Skydda Kameran från snö/regn?

• Trådstartare Trådstartare flowerpower
  • Start datum Start datum
F

flowerpower

Guest
Fick min EOS 600D i veckan och det snöar ju mycket osv men det är snyggt att filma/ta kort när det regnar/snöar.
men eftersom kameran inte tål vatten, hur ska man då skydda den? man ser ju på massvis av skidfilmer här på freeride när dom använder systemkameror både som followcam och filmning brevid när det snöar. så hur skyddar dom kameran?

har tänkt lite på platspåse osv men det lär ju inte va stabilt.

tacksam för svar!

Senast ändrad:
jag menar Medans man filmar/tar kort, skulle vilken plastpåse som helst funka? alltså man skär ett hål i påsen så det passar objektivet ganska precis och tar någon tejb så inte vatten läcker in i objektivet/kameran och har påsen över kameran?

Så länge det "bara" snöar så funderar jag inte ens på det utan bara fotar.

Skulle det regna brukar jag för det första inte åka skidor och framför allt inte fota skidåkning. Men om man nu ändå verkligen skulle vilja fota när det regnar så är väl dettaRegnskydd

Det man också ska komma ihåg är att beroende på vilka kamera/objektiv så tål dem en del vatten utan att för den skull vara vattentätt. Tex Canon 7D och deras L-serie linser är vädertätade och bara det inte hällregnar så brukar jag köra utan något skydd.

Äh, en vanlig 5L fryspåse fungerar utmärkt. Antar att du kör med något UV-filter på? Plastpåse runt hela huset+objektivet, tejpa öppningen på påsen runt kanten på UV-filtret. Så länge du inte dränker kameran helt så bör den hålla sig torr, plus att du slipper kondens om du låter den tina upp i påsen även en stund efter du kliver in i stugan. Fördelen med fyspåse är att du ser alla reglage + displayen. Behöver inte lägga en massa pengar på regnskydd och liknande, lägg det på liftkort istället.

Och jag har kört både 40D och 450D i alla möjliga väder. Regn, snö, dimma, you name it. Det är inga problem. Bara upp med kameran, ta bild, ner innanför jackan/whatever.

Tillbaka
Topp