Skotertur Sälen - Kiruna = skidorter man inte får missa

Hejsan,
Jag planerar en skotertur från Sälen till Kiruna och vill få lite input på bra skidorter på vägen. Även bra Helikopteråkning eller Catski hade varit kul att klämma in.
Beräknar åka v10-11.
De skidorter jag funderar på förutom Sälen är
Idre
Ramundsberget (eller något annat ställe i närheten)
Åre
Kittelfjäll
Hemavan
Borgafjäll

Något jag missat? och om ni hade fått välja tre stycken för att åka i, vilka hade det varit?

//Mikael

Vilket gött projekt.
Hur många mil på skoter blir det?
Boende på vägen?
Följebil?
Ramis
Kittelfjäll
Borgafjäll(aldrig åkt där så test är ett måste)

Yes ett projekt som jag haft i åtanke/planerat i många år.
Tar lite tid att få till allt men nu är det inte mycket kvar, bara hoppas att det blir bra med snö hela vägen annars får man ändra resplanerna.
Ca 120 mil beräknar jag på ca 8 dagar på skoterleder.

Har med mig all utrustning på skotern sovsäck/väskor både på styre, tank och sadel för att kunna tälta om det är fint väder eller om något händer (ska kunna vara insnöad i tre dagar utan problem)
Annars blir det hotell/vandrarhem/fjällstationer beroende på hur det går.
Tälta på Åresjön kanske?

Ingen följebil, om något händer får jag fixa bärgning av den lokala skoterklubben till närmaste stad och sedan boka transport av skotern tillbaka med Schenker (jag ska ändå skicka hem den efter resan, .
Flyg hem från Kiruna (om allt går som det ska)

//M

Nu är inte de medlemmar här men det är ett gäng från Funäs som har gjort den där resan ett par gånger om du vill ha tips på själva skoterturer... sök efter Håkan svetsnoff och skotertur så komme rdetvnog fram.

Tack för tipset, har sett att dom gjort den turen i en större grupp och att dom planerar att köra v10 i år också.

Vilket av ställena runt Funäsdalen ska man prova om man bara ska köra en eftermiddag?

frontside900 sa:
Tack för tipset, har sett att dom gjort den turen i en större grupp och att dom planerar att köra v10 i år också.

Vilket av ställena runt Funäsdalen ska man prova om man bara ska köra en eftermiddag?
Ramis

Kanon, då är Ramis spikad.

Sälen, Idre, Ramis, Åre, Kittelfjäll, Hemavan och sist Borgafjäll får bli färdvägen så får jag se vilka det blir åkning på.

Har även kollat upp Heli (3åk),
Helags 2650kr
Kittelfjäll 2990kr
Borgafjäll (Catski 2000kr 4 toppar)

Om ni skulle välja en av dessa, vilken skulle det bli? eller har jag missat något område med så frekventa helikopterlyft som möjligt?

Riksgränsen finns också men osäkert om jag kommer att ha tid till att åka ändå dit.

frontside900 sa:
Kanon, då är Ramis spikad.

Sälen, Idre, Ramis, Åre, Kittelfjäll, Hemavan och sist Borgafjäll får bli färdvägen så får jag se vilka det blir åkning på.
Sälen, Idre, Lofsdalen, Ramis. Sen Bydalen, Åre? Sen massa andra fjäll på vägen därifrån. ;)

Är det BRA skidåkning du eftersträvar rekommenderar jag att du sträckkör till Kittelfjäll och sen spenderar så mkt tid som möjligt där. Ta sen skotern till Hemavan för Heliski.

Prova stora Blåsjön I norra Jämtland. Jag hade skidat I jäkkvik också, bör kunna ha nån åkning. Det var tv tips

Stora Blåsjön verkar vara ett bra tips både för åkning och skoter, tackar. Får se vilken väg det blir.

Litet tillägg till din planerade färdväg. Om du tänkt dig åka från söder till norr så blir det Åre, Borga, Kittel och sist Hemavan. Förövrigt så har Hemavan helikopterskidåkning.

Jag hade förlängt resan till Riksgränsen och kört
Abisko
Björkliden
Riksgränsen

En lite kommentar gällande Helli-ski i Hemavan. När jag körde där för typ 2-3 år sen så fanns det 2 bolag. Det ena var det en norrman som körde guide och det andra är Stig strand. Jag körde på norrmannens bolag pga av att herr Strand var fullbokad.
Kan ju säga att valet va mindre bra. Vi fick förvisso köra 5 toppar MEN säkerheten var under all kritik och norrmannen hade noll koll på risker och hur man på ett säker sätt tar sig ner i exponerad terräng....

Ni som kört Helikopteråkning, hur ofta körs turerna och brukar de vara fullbokade? Lite svårt att boka lång tid i förväg.
Helt klart är man sugen på riksgränsen, 8 dagar är allt för kort tid för allt man vill klämma in.

En uppdatering:
Nu har jag påbörjat resan och kört Sälen-Idre och sedan till Ramis där jag tältar på campingen.
Det blir en dag på bräda innan jag åker vidare till Åre i morgon.
Skicka PM om ni är i ramundsberget och har tid och visa vad som är bäst åkning.

En uppdatering:
Nu har jag påbörjat resan och kört Sälen-Idre och sedan till Ramis där jag tältar på campingen.
Det blir en dag på bräda innan jag åker vidare till Åre i morgon.
Skicka PM om ni är i ramundsberget och har tid och visa vad som är bäst åkning.
Kan vi få en uppdatering: hur gick resan?

Ursäkta mitt långsamma svar.... med några år.
Här kommer en sammanfattning av min lilla resa och förhoppningsvis kan man inspirera någon mer bräd/skidåkare att ge sig på ett liknande äventyr.

Dag 1
Körde till sälen med snöskoter på kärra, sov över i bilen.
Dag 2
Parkerade vid express 303 i Lindvallen och packade av skotern. Körde Lindvallen - Idre. Övernattning Idre.
Dag 3
Idre via särna, funäsdalen till Ramundberget. Övernattning i tält på campingen
Dag 4
Heldag med Snowboard i Ramundberget
Dag 5
Ramundberget via helags, åre till Åkersjön. Övernattning Åkersjöns Fjällhotell
Dag 6
Åkersjön via strömsund till Borgafjäll. Övernattning Camp 64
Dag 7
Heldag med Snowboard i Borgafjäll
Dag 7
Borgafjäll till Tärnasjön. Övernattning STF Tärnasjö fjällstuga
Dag 8
Tärnasjön via Ammarnäs, Jäkkvik till Årrenjarka. Övernattning Årrenjarka Fjällby.
Dag 9
Årrenjarka till Jokkmokk, fick jaga rätt på ett ställe och lämna skotern som blev upphämtad med Schenker en vecka senare.
Buss till Gällivare, Nattåget Gällivare - Uppsala, Buss Uppsala - Lindvallen och fick gräva fram bilen/kärra som var rejält insnöade.

Totalt 162 mil på skoter mellan Sälen och Jokkmokk. Finns hur många historier som helst då varje dag var hur händelserik som helst. Några smakprov, fyra/fem rejäla fastkörningar. Kört över kalfjäll i totalt mörker. Sova i tält i -18. Servicestopp i strömsund. Alla möten med folk som blir hur hjälpsamma som helst när en smålänning kommer körande själv på skoter :). Blev bjuden på många jägermeister.

Nu i efterhand var det inte bara resan i sig som man ser tillbaka på utan även all planering som jag gjorde under ett par år. Allt från att köpa skoter, service och spara ihop till utrustning, Testning av utrustning, kontakta skoterklubbar för bästa vägval och försöka planera för allt som kan gå fel.

Om det är någon där ute som funderar på något likande kan jag gärna hjälpa till med tips och erfarenheter från min trip.

Ursäkta mitt långsamma svar.... med några år.
Här kommer en sammanfattning av min lilla resa och förhoppningsvis kan man inspirera någon mer bräd/skidåkare att ge sig på ett liknande äventyr.

Dag 1
Körde till sälen med snöskoter på kärra, sov över i bilen.
Dag 2
Parkerade vid express 303 i Lindvallen och packade av skotern. Körde Lindvallen - Idre. Övernattning Idre.
Dag 3
Idre via särna, funäsdalen till Ramundberget. Övernattning i tält på campingen
Dag 4
Heldag med Snowboard i Ramundberget
Dag 5
Ramundberget via helags, åre till Åkersjön. Övernattning Åkersjöns Fjällhotell
Dag 6
Åkersjön via strömsund till Borgafjäll. Övernattning Camp 64
Dag 7
Heldag med Snowboard i Borgafjäll
Dag 7
Borgafjäll till Tärnasjön. Övernattning STF Tärnasjö fjällstuga
Dag 8
Tärnasjön via Ammarnäs, Jäkkvik till Årrenjarka. Övernattning Årrenjarka Fjällby.
Dag 9
Årrenjarka till Jokkmokk, fick jaga rätt på ett ställe och lämna skotern som blev upphämtad med Schenker en vecka senare.
Buss till Gällivare, Nattåget Gällivare - Uppsala, Buss Uppsala - Lindvallen och fick gräva fram bilen/kärra som var rejält insnöade.

Totalt 162 mil på skoter mellan Sälen och Jokkmokk. Finns hur många historier som helst då varje dag var hur händelserik som helst. Några smakprov, fyra/fem rejäla fastkörningar. Kört över kalfjäll i totalt mörker. Sova i tält i -18. Servicestopp i strömsund. Alla möten med folk som blir hur hjälpsamma som helst när en smålänning kommer körande själv på skoter :). Blev bjuden på många jägermeister.

Nu i efterhand var det inte bara resan i sig som man ser tillbaka på utan även all planering som jag gjorde under ett par år. Allt från att köpa skoter, service och spara ihop till utrustning, Testning av utrustning, kontakta skoterklubbar för bästa vägval och försöka planera för allt som kan gå fel.

Om det är någon där ute som funderar på något likande kan jag gärna hjälpa till med tips och erfarenheter från min trip.
Otroligt häftig resa! Verkar som att du hoppade över Åre; var det svårt att parkera/komma in där?
Antar att man måste ställa den vid sjön och sen åka runt Björnen eller Duved för att komma vidare norrut?

Jag har vandrat lite i de trakterna du åkte; det hade varit häftigt att se naturen i vinterskrud på skoter.

En lite kommentar gällande Helli-ski i Hemavan. När jag körde där för typ 2-3 år sen så fanns det 2 bolag. Det ena var det en norrman som körde guide och det andra är Stig strand. Jag körde på norrmannens bolag pga av att herr Strand var fullbokad.
Kan ju säga att valet va mindre bra. Vi fick förvisso köra 5 toppar MEN säkerheten var under all kritik och norrmannen hade noll koll på risker och hur man på ett säker sätt tar sig ner i exponerad terräng....
Heli ski i Hemavan har minskat. I senaste april var det ingen Heli alls trots finväder.

Tillbaka
Topp