Skihöy är en kvalitetsprodukt som tyvärr gått i graven denna säsong.
Fritschi har upphört med tillverkningen och om det säljs några ex i butikerna så är det fjolårets. Det publicerades en vilseledande notis i Powder som alltså är felaktig.
Skihöy är dock fortfarande en väldigt bra bindning, garanterat en av de trevligaste konstruktionerna med step-in, ski-stopper och en väldigt stabil ledad arm.
Den har egentligen bara en nackdel och det är att man klämt in en fjollig utlösningsfunktion med en fjäder som tyvärr bara passar en flackåkare.
Den har en mycket märklig, patetisk och naiv förmåga att lösa ut vid de mest skiftande förhållanden.
Jag kan dock, utan att ljuga, garantera att den aldrig har löst ut när det verkligen varit fara å färde, snarare på en och annan transport-sträcka som för att tala om att den finns.
Det är naturligtvis alldeles förträffligt trevligt med Step-in men jag måste bestämt avråda från att montera bindningen med Ski-stoper då denna nästan helt eleminerar smidigheten i Step-in funktionen med en jobbig fjäder.
Letar du efter stabilitet i pisten är Skihöy ett bra val, men den är tung och den är relativt osäker.
Ett bättre val är kanske nya Riva Cobra med den inverterade fjädern (samma typ som G3 har på Targa-modellen). På Cobran skippar man dessutom vajern helt och har istället en solid metall-tråd som är mycket förtroendeingivande med tanke på Rivas historik ang kablar.
I övrigt har den samma tå-del som Chilin och den har varit känd för att skapa problem vid tådelen på vissa pjäxor, dock en ytterst individuell företeelse som påverkas av åkstil och storlek, något som kanske inte bör påverka ditt val i någon större utsträckning.
Vidare körde jag Volant Machete McHuxter med G3"s Targa i vintras och den funkade mycket bra för mig men tyvärr inte alls för min gode vän och forne kollega DanneDieHard vars G3"a oturligt falerade upprepade ggr vid de mest skilda tillfällen och visade sig vara totalt opålitlig och därmed helt spolierade dennes intresse för den ädla konsten att åka bakhalt (om än bara för stunden, får man hoppas).
Kort sagt kan man väl infoga ett litet veto ang G3 och kanske låta tiden utvisa om den håller måttet.
Linken tycker åtminstonde jag ser ut som en fallfärdig prototyp, liknande ett tält från Haglöfs eller vilken produkt som helst från Haglöfs för den delen. Förtroende är inte riktigt det ord som faller mig på tungan.
Gå på säkerhet, även om det är trist. Cobran är iallafall en ny bindning för i år, även om det bara är en Riva? Du kan ju skoja till det lite och leta upp en amerikansk utgåva som det står Black Diamond på så kanske det känns lite roligare.
Lycka till!
(för övrigt anser jag att ChamoX måste brännas)