Skistars pengahunger spränger nya gränser :(

Hnrk

Medlem
SKISTAR KOMMER INFÖRA P-AVGIFTER PÅ SVENSKA DESTINATIONER (Direkt)

2020-10-12 16:04
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Skidturismbolaget Skistar kommer att införa parkeringsavgifter på parkeringar nära skidbackarna på bolagets destinationer i Sverige.
Det säger Skistars operativa chef Niclas Sjögren Berg till Nyhetsbyrån Direkt inför den stundande skidsäsongen.
Beskedet kommer efter att bolaget testat konceptet i Åre under fyra år. I vinter ska det rullas ut brett.
"Nu tar vi ett steg till för att skapa mer ordning och reda på och kring våra parkeringar. Vi tror att vi behöver det i än högre grad i år i och med att fler gäster väntas ta sin egen bil till våra anläggningar med tanke på corona", säger Niclas Sjögren Berg.
Han säger att det kommer att kosta cirka 20 kronor i timmen och att det kommer att finnas ett tak på 95 kronor per skiddag. Avgiften kommer att läggas på de parkeringar som ligger närmast skidanläggningarna. En bit från skidbackarna kommer det finnas gratisalternativ.
"Runt 50 procent av platserna kommer att vara avgiftsfria", säger Skistarchefen till Direkt och tillägger att bolaget vill ta bort "okynnesåkandet" med bil fram till skidbackarna.
Skistar har ju höjt priset på liftkort klart mer än vad inflationen legat på under många år - finns det inte en risk med att införa p-avgifter och att en gästande familj tycker att det börjar bli väl dyrt?
"Jo, det kan finnas en sådan risk. Men vi är noga med att säga att det finns gratisparkeringar. Och vi ser ju att man tar bilen fast att man bor i 'ski-in och ski-out' för att det är bekvämare", svarar han och fortsätter:
"Vi försöker skapa ett incitament att inte ta bilen. Dels av ordning och reda, men även av miljöhänseende".
Hanteringen av parkeringsavgifterna kommer att läggas ut på ett externt bolag.

Anzom

Aktiv medlem
Det här låter som snack. Att folk tar bilen trots att man bor ski in ski out, tror jag inte på med tanke på hela den processen det innebär. Särskilt om du har familj och behöver sätta på och av pjäxor mm. Att det finns gratisparkeringar gäller säkerligen bara i någon säsong. Börjar likna de stora alporterna det här och inte sättet hur man i Norrlands inland hanterar saker.

Kungpulan

Medlem
Well, kändes väntat ändå. Tror det kostar 20 euro i St Anton så då låter ju 95 kr billigt 😮.

Att man känner sig nödgad att ta bilen när man har ski-in/out är väl för att man skarvar nå förbannat med vad som är ski-in/out boende. Om man behöver gå i pjäxor en längre sträcka är de ju per definition inte ski-in/out. Och om man har boende nära VM-8:an i Åre beror det på vädret om man liftnära boende eller inte. Den har ju en tendens att stänga ibland pga väder och vind 👌

Är ju inte direkt ledsen att jag bokat in skidresor i år på orter där Skistar inte finns. Det bästa vore om alla bojkotta dom.

Det här låter som snack. Att folk tar bilen trots att man bor ski in ski out, tror jag inte på med tanke på hela den processen det innebär. Särskilt om du har familj och behöver sätta på och av pjäxor mm. Att det finns gratisparkeringar gäller säkerligen bara i någon säsong. Börjar likna de stora alporterna det här och inte sättet hur man i Norrlands inland hanterar saker.
Klart att det är en bortförklaring, dom vill bara ha ett sätt att tjäna ytterligare pengar.

farsan56

Aktiv medlem
Om nu har bokat ski- in/out med den fördyringen det medför så tar man väl inte bilen. Det var ju hela poängen att slippa ta bilen. Eller?
Nä Skistar, säg som det är: här ska mjölkas lite till:(

fredw

Aktiv medlem
De passar på att vänja oss detta Covid-år då många väljer nordiska fjällen oavsett. Tror att det är ganska stor skillnad på marginalkostnaden för att bygga tillräckligt med nya p-platser i Norrland jämf med i St Anton, så visst är det irriterande.
De vill väl fylla sina egna liftnära stugor också.
Man får titta på totalkostnad och alternativen. Fjällen blev just typ 1100 kr dyrare (typ bensinkostnad Puttgarden-Österrike...) för många och motsvarande mindre attraktivt.

Senast ändrad:

WillyTheKid

Medlem
I USA går det gratisbussar till liftarna från parkeringen. Allt för att slippa trängsel med parkerade bilar samt för att skona miljön. Vet att Idre hade ett litet tåg som hämtade upp människor vid stugorna för att transportera till liften. Har lite koll på hur det ser ut på andra anläggningar i Sverige.

Men med så mycket jippon utöver skidåkning i Skistars anläggningar måste det finansieras på något sätt.

Själv håller jag mig så långt bort från Skistar som det går, anläggningarna påminner för mycket om Bert´s idé med sommarland(fast på vintern)

I USA går det gratisbussar till liftarna från parkeringen. Allt för att slippa trängsel med parkerade bilar samt för att skona miljön. Vet att Idre hade ett litet tåg som hämtade upp människor vid stugorna för att transportera till liften. Har lite koll på hur det ser ut på andra anläggningar i Sverige.

Men med så mycket jippon utöver skidåkning i Skistars anläggningar måste det finansieras på något sätt.

Själv håller jag mig så långt bort från Skistar som det går, anläggningarna påminner för mycket om Bert´s idé med sommarland(fast på vintern)
Ja Skistar har totalt tappat det, men så länge folk fortsätter att resa med dom, så kommer vi se mer av sådana här påhitt till att tjäna mer.

Ett konstigt besked men det går tydligen att förstöra en produkt hur mycket som helst. Den förra destinationschefen i Åre kan nu i sin nya roll implementera alla dåliga idéer på hela koncernen.

ktmgurra

Medlem
Solklart sätt att öka dagskassan, men det är väl meningen med ett börsnoterat bolag.
Kommer bli ännu stökigare eftersom fler nu skall köra enda fram till liftkön och släppa av/plocka upp folk för att sedan skicka iväg bilen med den stackaren som har turpjäxor eller åker bräda..

pd

Aktiv medlem
Men för stockholmarna är det väl nästintill ett fynd. Vad räcker 95 kr till innanför tullarna? En timma?

R1

Medlem
På vilket sätt menar Niclas Sjöberg Berg att det blir bättre ordning på parkeringarna genom att han inför P-avgifter. Att bötfälla/transportera bort bilar som står felparkerade utanför p-platserna vore väl ett smartare drag, om det nu är ordningen han är på jakt efter.
...men ser ändå mer fram mot förklaringen till hur det kan bli bekvämare att ta bilen till skidbacken när man redan bor vid skidbacken 😅

På vilket sätt menar Niclas Sjöberg Berg att det blir bättre ordning på parkeringarna genom att han inför P-avgifter. Att bötfälla/transportera bort bilar som står felparkerade utanför p-platserna vore väl ett smartare drag, om det nu är ordningen han är på jakt efter.
...men ser ändå mer fram mot förklaringen till hur det kan bli bekvämare att ta bilen till skidbacken när man redan bor vid skidbacken 😅
Snart kommer det Bil in/Bil out , då får man för endast 1000:- per dag en egen reserverad plats nära backen :)

Lenz

Aktiv medlem
Jag är väl inte jätte förvånad. Vinsten ska maximeras. Detta är ett resultat av att man har mer eller mindre monopol i Skandinavien. Varit en del i Hafjell i Norge dom senaste åren. Mycket trevligt system som inte ägs av skistar. Dock lite litet men nära från Göteborg där jag bor.

Senast ändrad:
Hafjell, litet? Tyckte det var väldit rymligt i vintras.... dock synd att inte de stora svarta pisterna var öppna, blev mycket åkande i serpentinen ned... Annar sjättefint med gondol och allt. Undrar dock hur de tänkte med boende utan torkskåp...

Lenz

Aktiv medlem
Hafjell, litet? Tyckte det var väldit rymligt i vintras.... dock synd att inte de stora svarta pisterna var öppna, blev mycket åkande i serpentinen ned... Annar sjättefint med gondol och allt. Undrar dock hur de tänkte med boende utan torkskåp...
Allt är ju relativt. I jämförelse med sälen så är det jättebra. Jämför man med Åre, vemdalen, och funäsdalen så är det ganska lite att åka på. Jag brukar åka till hafjell varje år då jag har små barn som precis börjat åka och att det är nära till gbg. Gondol och sittliftar med stolsvärme är också trevligt. Norge känns ett snäpp upp mot Sverige helt klart. Kan tycka att en hel vecka kan bli lite tjatigt för ett gäng vuxna som brukar åka till alperna varje år. För mig blir det vemdalen i år. 9 timmars bilfärd från gbg!! Inte kul! Har inte åkt i Sverige på 10 år men tyvärr så ställer corona till det.

Senast ändrad:
Jag ska också till Vemdalen. Ser fram emot det, har dock bara åkt i Alperna tre dagar i livet då för mig var Hafjell stort 😊 Fallhöjden är ju dubbelt mot Björnrike som k sin tir är bäst i Vemdalen. Åre Är ju kul... om backarna är öppna och det inte är köööö.... 😂

belsam

Medlem
Du kan räkna antalet parkeringsautomater i glesbygden på en hand
Ja visst är det skönt :)

Tvivlar på att moneyStar kommer sätta upp några automater. Känns som att det blir en skylt med nån appinformation. Sen ska det gå någon stackare och lappa bilar, undra om det kommer kosta resten av året också. För den stackars jäveln kommer inte få betalt resten av året. Och vart ska polackerna som bygger husen parkera?

fredw

Aktiv medlem
Allt är ju relativt. I jämförelse med sälen så är det jättebra. Jämför man med Åre, vemdalen, och funäsdalen så är det ganska lite att åka på. Jag brukar åka till hafjell varje år då jag har små barn som precis börjat åka och att det är nära till gbg. Gondol och sittliftar med stolsvärme är också trevligt. Norge känns ett snäpp upp mot Sverige helt klart. Kan tycka att en hel vecka kan bli lite tjatigt för ett gäng vuxna som brukar åka till alperna varje år. För mig blir det vemdalen i år. 9 timmars bilfärd från gbg!! Inte kul! Har inte åkt i Sverige på 10 år men tyvärr så ställer corona till det.
Tacksam för mer tips om Hafjell. Var lokalt bäst att bo? Hur bäst boka? Vi bilar från Malmö. Det är trots allt 5 timmar längre till Tyrolen...
Har noterat att Hafjell och en del andra norrmän accepterar alla avbokningar som är relaterade till Corona.

Lenz

Aktiv medlem
Booking.com filtrera så nära backen som möjligt så blir det bra. Finns ett par fina hotell nära systemet

Vi bodde i Hafjell Alpinlandsny nere i dalen, perfekt läge och gångavstånd till butiker. Ski in ski out. Enkla lägenheter som tyvärr saknade torkskåp (!?) Passade dock vår budget och var prisvärt. Fanns såklart dyrare och finare boenden, det mesta nära backen!
vi var där i mars och blev utslängda pga corona, tyvärr... men vi fick snabbt pengar tillbaka!

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp