Skistar pissar på oss igen.Någon som vill ha jobb?

b32b

Ny medlem
Vi är några som äger lägenhet i Åre (Tegefjäll) och hyr ut själva.
Tidigare har vi kunnat ha sk nyckelkontrakt med Skistar, dvs vi betalade dem ca 4500:- per år för att lämna ut en nyckel och kolla att lägenheten var städad (dvs ca 450:- för sammanlagt 10 minuters jobb varje gång).

Nu en månad innan säsongen drar igång har man bestämt att vi inte kan teckna nyckelkontrakt i år, men är välkomna att hyra ut lägenheten via Skistar. Bra, vi har en vecka kvar, resten är borta. Snyggt att komma med det här nu.

Det är svårt att tycka om Skistar, det säger jag bara. Deras enda intresse är att ge aktieägarna så mycket som möjligt. Som äkta monopolföretag kan man ju strunta i vad kunden tycker, den har ju inget annat alternativ.
Alternativet är att ge fan i att åka skidor...

Skistar vill alltså inte ha något med oss att göra. någon som har förslag på lösning?
Någon som vill ha ett extraknäck? Vi kan skicka nyckel till gästen. Du behöver bara åka dit några söndagar (ca 10+någon annan veckodag under säsongen) och ta hand om nyckeln och kolla städningen.

Om en gäst inte städat får du göra det, mot ersättning naturligtvis.
Och det kanske blir något lampbyte och andra enklare sysslor också.

Intresserad någon?
Kontaktuppgifter finns här
http://www.stugknuten.com/stuga.asp?stugid=2263

/Fredrik

Trots att ingen har svarat här på forumet har vi fått flera intressanta förslag.
Men inget är spikat, så ni som är intresserade kan kontakta oss!

Det är nästan så man vill tacka Skistar för att de såg till att vi fick arslet ur vagnen och hittade en billigare lösning än deras :-)

/Fredrik

kan mani te göra så att gästen efter kollar så att föregående gäst har städat om inte får odm göra det ? :D

Jamm sa:
kan mani te göra så att gästen efter kollar så att föregående gäst har städat om inte får odm göra det ? :D
Man kan inte kräva att en gäst som kommer efter en annan gäst ska städa det dom hyrt!

Jo, tanken har slagit oss.
Men den kommande gästen kanske inte uppskattar att får börja med att städa...
Sen är det bra om man fick koll på nycklarna.

Ett förslag är att låta gästerna kolla städningen, ha en person att ringa om det blir problem och nyckeln löser vi genom att ha ett kodlås på skidförrådet där kommande gäster hittar nycklarna och åkande gäster hänger tillbaka dem.
Man kan ha en kod för varje gäst om man vill det.

Fler förslag någon?

/Fredrik

Hi, jag hyr också ut en stuga , fast i Duved. Har löst städningen med egenkontroll än sålänge, det har fungerat bra. Det känns dock lite osäkert, man vill gärna veta om det är urstädat eller om det gått sönder en massa saker. Så skicka gärna mig tips på lösning !
http://www.stugknuten.com/stuga.asp?stugid=3514
www.fiffilur.se
/sove

Hum, en tanke du drar in i runda svängar ca 50-60 tusen på din stuga per vinter så då kanske det kan vara värt att lägga lite mer på att någon kollar den. Sen kan du ju låta skistar hyra ut den åt dig hela säsongen men då kanske du inte kan få lika mycke pengar rakt ner i fickan eller...

Så mycket pengar blir det tyvärr inte, knappt en 1/4 del - vi är där rätt mycket själva. Jag föredrar att hantera uthyrningen själv av just den orsaken - har vi tid över så kan man lätt ändra uthyrningsplaneringen samt lätt säga nej till folk.

Hum, okej men som du skriver 10 söndagar plus några dagar till det innebär minst 10 veckor, hyra för lägenheten melan 2000-4200 i veckan, det blir väll ca så lågt räknat minst 20000-42000:- under en vinter rätt eller fel..... Det är nog det att missa RNIF som är det som svider tror jag...

Jodå - förutsatt att man får det uthyrt. Snittpriset per vecka är 2200:-, liten stuga i duved.
Målet är att få VA/anslutningen betald och därtill hörande månadskostnader. Attans dyrt men det är skönt att skita inne. Klart att man vill komma undan så billigt som möjligt men fortfarande ha nöjda gäster.
Men tillbaka till grundfrågan - något bra tips på mindre företag / person som åtar sig sådana jobb?

MikeMike sa:
Hum, okej men som du skriver 10 söndagar plus några dagar till det innebär minst 10 veckor, hyra för lägenheten melan 2000-4200 i veckan, det blir väll ca så lågt räknat minst 20000-42000:- under en vinter rätt eller fel..... Det är nog det att missa RNIF som är det som svider tror jag...
Du har ingen aning om vad han har för omkostnader eller gjort för invensteringar eller vad hyran ska täcka. Och vad skulle det spela för roll om han tjäna pengar på den?

Det bästa tipset är väl att endast hyra/låna ut till folk man känner. Då räcker egenkontrollen bra. Ok i början kanske hyresunderlaget inte är tillräckligt för att täcka kostnaderna, men håller du moderata priser och folk är nöjda sprider det sej som ringar på vattnet.

Tyvärr är det ju mycket rövargäng uppe i Åre och jag skulle aldrig låna ut min lgh till okända. Då är det bättre att det står tomt.

För att få folk att hålla snyggt ät att skaffa en bra damsugare, rengöringsmedel, diskmedel o disktrasor det är en bra investering.

Med nycklarna gör du så att skaffa ett antal dubletter så du kan skicka till nästa hyresgäst innan du får tillbaka från föregående.

Senast ändrad:
var det i tegefjäll? vi är ett gäng som kommer bo där hela säsongen, vi kanske kan titta till din stuga lite då och då. och lämna över nycklar och sånt. lite surt att binda upp sig varje söndag men det kanske går att lösa om jag känner att jag tjänar på det...?

Fippe sa:
Du har ingen aning om vad han har för omkostnader eller gjort för invensteringar eller vad hyran ska täcka. Och vad skulle det spela för roll om han tjäna pengar på den?
Nej det har han inte, och det kommer han inte att få veta heller :-)

Men om någon inbillar sig att det är guld och gröna skogar att äga en lägenhet, bara den blir uthyrd, kan vi ju dra ett litet räkneexempel:

I Tege kostar en lägenhet ca 800000. Oavsett hur du finansierar köpet så har du en kostnad. Ränta eller så binder du kapital, vilket inte heller är gratis. För enkelhetens skull räknar vi med att vi finansierar med lån till 4% (vilket snart inte räcker om man ska tro riksbanken). Då har du en räntekostnad efter avdrag på ca 27000kr per år

Bostadsrättsföreningen vill ha ca 1500kr per månad i avgift, året om. Ca 18000kr per år
Jämtkraft vill ha ca 2500kr en gång varje kvartal. Ca 10000kr per år.
Om du inte bor i trakten måste någon kolla dina hyresgäster (det som tråden handlade om) ca 4000kr per år.

Ovanstående ger en årskostnad på MINST 59000kr.
Om du hyr ut ALLT under en säsong får du in ungefär så mycket och kanske 10000kr till.

Vad gör vi med den vinsten då?

Våra lägenheter är från 1987. Så något måste garanterat bytas varje år. Vi bytte varmvattenberedare och spis förra året för sisådär 10000kr
Snart måste badrummet renoveras, det är 20 år gammalt. Tar jag två veckors semester kan jag göra det själv för kanske 25000kr. Anlitar jag någon blir det, beroende på ärlighet i redovisningen, mellan 50000kr och 100000kr.

Om vi har tur stiger lägenheten i värde så vi kan sälja med vinst med ett par hundratusen (Åre är inte Stockholm, tyvärr på den punkten) Har vi otur blir det nittiotal igen och vi får 50000kr för den och torskar resten.

Gissa en gång varför Skistar inte äger lägenheter själva, utan är beroende av att någon annan tar den ekonomiska risken?
Skistar tar för övrigt 30% av hyresintäkterna som provision. Dvs de tar 2700kr av 9000kr för att hyra ut sportlovsveckan.

/Fredrik

Senast ändrad:
Hej Fredrik.

Jag min tjej och en kompis till har just flyttat upp till Åre. Jag och tjejen ska jobba på Tott och kompisen ska jobba som just stugvärd för Skistar. Vi skulle mycket väl kunna tänka oss ett extraknäck med att titta till och underhålla Er stuga. Hör av dig om det låter intressant.
073 624 66 44, Oscar Sondell.

Tillbaka
Topp