Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
slao reglerna och barn
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1199144" data-attributes="member: 83225"><p>Jag ser ju helt plötsligt den här frågan från ett lite nytt perspektiv, då jag numera åker med barn ibland. Vår femåring har ju inte dunderkoll, även om hon är synnerligen försiktig och uppmärksam för sin ålder. Hennes pappa önskar att hon skulle våga lite mer och ta lite mer chanser snarare. </p><p></p><p>Mitt stora problem är väl snarast alla som åker okontrollerat. Om det är barn eller vuxna spelar ju måttlig roll. Jag själv har ju många gånger åkt väldigt mycket fortare än de jag haft omkring mig i backen. Men det innebär ju också att jag måste titta mig omkring och hålla koll på mitt spårval och också förutse var andra kommer hamna och många gånger förutse vilka som är oförutsebara. Det senare är läskigt men vi som är klart mer erfarna måste också vara medvetna om att alla inte har lika bra koll och anpassa oss efter det. </p><p></p><p>Det som skrämmer mig är som sagt de som har en rejäl kroppsmassa och åker rejält mycket fortare än de kan hantera. Jag åker ofta så pass fort att jag inte kommer att kunna stanna om nån helt plötsligt svänger ut framför mig. Däremot kommer jag att kunna svänga undan. Och iom att jag har lite fart så har jag också mer styrförmåga, än om det hade gått sakta. Det är ju också något som jag får vara beredd på. Kör jag fort och någon unge råkar svänga ut framför mig så får jag ju väja, även om det innebär att jag får skicka ut mig själv i skogen. </p><p></p><p>Summa summarum, jag är inte jätteorolig för att bli påkörd av barn som kör störtlopp, jag oroar mig för att bli påkörd av vuxna, som inte har nån kontroll över vad de håller på med och därför åker alldeles för fort och har lite kroppsmassa. Jag blev själv rammad av en sån i Montgenevre i vintras (kändes kan jag lova) och såg en sån fara förbi oroväckande nära dottern i Romme trettonhelgen...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1199144, member: 83225"] Jag ser ju helt plötsligt den här frågan från ett lite nytt perspektiv, då jag numera åker med barn ibland. Vår femåring har ju inte dunderkoll, även om hon är synnerligen försiktig och uppmärksam för sin ålder. Hennes pappa önskar att hon skulle våga lite mer och ta lite mer chanser snarare. Mitt stora problem är väl snarast alla som åker okontrollerat. Om det är barn eller vuxna spelar ju måttlig roll. Jag själv har ju många gånger åkt väldigt mycket fortare än de jag haft omkring mig i backen. Men det innebär ju också att jag måste titta mig omkring och hålla koll på mitt spårval och också förutse var andra kommer hamna och många gånger förutse vilka som är oförutsebara. Det senare är läskigt men vi som är klart mer erfarna måste också vara medvetna om att alla inte har lika bra koll och anpassa oss efter det. Det som skrämmer mig är som sagt de som har en rejäl kroppsmassa och åker rejält mycket fortare än de kan hantera. Jag åker ofta så pass fort att jag inte kommer att kunna stanna om nån helt plötsligt svänger ut framför mig. Däremot kommer jag att kunna svänga undan. Och iom att jag har lite fart så har jag också mer styrförmåga, än om det hade gått sakta. Det är ju också något som jag får vara beredd på. Kör jag fort och någon unge råkar svänga ut framför mig så får jag ju väja, även om det innebär att jag får skicka ut mig själv i skogen. Summa summarum, jag är inte jätteorolig för att bli påkörd av barn som kör störtlopp, jag oroar mig för att bli påkörd av vuxna, som inte har nån kontroll över vad de håller på med och därför åker alldeles för fort och har lite kroppsmassa. Jag blev själv rammad av en sån i Montgenevre i vintras (kändes kan jag lova) och såg en sån fara förbi oroväckande nära dottern i Romme trettonhelgen... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
slao reglerna och barn
Tillbaka
Topp