror helt enkelt att folk i allmänhet och här inte delar din uppfattning om att skidåkning i Sverige är en b produkt, de flesta ser inte heller alperna som ett substitut med tanke på restiden/klimatpåverkan om man ska åka dit hela tiden. De mindre orterna har ju bevisligen samma öppettider mer eller mindre.

simhall

Medlem
Ja fast Åre har inte öppet till kl 16.30 förrän med start den 8 februari. Flera andra har öppet till 16 redan nu, Vemdalen hade till kl 15.30 redan vecka 1 tex. Åre har ända fram till 8 februari bara igång liftarna 5 och en halvtimme om dagen = bedrövligt. Och ärligt talat, att öppna liftarna kl 09.30 är ju helt sinnesjukt dåligt. Det blir ljust vid 08 nu. Vilken annan världsklass-skidort i världen hade kommit undan med det??
Eftersom jag bor mellan Vemdalen och Åre och besöker båda orterna har jag funderat på varför öppettiderna skiljer sig så. Men efter en sökning visar det sig att solens nedgång 1 januari var 13.50 i Åre och 14.44 i Vemdalen. Så utan elljus skiljer det en timme på ljuset.

Seppuccu

Aktiv medlem
Jag tror helt enkelt att folk i allmänhet och här inte delar din uppfattning om att skidåkning i Sverige är en b produkt, de flesta ser inte heller alperna som ett substitut med tanke på restiden/klimatpåverkan om man ska åka dit hela tiden. De mindre orterna har ju bevisligen samma öppettider mer eller mindre.
För oss skåningar är restiden/klimatpåverkan ungefär lika stor i båda riktningarna, så vi kan se lite mer neutralt på det. :)

Och så lobbar vi in den här: Branäs har kört liftarna 9-19 hela säsongen. Tihi.

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Eftersom jag bor mellan Vemdalen och Åre och besöker båda orterna har jag funderat på varför öppettiderna skiljer sig så. Men efter en sökning visar det sig att solens nedgång 1 januari var 13.50 i Åre och 14.44 i Vemdalen. Så utan elljus skiljer det en timme på ljuset.

hur menar du nu?
googling ger svaret:
14:34 lördag 1 januari 2022 (CET)
Solnedgång i Åre
14:44 lördag 1 januari 2022 (CET)
Solnedgång i Vemdalen
-------------------------------
skiljer alltså 10 min (om du inte menar att solen försvinner bakom renfjället i Åredalen?)

jakken

Medlem
En ska som är lite konstig med liftkortspriser är att ett liftkort kostar 450kr/dag oavsett om 1 eller 50 backar/liftar är öppna.

Det i samband med öppettiderna. Ett liftkort under dec/jan är helt ovärt i jämförelse med ett under april (så länge de nu inte väljer att exempelvis stänga hela Duved "pga snöbrist" redan den 1/4..).
Vad jag kan minnas så har det en gång faktiskt hänt att de haft ett lägre pris i förhållande till vad som var öppet. Var kanske för 11-12 år sedan, runt slutet av dec/tidigt jan.

I Hemsedal har de ju iaf " non-stop skiing" två dagar...så någon på Skistar gillar iaf att åka skidor, lite.

simhall

Medlem
hur menar du nu?
googling ger svaret:
14:34 lördag 1 januari 2022 (CET)
Solnedgång i Åre
14:44 lördag 1 januari 2022 (CET)
Solnedgång i Vemdalen
-------------------------------
skiljer alltså 10 min (om du inte menar att solen försvinner bakom renfjället i Åredalen?)
Oops, my bad

Råkade få 1 januari mot 1 februari

Befinner mig nu i Sveriges så kallade skidmetropol och största skidort Åre. Oj vad det har gått ner sig här. Liftarna är nu öppna 09.30-15, dagligen. Javisst VM8:an i Olympia området har öppet till kl 16.30, men det är 1 lift.
Samtidigt har tex Vemdalen öppet sina liftar 09-16. Nu kan jag oxå meddela att det blir ljust strax efter 08 på morgonen i Åre, och det blir mörknar kring kl 16.30. Jag har aldrig någonsin vart på en skidort tidigare som stänger liftarna kl 15 på eftermiddagen, då har jag ändå vart på ca 30 olika skidorter i alperna och Sverige/Norge. Känns tråkigt att det blivit såhär i mitt kära Åre.. Jag får börja tura med splitboarden på eftermiddagarna nu för att avsluta skiddagen kl 15 är alldeles för fjuttigt för mig. Men ändå, folk betalar Skistar nästan 2500kr för ett 6 dagars liftkort, så stänger de ner liftarna kl 15. och har sovmorgon till 09.30!!
En annan sak är att ovanligt många liftar står still, Skistar bryr sig liksom inte om att dra igång dom helt enkelt. Tväråvalvsliftarna tex står still hela tiden, för att Gondolen går. Men då finns det bara 1 väg upp på Högzon och liftköerna (och trängseln) blir enorm vid Gondolen. Tottliften kör dom aldrig heller, för dom säger att Fjällgårdsliften går istället. Men för alla oss som bor åt Tott-hållet hade det ju underlättat mycket om dom hade orkat köra den. Istället får man traska till World-cup liften och VM6an ovanför torget i Åre. En annan bra släplift i Björnen står oxå still hela tiden. Resultatet av att de inte vill öppna så många liftar blir ju att det blir lååånga köer och trängsel vid många liftar, jäääättebra tänk av Skistar i Corona tider.
Jag har pratat med en del inbitna skidåkare här uppe nu, folk som älskar skidåkning och som vill åka mycket, och alla säger samma sak :"Skistar är kassa och vill bara tjäna pengar och spara in på så mycket det bara går", "Skistar drivs inte av skidåkare som brinner för skidåkning utan av folk som endast är ute efter att tjäna pengar".
Håller med -- de måste se till att öppna fler liftar --och var inte så snabba att stänga när det blåser

Hejsan,
ja det är ju trist!Här nere där jag bor i Zillertal(Mayrhofen)har dom kört systemen utan turister bara för att bor man i Tirolen SKA man kunna åka skidor.Trots brakförluster för bergbanorna.Vi har haft helt magisk skidåkning i vinter.Kommer man nog aldrig uppleva att få uppleva igen.
Skidhälsningar Åke

Anzom

Aktiv medlem
Hejsan,
ja det är ju trist!Här nere där jag bor i Zillertal(Mayrhofen)har dom kört systemen utan turister bara för att bor man i Tirolen SKA man kunna åka skidor.Trots brakförluster för bergbanorna.Vi har haft helt magisk skidåkning i vinter.Kommer man nog aldrig uppleva att få uppleva igen.
Skidhälsningar Åke
Är tecknet på en sund konkurrens. Skistar kommer få märka av det med kommande år. Andra skidorter satsar på familjer och kvar står studenter och offpisträvar. Där blir det inga pengar.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp