Slalomskidor vs. carvingskidor

Curium

Ny medlem
Har lärt mig åka skidor nu på sportlovet och funderar på att köpa ett par egna så jag slipper hyra hela tiden..
men haken är den att jag inte lär åka alltför ofta så jag vill komma undan ganska billigt och nu verkar det som om många säljer sina vanliga slalomskidor för att skaffa carvingskidor så det verkar som om man kan få ta på ett par vanliga slalomskidor ganska billigt..
men kan nån ge tips på vad man ska tänka på när jag ska köpa skidor/pjäxor?
typ vilka är skillnaderna mellan carvingskidor och vanliga??
ska man skaffa carvingskidor eller kan man lika gärna skaffa ett par gamla begagnade slalomskidor??
all info om skidor välkommnas varmt, typ vad man ska ha för längd på dom och så..

tack på förhand

ps. jag är ingen extrem nybörjare, har hållt på med längdskidor ett bra tag..

alla skidor som tillverkats dom senaste åren är alla carvingskidor. ett par ruttna raka gamla K2 hittar du lätt på blocket.

Slalomskidor vs Carvingskidor?? Svar: det är ju carvingskidor som ÄR slalomskidor

Om du ska köra vanligt i pisten ska du ha ganska korta skidor. de beror givetvis hur du åker om du åker snabbt eller långsamt. Men de normala e väl att man har typ 10 kortare än vad man är.

Med Carvingskidor kan du åka med skärande svängar i och med deras timglas form .. vilket du inte kan göra med vanliga gamla slalomskidor ..
Alla skidor som tillverkas är carvingskidor sedan säkert fem år tillbaks.

När du väl lär dig åka med skärande svängar och kan utnyttja ett par carvingskidors egenskaper är det värt pengarna .. Då kan du åka på skär å så gott som inte förlora ngn fart alls i svängarna , det är en obeskrivligt häftig känsla att åka i en bred nypistad backe riktigt fort med ett par carvingskidor.

Jag tycker helt klart du skall köpa ett par carvingskidor , det finss ju för nybörjare .. det går ju att köpa billiga sådana nya som man klarar sig bra på i början !

jag tycker definitivt att du ska satsa på carving istället för några gamla tråkiga plankor. tycker du att det blír för dyrt (förra årets modell av billiga modeller behöver ju inte gå på mer än 2000 helt nya) tycker ja du ska fortsätta hyra

Vanliga skidor = Carvingskidor
Ovanliga (nostalgi)skidor = Raka 80-90-talsskidor

Den gamla typen skidor kan du få gratis, men det spelar ingen roll. De billigaste skitcarvingskidorna du hittar i en butik är mycket bättre för dig än ett par top of the line-skidor från 80-talet.

Längden beror lite på vilken typ av skida du har, men skaffar du den vanliga nybörjarslalomcarvern så är din längd -10 cm lagom.

Titta in i din närmaste Stadiumbutik, vinterrea pågår och man kan få ett par hyfsade medel-carvers för ett par tussingar.

Tillbaka
Topp