Skistar vill köpa Andermatt

Hnrk

Aktiv medlem
Från di.se

Skistar vill köpa mark i Alperna2011-05-11 08:22

Skistar har undertecknat en avsiktsförklaring med Andermatt Swiss Alps, som ägs av det börnoterade bolaget Orascom Development, om ägande och utveckling av skidområdena Andermatt och Sedrun i Schweiz.

Planerade investeringar för att modernisera och binda samman de två områdena beräknas kosta upp mot 1 miljard kronor.

En affär förutsätter ett antal överenskommelser. Förutom aktieägarna, förutsätts även överenskommelser med berörda kantoner och den federala regeringen gällande finansieringsstöd.

Andermatt Swiss Alps äger utvecklingsprojekt motsvarande 1,4 miljoner kvadratmeter mark, där 490 lägenheter, 25-30 villor samt sex hotell är planerade.

Känns väl inte helt optimalt för Andermatt, eller vad tycker folket?

Jag brukar vara väldigt mycket för exploatering och utveckling. Men i det här fallet måste jag säga att man känner en viss oro för att det fantastiska och unika med den underbara lilla byn Andermatt går förlorat. Exploaterade och utbyggda Alporter finns det mängder av. Stora berg med en kabin upp och relativt liten publik exponering är desto ovanligare. Följer utvecklingen med blandade känslor.

//JN

Fick höra detta för över en månad sen av en delägare i Gemstock bahn.

Med tanke på ganska säkra källor så går Andermatt liftsystem knappt runt och för tre år sedan gick de back ca 700000 chf så de behöver få in friskt kapital. De har ju inte kapitlet att bygga det nya som behövs. Så om inte skistar köper Andermatt så gör någon annan stor investerare det. Och med tanke på Egypten som har köpt en del i byn så finns det nog massa pengar att göra i liftsystemet.

Så för byn och liftsystemet är det superbra. För friåkningen? Det får framtiden utvisa.

Senast ändrad:
Hjulbult sa:
Jag brukar vara väldigt mycket för exploatering och utveckling. Men i det här fallet måste jag säga att man känner en viss oro för att det fantastiska och unika med den underbara lilla byn Andermatt går förlorat. Exploaterade och utbyggda Alporter finns det mängder av. Stora berg med en kabin upp och relativt liten publik exponering är desto ovanligare. Följer utvecklingen med blandade känslor.

//JN
Andermatt är idag för litet för att dra de stora massorna av skidåkare till sig, det är ju idag en pärla i alpvärlden för oss som gillar friåkning, men så många är vi inte, och spenderar inte speciellt mkt pengar väl på plats heller, utan det är skidåkningen som prioriteras, så för att överleva måste en skidort locka till sig skidåkare som åker någon vecka per år, och också då kan spendera en hel del pengar. det är det som gäller för att överleva, sedan så kan det ju vara bra om något företag som idag sysslar med skidåkning sätter in pengar i en skidort som denna. men om sagan om det underbara Andermatt tar slut i och med detta? det tror jag inte, Vi friåkare kommer att hitta nya pärlor i framtiden, det är jag helt övertygad om.

Mitt friåkningsparadis är Vasilitsa i norra Grekland,, jag hittade det stället för 25 år sedan, sedan var Åkaskidor där för jag tror ca 10-15 år sedan, men jag har hittils endast träffat 2 skandinaver under mina vistelser där, ingen imponerande fallhöjd,, men vilken offpiståkning när snön väl har dumpat,, och jag tror det dröjer tusentalsår innan skistar lägger några pengar där,,

Snödjup

Tillbaka
Topp