Skydd för kameran när man filmar t ex skidfilmer?

Jonsson_P

Ny medlem
Använder man något typ av skydd på videokameran när man filmar t ex skidfilmer eller tål dagens kameror kölden och allt skak?

Vart finner man dessa skydd isåfall?

/ P

JAg andänder inte något slags skydd runt kameran när jag filmar.. men om du ska filma skidor så rekomenderar jag att du har en dv kamera då jag har för mig att hårdiskkameror och minneskortskameror kan frysa lätt.. klart dv kamereror också kan göra detta om det är riktigt kallt men tror det är mindre chans.

Själv kör jag med en sony vx2100 som har fungerat riktigt bra hitils.. inte vart nått problem..

men vem åker runt med ett undervattens hus i backen ??:O vad använder du för kamera patiik?

Något hus för att hålla kameran snöfri har jag aldrig använt. Men de kallaste dagarna i Whistler förra säsongen så hade vi problem med att en filmkamera (HDD-kamera) blev för kall, då fick vi upp ett medelande och så stängdes den av. (Körde man med den innanför jackan nått åk så gick den igång igen, men då får man ju problem med massa kondens fram och tillbaka..

Senast ändrad:
Jag har funderat på samma sak för snöiga dagar. Det hade varit skönt att ha ett kamerahus av något slag för att hålla den torr då. Generellt gäller väl annars för alla videokameror att man för att undvika kondens bör linda in kameran tätt i en plastpåse när man fortfarande är utomhus i kylan och sedan inte ta bort plastpåsen förr än kameran fått acklimatisera sig till inomhustemperaturen.

För att snabbt svara på din fråga:
Ja absolut det finns det! Portabrace och Kata är bara två av dom största märkena på den markanden. Kolla på deras respektive hemsidor för återförsäljare nära dig.

J4y1Films är helt fel ute.
När det gäller stryktålighet och tålighet mot olika temperaturer är minneskort överlägset 100 gånger om både bandbaserade- och hårddiskskameror. Minneskortskameror har nämligen inga rörliga delar utan informationen går rakt från sensorn, via en procsessor och ram minne in till minneskortet via elektronisk överförning. Hårddiskar är stora snurrar och tål därför stötar jäkligt dåligt samt att deras skrivarhuvuden oftast har många svaga punkter.
DV-band har många brister och är den enhet med flest rörliga delar. Dessutom är kvalitén lägst eftersom man går via en analog enhet. Risken för att filmen som datainformationen ligger på i DV och BETACAM baserade kameror skall få problem med smuts och liknande är även ett stort problem.

Ska man köpa en kamera som tål lite mer, ta ALLTID en Flashminnesbaserad kamera. Helst ett sådant där hela minnet är uttagbart. Är det så att kortet låser sig (köp alltid sandisk-kort och se till att dom är äkta!!!) så kostar det max 500 kronor att rädda ALLT på minneskortet så länge det går att ta ut. Att rädda ett flashminne som är inbyggt ligger på runt 1500 ex moms och rädda en hårddisk kostar mellan 7000 och 15 000 kronor ex moms beroende på tillverkare (hitachi-hårddiskar som ligger i de flesta kameror idag ligger runt 10 000 ex moms). Notera att det inte alls är säkert att det går att rädda materialet på hårddisken. Detta är inte heller säkert med flashminnen eftersom kvalitén på dom kan variera.

Man kan skriva en mindre bibel på videosidan om vad man ska ha och hur man ska använda det!

Tillbaka
Topp