Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Skruv dragen för långt vid montering
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Wille1504" data-source="post: 1292908" data-attributes="member: 156543"><p>Skönt att det löste sig så bra för båda som hade problem med monteringar i butik.</p><p></p><p>Jag tänkte fortsätta på ämnet med att borra igenom skidan då jag som en slump fick upp en tråd på Reddit där någon kört rätt igenom. Dessutom kom jag att tänka på att det var ruggigt nära att det hände mig förra året. Borrade sista hålet i ett par skidor med både kolfiber och metall som var riktigt svåra att ta sig igenom och borret var nog varken anpassat för metall eller särskillt vasst efter att ha borrat 15 hål innan och säkert överhettats några gånger. Kolfiberpulvret sprutade i alla fall och jag både varvade maskinen ordentligt och lade en hel del tyngd på den när jag plötsligt kom igenom sista lagret och borret sög fast ordentligt i träkärnan. Var helt övertygad om att jag borrat igenom både skida och matbord men blev oerhört lättad när jag vågade lyfta ur borret och såg att jag inte gått igenom. 15-17 mm djupt eller något sådant blev hålet och jag tackade gudarna där uppe för att jag slapp förklara för sambon varför vårt matbord har ett hål i sig.</p><p></p><p></p><p>Men, vad gör man om man faktiskt skulle borra igenom och ska iväg någon dag senare? På Reddit skrev någon om att lägga bakplåtspapper under skidan och sedan droppa p-tex genom hålet för att sedan fylla på med lite epoxy innan man drar i skruven. Av någon anledning tycker jag det hade känts bättre att först smeta epoxy på sidorna av hålet, dra i skruven och sedan fylla på med epoxi underifrån tills man är säker på att man passerat träkärnan. När det härdat lägger man på lite p-tex som om det vore en vanlig skada.</p><p></p><p>Att stansa ut belag som man limmar på blir såklart bättre, men hur många har egentligen det hemma? Dessutom antar jag att man måste planslipa efteråt för att den nya belagsbiten inte ska sticka ut? Ett hål med diametern 4mm är ju dessutom bara 12,5 mm^2, så det är kanske lite överdrivet att limma på nytt belag om det inte rör sig om att kompensera en kund med den absolut bästa lagningen?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Wille1504, post: 1292908, member: 156543"] Skönt att det löste sig så bra för båda som hade problem med monteringar i butik. Jag tänkte fortsätta på ämnet med att borra igenom skidan då jag som en slump fick upp en tråd på Reddit där någon kört rätt igenom. Dessutom kom jag att tänka på att det var ruggigt nära att det hände mig förra året. Borrade sista hålet i ett par skidor med både kolfiber och metall som var riktigt svåra att ta sig igenom och borret var nog varken anpassat för metall eller särskillt vasst efter att ha borrat 15 hål innan och säkert överhettats några gånger. Kolfiberpulvret sprutade i alla fall och jag både varvade maskinen ordentligt och lade en hel del tyngd på den när jag plötsligt kom igenom sista lagret och borret sög fast ordentligt i träkärnan. Var helt övertygad om att jag borrat igenom både skida och matbord men blev oerhört lättad när jag vågade lyfta ur borret och såg att jag inte gått igenom. 15-17 mm djupt eller något sådant blev hålet och jag tackade gudarna där uppe för att jag slapp förklara för sambon varför vårt matbord har ett hål i sig. Men, vad gör man om man faktiskt skulle borra igenom och ska iväg någon dag senare? På Reddit skrev någon om att lägga bakplåtspapper under skidan och sedan droppa p-tex genom hålet för att sedan fylla på med lite epoxy innan man drar i skruven. Av någon anledning tycker jag det hade känts bättre att först smeta epoxy på sidorna av hålet, dra i skruven och sedan fylla på med epoxi underifrån tills man är säker på att man passerat träkärnan. När det härdat lägger man på lite p-tex som om det vore en vanlig skada. Att stansa ut belag som man limmar på blir såklart bättre, men hur många har egentligen det hemma? Dessutom antar jag att man måste planslipa efteråt för att den nya belagsbiten inte ska sticka ut? Ett hål med diametern 4mm är ju dessutom bara 12,5 mm^2, så det är kanske lite överdrivet att limma på nytt belag om det inte rör sig om att kompensera en kund med den absolut bästa lagningen? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Skruv dragen för långt vid montering
Tillbaka
Topp