Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Skruv dragen för långt vid montering
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jarle" data-source="post: 1292916" data-attributes="member: 33485"><p>Det är ovanligt att borra igenom skidan när ett riktigt borr används (3,6/4,1x9/95 med stopp) men skit händer. Jag har själv lyckats en gång.</p><p></p><p>Som du själv säger är ju en stansning att föredra. Hade jag gjort det hemma, utan möjlighet till vare sig stansning eller planslip, hade jag:</p><p></p><p>- Borrat upp hålet till 8mm i rätt djup (mest för att vara säker på att hålet är rakt osv, klantade jag mig med att borra för långt har jag garanterat klantat till något annat med)</p><p>- Fyllt upp det gamla hålet i bottten med lämpligt material (t.ex. bakplåtspapper) för att förhindra att epoxy rinner igenom i nästa steg</p><p>- Bankat i nylon eller mässingsplugg i nya hålet (med epoxy)</p><p>- Monterat bindningen</p><p>- Tagit bort utfyllnadsmaterialet i gamla hålet och lagt igen med ptex.</p><p>- Åkt skidor</p><p></p><p>Skillnaden mot en finlagning är alltså bara p-tex vs en bit belag i detta fall. Skulle ursprungliga hålet vara större än 8mm hade jag gjort lite annorlunda men jag misstänker att de flesta som monterar hemma har antingen skruv- eller tejpstopp och då bör hålet vara mindre. En kund hade jag gett en ny skida.</p><p></p><p>Din och Reddit-varianten ser jag inte något konstigt med heller. Skidan blir tät och skruven sitter fast.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jarle, post: 1292916, member: 33485"] Det är ovanligt att borra igenom skidan när ett riktigt borr används (3,6/4,1x9/95 med stopp) men skit händer. Jag har själv lyckats en gång. Som du själv säger är ju en stansning att föredra. Hade jag gjort det hemma, utan möjlighet till vare sig stansning eller planslip, hade jag: - Borrat upp hålet till 8mm i rätt djup (mest för att vara säker på att hålet är rakt osv, klantade jag mig med att borra för långt har jag garanterat klantat till något annat med) - Fyllt upp det gamla hålet i bottten med lämpligt material (t.ex. bakplåtspapper) för att förhindra att epoxy rinner igenom i nästa steg - Bankat i nylon eller mässingsplugg i nya hålet (med epoxy) - Monterat bindningen - Tagit bort utfyllnadsmaterialet i gamla hålet och lagt igen med ptex. - Åkt skidor Skillnaden mot en finlagning är alltså bara p-tex vs en bit belag i detta fall. Skulle ursprungliga hålet vara större än 8mm hade jag gjort lite annorlunda men jag misstänker att de flesta som monterar hemma har antingen skruv- eller tejpstopp och då bör hålet vara mindre. En kund hade jag gett en ny skida. Din och Reddit-varianten ser jag inte något konstigt med heller. Skidan blir tät och skruven sitter fast. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Skruv dragen för långt vid montering
Tillbaka
Topp