Skogsåkning St Anton

flarne

Ny medlem
Skogsåkning St Anton
Ska till St Anton på lördag för första gången och det ser ut att bli snö vilket naturligtvis är trevligt. Det som inte är lika mysigt är ju den begränsade sikten som brukar komma med det. Normalt så flyr man ju då till skogen men St Anton är ju ganska öppet och vad jag förstår är det förbjudet att åka i delar av den skog som finns.

Skulle behöva tips var man kan dra om puderväder och nollsikt drar in. Ni behöver ju inte avslöja era gömda dalar och hemliga favoriter bara peka mig i rätt riktning.

Skogsåkning St Anton
Prata med de lokala bummarna på hamburgerrestaurangen eller nån av alla killarna på spar. De är alla svenskar och har koll.

Skogsåkning St Anton
En kort, men rätt kul repa är rakt ner från botten av Osthangbahn. Lättillgängligt och omöjligt att åka fel. Man brukade hamna vid en släplift halvvägs ner, så man slipper åka ända ner till Galzigbahn, men nu ser jag den inte längre på liftkartan.

Annars är vägen ner från toppen av Kapall mot Nasserein en klassiker. Första biten är ovanför trädgränsen, men jag har för mig att den uppmärkt som en skiroute. När man kommer ner i skogen kan man improvisera.

Nordsidan ner från Rendl ner mot byn kan vara sjukt bra, men där ska man verkligen veta vad man pysslar med, man vill inte hamna fel.

Allt ovanstående med reservation för att det var 20 år sedan jag hade koll på systemet på riktigt, och saker ändras.

Jämfört med en del andra ställen finns det egentligen inte så mycket skogsåkning i St Anton, då mesta åkningen ligger rätt högt.

Skogsåkning St Anton
Vet inte om tipset kommer in för sent men här är några godingar från en skadad bummare som ligger i en sjuksäng i st anton.

Sonnenkopf: Vägen ner från bergstationen på sonnenkopf ner till själva dalen är där en lång transportsträcka som går bland träden. Om man istället åker rakt ner genom skogen kan man få riktigt sjuka skogsåk. Där är gott med kuddar och djup snö om det nu har snöat(vilket de har gjort konstant i en vecka). Många kända skidfilmer som innefattar treeruns är filmade här.

Langen forest: Kanske ett av världens bästa skogsåk. Traversa först 200 meter och hika sedan upp på Maroi cirka 20 min från Albona 2 liften och ha sedan ett öppet puderåk som slår det mesta innan du kommer ner till denna fantastiska skog. Även här har många av de bästa skogsfilmerna spelats in på "langen-pillows". Dock endast ett rekommenderat åk om du vet vad du gör och är duktig åkare. Annars bör du ha med guide.

Hinter rendl: Hinter Rendl är livsfarligt. Men också obeskrivligt bra. Även många dagar efter snö är lavinsituationen mycket kritisk och har du aldrig åkt där förrut måste du ha en kunnig med dig. Hittar du där kan du få 10 km orörd puder ner till pettneu.

Här är lite tips iaf :) Men alla dessa åk är det ju givetvis ett måste att ha utrustning och kunskap.

Skogsåkning St Anton

@Kentaknet
Intressant. Var i området förra veckan ...

Sonnekopf: Körde ner i skogen från bergstation men hittade inga speciellt bra "öppningar". Bitvis riktigt tät skog. Vart riktar man skidspetsarna för bästa åkning? Direkt under kabinen? För övrigt ett grymt skidområde med stora fria ytor. Har aldrig varit där tidigare och blev grymt positivt överraskad! Dalstationen inger inga större förhoppningar ...

Stuben/Langen: Var är Maroi? Om tredje liften "Albongrat" är öppen. Är det inte lika bra att köra från toppen och "toppstugan"? Första gången i Stuben oxå ... mycket imponerande ytor ... mindre imponerande liftar (3 typ 30 år gamla tvåstolsliftar), men det leder iofs till att de flesta håller sig till St.Anton.

/MM

Senast ändrad:
Skogsåkning St Anton
Skogen under Sonnenkopfbahn är Wald/Wildshutzgebiet så där ska man inte åka alls.
Likaså skogen ovanför Nasserien men man kan hålla i kanten mot Schöngraben.

Langenwald e riktigt najs (och tillåtet) men man kan få fina skogsåk ned mot Verwall oxå!

Från Madlochbahns topp i Zürs kan man skråa runt nedför Omeshorn å få ett fint åk (öppna fält med lite småträd) ner till Wiesele. Här är det oxå ett Wald/Wildshutzgebiet men sålänge man håller sig på rätt sida skyltarna e d lugnt.

När ja tänker efter så är varenda liten trädansamling förbjudet område...

Vill man ha tillåten skog och vara ensam om snön så beger man sig till Pettneu! Hudade upp vid nyår innan liftarna hade öppnat å där finns mycket fin skog som dessutom är tillåten att åka i! Oklart om ryssarna har kört igång liftarna men är det öppet är det ett jävligt bra alternativ vid dålig sikt.

Jag kanske har för stor respekt för Wald/Wildshutzgebietskyltarna men jag har för mig att det är indraget liftkort å eventuella böter som väntar om man blir påkommen så håll koll på skyltarna, es ist auch "Dein Wald".

God tur!

Senast ändrad:
Skogsåkning St Anton
Har aldrig varit med om att dom någonsin gnällt eller hört om ngn som blivit av med liftkort böter etc i skogen, förutom i Lech där dom verkar sjukt griniga. Dom ställena som är inramade med skyddsnät ska du hålla dig undan men "It's also your forest" skyltarna är väl mer "visa hänsyn" än helt förbjudet?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp