Skollagen och Skolinspektionen dödar indirekt skidanläggningar?

Vinter-Paul

Aktiv medlem
Anläggningar som Romme och Kungsberget får stora delar av sin inkomst från skolresor där många barn lär sig, och får upp lusten för skidåkning. Dessa resor har inneburit en kostnad för eleverna (föräldrarna) om de inte lagt tid på att samla pengarna själva med loppis och sånt.

Skolan i Sverige ska vara avgiftsfri, dock får en "obetydlig" summa tas ut vid enstaka tillfällen. Skolinspektionen har nu fastslagit obetydlig summa innebär "300 kr för en studieresa" eller "100 kr för aktiviteter kopplade till idrott & hälsa". Dessa regler kommer skolinspektionen framöver hålla hårt på.

För det första blir jag vred på att idrott & hälsa särbehandlas, men jag tolkar ändå att en skiddag är en studiedag då man jobbar mot ämnets mål. Men även med 300 kr räcker det på de flesta avstånd inte till nämnda anläggningar och då ska man komma ihåg att många elever måste hyra utrustning också. Dessutom ska dessa pengar räcka till museibesök och sånt i övriga ämnen.

Så man begränsas till lokala backar (som i och för sig får en boost) där det blir väldigt trångt i backen och man kan inte utmana de elever som kommit längre i sin skidutveckling.

Kommer anläggningar som byggt upp så mycket av sin ekonomi överleva utan skolresorna? Kommer de behöva, och kunna, sänka priset? Måste de helt enkelt vända sig till den danska marknaden istället?

Nja, så länge skolan erbjuder minst ett kostnadsfritt alternativ på friluftsdagarna så har jag för mig att det är okej. Det är när avgiften blir ett tvång som dessa regler träder in som jag har uppfattat det.

Ja, skidåkningen riskerar att bli lidande och minska i omfattning. Tror det var detta som hände andra populära sporter när skolorna slutade subventionera.
T ex hästpolo,
images

dvärgkastning
images

och kärringkånk
images

Eller träskfotboll

Vilket elände det kommer bli när subventionerna upphör, bara ens egna spår i pudret :D

Senast ändrad:
Vinter-Paul sa:
Kommer anläggningar som byggt upp så mycket av sin ekonomi överleva utan skolresorna? Kommer de behöva, och kunna, sänka priset? Måste de helt enkelt vända sig till den danska marknaden istället?
Du målar fan på väggen och du har sannerligen inte talat med exempelvis Kungsberget om de ser en dålig trend i antalet klassresor till deras anläggning. Det är ett ickeproblem som de flesta skolor vet hur man kringgår...

Tompan14 sa:
Nja, så länge skolan erbjuder minst ett kostnadsfritt alternativ på friluftsdagarna så har jag för mig att det är okej. Det är när avgiften blir ett tvång som dessa regler träder in som jag har uppfattat det.
Tyvärr kan man inte göra så när det gäller delar av utbildningen som man dessutom väger in i bedömningen.

Sveda_och_verk sa:
Vinter-Paul sa:
Du målar fan på väggen och du har sannerligen inte talat med exempelvis Kungsberget om de ser en dålig trend i antalet klassresor till deras anläggning. Det är ett ickeproblem som de flesta skolor vet hur man kringgår...
Jag har inte talat med dem än nej, det är just inför denna säsong som skolinspektionens riktlinjer blivit bestämda, så de kanske får mindre folk nu, eller inte förrän nästa säsong då skolor fått nedslag för att de inte följt riktlinjerna men detta återstår att se. Själv skulle jag gärna åka upp och undervisa eleverna men är fullt förstående att skolledare inte kan ge ok som det ser ut idag, att kringgå regelverket kanske är möjligt men ska man göra det på ett oklanderligt sätt innebär det så mycket merjobb som man inte har tid med.

Kärringkånk ser jag dock inga ekonomiska hinder med, det är bara att med den lilla tid man får med eleverna bygger få av dem upp styrkan att kånka på en kärring trots att kärringarna i fråga är rätt så lätta...

Jobbar i skolan värld och har så gjort i över 20 år. Disskussionerna som jag hör är mer åt det praktiska hållet. "Har alla i klassen tillräckligt varma kläder", snarare än att det skulle bli för dyrt. Under en friluftsdag på en vanlig ort i mellansverige erbjuds oftast fler alternativ än en skidresa. Många av dessa är gratis. De som till slut följer med på skidresorna får betala en slant och har oftast åkt innan (vilken lärare skall ta ansvar för den totala nybörjaren som genom sina kompisar har hört att det är absolut lättast att börja åka med blades). De exempel ja gav inom perentesen finns ju naturligtvis, men det är inte dessa som dominerar, dessutom fyller de värmestugorna ganska snabbt när mjukisbrallorna blivit blöta och farsans gamla stickade tumvantar gjort sitt. på många skolor köptes prylar in när ekonomin var god. Finns en hel del alpina godbitar i skolkällare runt om i Sverige, även skridskor och längdskidor. Idag finns inte samma ekonomi, men jag vet att vissa skolor och fritidsgårdar köper in gammalt uthyrningsmateriel och dessa kan det vara ganska fin klass på. Sedan tillkommer hjälm (obligatoriskt), varma kläder, liftkort. på vägen faller många bort genom det praktiska (lättare med badminton den dagen). Har fördelen av att jobba i en kommun där liftkort köps in till fritidsgårdarna, det finns skidutrustning att låna, och tre kvällars skidskola erbjuds. Allt detta till ingen kostnad alls, ändå är intresset ganska svalt.

Intressant!

Då jag nyligen tog upp med min idrottslärare att vi borde åka på en skidresa med dem som vill från skolan.
Tanken var att vi skulle åka till Romme eller Kungsberget över dagen.
Han tyckte det var en bra idé och att vi skulle gräva mer om det. Vi fick godkänt av skolans Elevråd som har hand om allt sådant. Tanken var att dem som ville och KUNDE betala en liten slant skulle göra det och få åka på en skidresa, och för dem som inte ville eller inte kunde betala så fanns det 2 andra gratis alternativ.
MEN! Enligt en ny skollag så fick EJ eleverna betala något utan skolan skulle stå för det hela.

Kan även tillägga att det skulle vara på en såkallad friluftsdag.

kursplanenIDH sa:
"Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper i att planera, genomföra och värdera olika rörelseaktiviteter." "Genom undervisningen ska eleverna utveckla förmågan att vistas i utemiljöer och naturen under olika årstider och få förståelse för värdet av ett aktivt friluftsliv."
Grejen är att när skolor ger alternativa aktiviteter (som dessutom oftast faller långt från vad man kalla för friluftsliv) och alla elever sprids hit och dit blir det mer "aktivitetsdag" än undervisning, alltså tid som kunde utnyttjats för undervisning blir både i elevernas och övriga lärares (alltså de som alltså inte är utbildade i IdH) ögon bara ett trevligt tidsfördriv...

Ambitionerna i kursplanen är numera rätt så höga vad gäller just Friluftsliv och utevistelse, och även om det nödvändigtvis inte behöver ingå skidåkning så ingår skidor i min mening numera i vårt kulturarv, vilket i sig är något som vi ska undervisa i. Men det går förstås lära dem annat också, men många andra saker kostar också. Pengarna är egentligen bara ett problem, tidsåtgång personaltillgänglighet och organisation är nåt man får slita med bara för att få till nåt så enkelt som en dags vandring i närmiljön, det jag vill få fram egentligen är att de medel som finns tillgängliga är ytterst svårt att få räcka för att kunna arbeta mot målen. Obalans mellan ambition och resurser alltså, inget nytt i svenska skolan alltså.

Intressant diskussion.
Hur tänker ni på kostnaden för utrustning?
Och nu tänker alla alpina skidor och pjäxor osv. Men glöm inte heller att när skolan säger att "barnen" skall åka skridskor eller längd så behövs det utrusning.

Kommer i håg de samtal jag fört med skolan när de sagt till mig att jag måste köpa längdskidor eller skridskor till mina barn så att de kan vara med.
Jag har alltid svarat att jag vägrar köpa längdskidor som de kommer att använda 1 dag om året eller "vanliga" skridskor som även de kommer att användas 1 dag om året och föreslagit skolan att åka långfärdsskridskor i stället för det har mina barn.

Då är det jag som har varit "dålig" förälder som inte unnat mina barn det som någon här ovan kallade kulturarv eller?

Det är inte bara liftkort och resor som medför kostnader.

Men som gammal scoutledare kan jag säga att det finns mycket man kan göra i naturen som har väldigt låga kostnader men även faller under friluftsliv.

Se inte problemen se möjligheterna och tänk på de som har ensamstående föräldrar, saknar arbete osv.

Jag förstår att man kommer att se över problemet för ett problem är det för en hel del barn då de saknar den ekonomiska möjligheten att följa med på allt "roligt".

//Åke

Precis som du säger är ju reglerna bra på det sättet att ingen blir utestängd. Och apropå skridsko ska vi ju undervisa i "säkerhet vid vatten vintertid" så som jag tolkar det ska långfärdsskridskor prioriteras egentligen...

Tillbaka
Topp