Skruv dragen för långt vid montering

tallhage

Aktiv medlem
Tjena!

Monterade bindningar på nya skidor på en välrenommerad butik (skidorna och bindningarna är tyvärr inköpta på ett annat ställe). När jag skulle valla in skidorna upptäckte jag att belaget har en liten bula på sig som inte fanns där innan monteringen, bulan sitter precis under en av skruvarna i bakbindningen går ner. Måste vara så att skruven är idealen för långt.

Se bild. Det syns inte skitbra när man fotar men är väldigt tydligt IRL

Fråga 1: gör det någonting överhuvudtaget? Och om det gör någonsting, löser man det enkelt genom att byta skruven till kortare?

Fråga 2: om det gör någonting, är det värt att ta upp det med butiken som monterade? Vad bör man isåfall kräva för åtgärd och/eller kompensation?

IMG_6749.jpeg

Antingen är skruven som satt i bindningen gör lång (ovanligt men det händer) eller så har det varit skräp i hålet när bindningen monterats, vilket är relativt lätt hänt när det är stressigt.

Det går inte att dra en skruv för långt, alla skruvar ska dras i botten och drar man för mycket deformeras materialet runt skruven till den grad att skruven släpper. Detta utan bulor i belaget.

Det hela är däremot enkelt att åtgärda. Skruven behöver komma ur, hålet rensas, bulan knackad tillbaka osv. Lite jobb men det går relativt fort. Butiken som monterade hjälper dig garanterat.

EDIT
Någon kompensation tycker jag inte behöver komma på tal efter åtgärd. Skidan är inte skadad och du kommer inte se något efteråt

Antingen är skruven som satt i bindningen gör lång (ovanligt men det händer) eller så har det varit skräp i hålet när bindningen monterats, vilket är relativt lätt hänt när det är stressigt.

Det går inte att dra en skruv för långt, alla skruvar ska dras i botten och drar man för mycket deformeras materialet runt skruven till den grad att skruven släpper. Detta utan bulor i belaget.

Det hela är däremot enkelt att åtgärda. Skruven behöver komma ur, hålet rensas, bulan knackad tillbaka osv. Lite jobb men det går relativt fort. Butiken som monterade hjälper dig garanterat.

EDIT
Någon kompensation tycker jag inte behöver komma på tal efter åtgärd. Skidan är inte skadad och du kommer inte se något efteråt
Du kan dra en skruv förlängt. Då sträcker den sig…

Jag kan inte på rak arm komma på en enda konsumentskida som skulle hålla för den kraft som skulle krävas för det men visst är det teoretiskt möjligt.
Känns som att man borde dra sönder skidan först, eller? Speciellt om det ej finns metall i..

Massa skräp kvar i hålet eller för grunt borrat känns mer rimligt.
Om man använder en sket-skruv går det säkert, men borde vara väldigt svårt.

ifallet på bilden är det en för lång skruv eller så är någon bricka eller dylikt missat. (Tror jag)

Har varit tillbaka till butiken och dom var väldigt måna om att åtgärda det. Utan att jag behövde be om det slängde dom in att lägga en struktur i belaget och göra om invallningen. Väldigt nöjd med deras hantering av frågan

Toppen, och hoppas att ingen skulle misstycka om du nämner butikens namn - det har de förtjänat. Alla gör misstag, det är hur man hanterar misstagen som skiljer agnarna från vetet.

Toppen, och hoppas att ingen skulle misstycka om du nämner butikens namn - det har de förtjänat. Alla gör misstag, det är hur man hanterar misstagen som skiljer agnarna från vetet.
Helt rätt! Det förtjänar dom efter att verkligen ha brytt sig. Skrev inte ut namnet för jag ville inte svartmåla utan att först ha gått tillbaka och kollat med dom.

Det är Alpingaraget i Stockholm.

Tjena!

Monterade bindningar på nya skidor på en välrenommerad butik (skidorna och bindningarna är tyvärr inköpta på ett annat ställe). När jag skulle valla in skidorna upptäckte jag att belaget har en liten bula på sig som inte fanns där innan monteringen, bulan sitter precis under en av skruvarna i bakbindningen går ner. Måste vara så att skruven är idealen för långt.

Se bild. Det syns inte skitbra när man fotar men är väldigt tydligt IRL

Fråga 1: gör det någonting överhuvudtaget? Och om det gör någonsting, löser man det enkelt genom att byta skruven till kortare?

Fråga 2: om det gör någonting, är det värt att ta upp det med butiken som monterade? Vad bör man isåfall kräva för åtgärd och/eller kompensation?

Visa bilaga 28929
Du går först till inköpsstället och frågar dem om v ade anser. Troligen anser de att skidorna skall bytas. Då tar du deras ord till de som monterade. De borde vara försäkrade mot misstag i arbete, så det borde inte vara något problem. Win-win.

Du går först till inköpsstället och frågar dem om v ade anser. Troligen anser de att skidorna skall bytas. Då tar du deras ord till de som monterade. De borde vara försäkrade mot misstag i arbete, så det borde inte vara något problem. Win-win.
Nu har ju gamla forumrävar skrivit här ovan att det inte är någon fara bara det åtgärdas och jag har skrivit att jag är väldigt nöjd med Alpingaragets bemötande så jag kommer nöja mig med det. Men tack för tips 😊

Har varit med om liknande då hålet borrats för grunt. Skruven bottnar och pressar både material nedåt som för dig, men även övre skiktet på skidan kan pressas lös uppåt, delaminering. Om det inte åtgärdas kommer skidan att suga fukt/vatten och skruven släpper. Händer oftast för de som monterar själv för första gången med "tejp stopp" på borr och rädd att borra för djupt. Då skruven är i botten ska det vara ca 1 mm kvar under.
Alpingarget vet vad de gör så var lugn, kan oturs för alla.

Följdfråga, om man upptäcker att butiken skruvat så skruven går igenom belaget, inte bara att det buktar ut under utan där är ett hål i belaget där skruven sticker fram, går det fortfarande att laga så som ni beskriver eller är det byte av skida som gäller (köpte skidorna i butiken och de monterade bindningarna)?

Följdfråga, om man upptäcker att butiken skruvat så skruven går igenom belaget, inte bara att det buktar ut under utan där är ett hål i belaget där skruven sticker fram, går det fortfarande att laga så som ni beskriver eller är det byte av skida som gäller (köpte skidorna i butiken och de monterade bindningarna)?

Jag hade krävt att de tog tillbaka skidorna med full återbetalning. Sedan får det bli deras problem att lösa.
Om de hävdar att lagningen ”inte gör någon skillnad” etc så borde det ju inte vara ngt problem för dem att häva köpet.

Tillägg: Egentligen gissar jag att problemet inte är väsentligen större för att det blivit ett litet hål i belaget. Men det är jag inte expert på (jag är bara expert-konsument...)

Senast ändrad:
Ett hål i belaget är ovanligt och huruvida det går att laga på samma sätt beror lite på. Vilken storlek är det på hålet?

Är det bara ett litet hål där skruven går att skymta är det inga konstigheter med samma typ av lagning. Är det ett lite större hål hade jag personligen stansat belaget och satt dit nytt för att säkerställa vidhäftning i området. Det finns andra ting att tänka på med men det beror som sagt på omfattning och orsak.

Har du bilder?

Jag tog med skidorna tillbaka till affären och de bad genast om ursäkt och bytte in dem mot ett par nya, inga diskussioner!
Tack för svar, och förlåt för trådkapningen!
Verkligen ingen fara, snarare perfekt att tråden kunde återanvändas. Min fråga var ju löst 😊

Du får gärna skriva ut vilken butik det var nu när din var så tillmötesgående

Är det cyniskt att tro nån där läste den här tråden? Haha
Haha vill inte ljuga och påstå att tanken inte ens slog mig. Men OM så skulle vara fallet (vilket jag inte tror) så ser jag inte felet med att som företag hålla koll på sociala kanaler och försöka vända misstag till något positivt.

Jag var ju redan nöjd med att dom lovade att lägga struktur i belaget och valla in skidorna på nytt men nu har jag gått från nöjd till att jag förmodligen kommer berätta om detta som ett exempel när jag pratar om kundbemötande och kundvård i framtiden.

Lite. Det är varken första eller sista gången något liknande händer i en hektisk verkstad, butiker är i regel måna om att göra sina kunder nöjda och att erbjuda plåster på såren är därmed inget ovanligt.
Du har säkert rätt. Tänkte mest på att de i efterhand hörde av sig om ytterligare kompensation, det har jag aldrig hört om tidigare.

Skönt att det löste sig så bra för båda som hade problem med monteringar i butik.

Jag tänkte fortsätta på ämnet med att borra igenom skidan då jag som en slump fick upp en tråd på Reddit där någon kört rätt igenom. Dessutom kom jag att tänka på att det var ruggigt nära att det hände mig förra året. Borrade sista hålet i ett par skidor med både kolfiber och metall som var riktigt svåra att ta sig igenom och borret var nog varken anpassat för metall eller särskillt vasst efter att ha borrat 15 hål innan och säkert överhettats några gånger. Kolfiberpulvret sprutade i alla fall och jag både varvade maskinen ordentligt och lade en hel del tyngd på den när jag plötsligt kom igenom sista lagret och borret sög fast ordentligt i träkärnan. Var helt övertygad om att jag borrat igenom både skida och matbord men blev oerhört lättad när jag vågade lyfta ur borret och såg att jag inte gått igenom. 15-17 mm djupt eller något sådant blev hålet och jag tackade gudarna där uppe för att jag slapp förklara för sambon varför vårt matbord har ett hål i sig.

Men, vad gör man om man faktiskt skulle borra igenom och ska iväg någon dag senare? På Reddit skrev någon om att lägga bakplåtspapper under skidan och sedan droppa p-tex genom hålet för att sedan fylla på med lite epoxy innan man drar i skruven. Av någon anledning tycker jag det hade känts bättre att först smeta epoxy på sidorna av hålet, dra i skruven och sedan fylla på med epoxi underifrån tills man är säker på att man passerat träkärnan. När det härdat lägger man på lite p-tex som om det vore en vanlig skada.

Att stansa ut belag som man limmar på blir såklart bättre, men hur många har egentligen det hemma? Dessutom antar jag att man måste planslipa efteråt för att den nya belagsbiten inte ska sticka ut? Ett hål med diametern 4mm är ju dessutom bara 12,5 mm^2, så det är kanske lite överdrivet att limma på nytt belag om det inte rör sig om att kompensera en kund med den absolut bästa lagningen?

Skönt att det löste sig så bra för båda som hade problem med monteringar i butik.

Jag tänkte fortsätta på ämnet med att borra igenom skidan då jag som en slump fick upp en tråd på Reddit där någon kört rätt igenom. Dessutom kom jag att tänka på att det var ruggigt nära att det hände mig förra året. Borrade sista hålet i ett par skidor med både kolfiber och metall som var riktigt svåra att ta sig igenom och borret var nog varken anpassat för metall eller särskillt vasst efter att ha borrat 15 hål innan och säkert överhettats några gånger. Kolfiberpulvret sprutade i alla fall och jag både varvade maskinen ordentligt och lade en hel del tyngd på den när jag plötsligt kom igenom sista lagret och borret sög fast ordentligt i träkärnan. Var helt övertygad om att jag borrat igenom både skida och matbord men blev oerhört lättad när jag vågade lyfta ur borret och såg att jag inte gått igenom. 15-17 mm djupt eller något sådant blev hålet och jag tackade gudarna där uppe för att jag slapp förklara för sambon varför vårt matbord har ett hål i sig.

Men, vad gör man om man faktiskt skulle borra igenom och ska iväg någon dag senare? På Reddit skrev någon om att lägga bakplåtspapper under skidan och sedan droppa p-tex genom hålet för att sedan fylla på med lite epoxy innan man drar i skruven. Av någon anledning tycker jag det hade känts bättre att först smeta epoxy på sidorna av hålet, dra i skruven och sedan fylla på med epoxi underifrån tills man är säker på att man passerat träkärnan. När det härdat lägger man på lite p-tex som om det vore en vanlig skada.

Att stansa ut belag som man limmar på blir såklart bättre, men hur många har egentligen det hemma? Dessutom antar jag att man måste planslipa efteråt för att den nya belagsbiten inte ska sticka ut? Ett hål med diametern 4mm är ju dessutom bara 12,5 mm^2, så det är kanske lite överdrivet att limma på nytt belag om det inte rör sig om att kompensera en kund med den absolut bästa lagningen?
Det är ovanligt att borra igenom skidan när ett riktigt borr används (3,6/4,1x9/95 med stopp) men skit händer. Jag har själv lyckats en gång.

Som du själv säger är ju en stansning att föredra. Hade jag gjort det hemma, utan möjlighet till vare sig stansning eller planslip, hade jag:

- Borrat upp hålet till 8mm i rätt djup (mest för att vara säker på att hålet är rakt osv, klantade jag mig med att borra för långt har jag garanterat klantat till något annat med)
- Fyllt upp det gamla hålet i bottten med lämpligt material (t.ex. bakplåtspapper) för att förhindra att epoxy rinner igenom i nästa steg
- Bankat i nylon eller mässingsplugg i nya hålet (med epoxy)
- Monterat bindningen
- Tagit bort utfyllnadsmaterialet i gamla hålet och lagt igen med ptex.
- Åkt skidor

Skillnaden mot en finlagning är alltså bara p-tex vs en bit belag i detta fall. Skulle ursprungliga hålet vara större än 8mm hade jag gjort lite annorlunda men jag misstänker att de flesta som monterar hemma har antingen skruv- eller tejpstopp och då bör hålet vara mindre. En kund hade jag gett en ny skida.

Din och Reddit-varianten ser jag inte något konstigt med heller. Skidan blir tät och skruven sitter fast.

Hvor kan man kjøpe nylon eller mässingplugger?

Blir det her overkill? Svekkes skien??
Snoli tillverkar både mässing och nylon, dessutom har de en fin borr för ändamålet. Din närmsta skidbutik har säkert att sälja styckvis om du trillar in och frågar eller så mailar någon av de erkända butikerna.

Länk till Snolis sortiment

Uppdatering:
Nu ringde Alpingaraget upp mig och ville ge mig mer kompensation så nu får jag även ett par skarjärn. Sjukt nöjd med deras bemötande och hantering av det här! Toppbetyg till dom!!

Du är kanske granne med den här snubben? :unsure: ;)

Tillbaka
Topp