Skriva kontrakt för lägenhet?

pepesb

Ny medlem
Har en lägenhet i anton som vi ska få hyra. Undrar bara hur ni andra gjort? Frågade om vi skulle skriva något kontrakt eller liknande på lägenheten så man har nåt papper på det hela. Tanten vill ha 3000eur i förskott också. Ska man chansa och skicka över pengarna o anta att hon är äkta. Upplever inget fuffens men tänkte bara kolla hur ni andra gjort.
Är Brigitte Strolz i St jacob som hyr ut Haus Rendl. Hemsida och allt finns och läste i Dejvys(?) anton guide att han visste folk som bott där tidigare..

Tyvärr är det såhär det går till om man ska ha lägenhet, punga förskottet och lita på dina medmänniskor. Jag vet ingenting om just detta boendet/tanten men jag skickade över 60k till Kanada i förskott för mitt boende där. Hope for the best :D

Se till att få uthyrarens kontaktuppgifter, Address, tele. no. (helst fast telefon) och namn. Så kan du ju alltid dubbelkolla genom att slå en signal. När man ska gör betalningen kan man ju även se till att ha Swift och IBAN no och dubbelkolla att kontot du betalar till tillhör person (kontakt uppgifter) som du fått direkt från uthyraren. (utlandsbetalningar blir ju för det mest billigare om man har IBAN och SWIFT också) Jag har hyrt en del lägenhet privat utomlands men ännu inte blivit blåst. Det är nog bara som Oscar skriver "det är såhär det går till"

Har aldrig hyrt någonting i alperna.
Men i stortsett alla som vill hyra ut lägenheter under längretider/även kortare vill ju ha pengar i förskott, det är inget konstigt med det. Sen är det ju bra även för dig med kontrakt så du inte kan bli utkastad hursomhelst.

Jag är också ganska säker på att det bodde bummare i Haus Rendl förra säsongen! Inte helt säker dock! Och kommer ikke ihåg vilka

Hon tyckte inte att vi behövde skriva kontrakt, säkert inget konstigt med det. Van vid det svenska pappershysterin bara.
Har hennes alla kontakt uppgifter + Swift och IBAN. Hur kan man kolla vem nummerna tillhör?

Jag tror inte att du kan kolla en privatpersons IBAN-nummer, men är det ett företag kan du göra en sökning på http://www.ibancalculator.com/?L=2, den använde vi när jag jobbade med att kontrollera fakturor. I vissa länder kan du bara se om det är ett giltligt IBAN eller inte, inte vem det tillhör.

Tillbaka
Topp