slao reglerna och barn

hasseman84

Medlem
slao reglerna och barn
Hej.
Detta är riktat lite till föräldrar eller dom personer som har med sig barn i backen.
Jag har varit i branäs och jag har haft det riktigt bra.
Men jag ser lite då och då barn som bara kör störtlopp rakt ner för backen utan att visa hänsyn till andra.
Men under sista skidlektionen jag hade så var det riktigt nära att jag blev involverad i en kollision med en liten grabb.
Jag hade precis börjat med en sväng och vårat tempo i skidskolegruppen var inte så hög i den blåa backen vi var i.
men jag hade turen med mig att jag såg grabben i sista stund och kunde parera och undvek en kollision vilket jag jag var glad över. Mer än så tänkte inte jag just då tills jag såg skidläraren åka efter grabben.
Skidläraren såg hela händelsen och tog fart att kunna få tag i grabben vilket hon fick.
Sen så kom en av föräldrarna och undrar varför skidläraren hade beslutat sig att åka efter grabben och prata med honom om situationen.
Så jag åkte till skidläraren och backade upp för jag började inse att grabben inte hade åkt med dom rekommenderade "regler" som SLAO har.
Grabben visste inte om att det fanns regler och rekommendationer i pisten och det visste knappt hans föräldrar heller.
Så dom fick sig en ordentlig tillsägelse, och jag brukar alltid ha med mig "SLAO:s lilla gula" folder i en ficka, som jag tog upp och gav till dom.
Skidläraren öppnade den och sa till dom att läsa reglerna innan dom åker upp med liften igen.
Sedan så lämnade vi för att ta oss tillbaka till samlingsplatsen för skidskolorna.

Visst är det en härlig känsla att åka fort. Men samtidigt så måste man ha kontroll på skidorna/snowbord för att kunna svänga, bromsa och stanna om det behövs.
Jag själv brukar att kolla efter barn, nybörjare, grupper, skidskolegrupper etc. förr att kunna anpassa min åkning för att inte utsätta nån annan för en eventuell kollision eller andra faror.

Men jag funderar varför man tillåter sitt barn eller ett barn man ansvarar för att åka störtlopp rakt ner för en backe när dom inte kan svänga ordentligt eller bromsa och stanna. Och ännu värre är det när det sker i gröna och blå backar där det finns många nybörjare som åker med ett väldigt låg hastighet.
Barn tänker inte som vuxna gör. Många barn befinner sig i "nuet" och tänker inte alls på vad det kan få för konsekvenser.
Jag själv skulle aldrig acceptera att dom åker störtlopp rakt ner för en backe. Jag hade satt upp tydliga regler innan dom ens får åka upp i liften.
Men det är jag det. Hur ser ni andra på detta? Ni som är föräldrar till barn som åker skidor/snowboard. Hur ser ni på detta. vad försöker ni göra för att era barn för att dom skall åka så säkert sm möjligt samtidigt som dom har kul.
För det skall ju vara roligt att åka till fjällen och åka skidor/snowboard. Och det är ju inte roligt att skada sig eller vara vållande till att någon annan skadar sig.

Berlan

Ny medlem
slao reglerna och barn
Längesedan nu men när mina barn började åka skidor så införde jag svänggodis
Gjorde de fina svängar så var det godis i liften på väg upp
La de en 11 var det tji godis
Idag så måste jag lägga en 11 för att hänga med...

carl_couloir

Aktiv medlem
slao reglerna och barn
Dessvärre har jag varit med om samma sak......

En gång så var det några yngre tonåringar så jag stegade helt sonika fram och frågade om du kunde se vad jag hade för jacka på mig?? och mycket riktigt förstod dom att jag jobbade i backen varpå jag förklarade situationen och allvaret med att åka skidor på det sättet och nämnde något med att jag kunde ta deras liftkort ifrån dom och lämna in i receptionen för mamma och pappa att hämta ut om jag fick se dom göra detta igen..... Dock väl medveten om att det kanske inte är så att vi i skidskolan varken kan eller får plocka liftkort ifrån folk, men det visste mest troligt inte dom två.

Lite på samma linje så brukar jag alltid be mina "kids" i skidskolan om hjälp med att utbilda mamma och pappa om reglerna när man åker park, barnen fattar grejen och blir skitstolta och förhoppningsvis så lär sig föräldrarna något också, win-win :)

Bohica

Aktiv medlem
slao reglerna och barn
När jag började åka för ett antal år sedan så varnade alla mig för barn i backen, för det var som oberäkneliga och kunde vara svåra att passera.
Men min upplevelse var att ungarna må vara som dom är, men det är ingenting mot deras föräldrar, som totalt glömmer bort SLAO-reglerna när dom har med deras kära ungar i backarna. Utan då åker dom bakom med ögonen totalfixerade på ungen, utan någon som helst uppsikt eller hänsyn till andra i backen.
Vanligt är att stanna hela familjen på olika "bra" ställen i backen, sen skicka ner ungen, för att sedan, helt utan förvarning kasta sig ut i pisten utan att titta vem som kommer ovanifrån. Att stirra på sin unge är enda som är viktigt, precis som om dom kunde med magisk kraft skydda dom från alla hemskheter i backen med tankekraft. Att man skapar farliga situationer för andra, det bryr man sig inte ett dugg om.

Det är precis som med bilkörning. Värsta förarna är i särklass småbarnsföräldrar, som sönderstressat kör runt deras ungar utan minsta uppsikt eller hänsyn till övrig trafik, all fokus på deras eget liv och deras ungar. Tycker mig se samma sak i skidbackarna.
Och ungarna gör som föräldrarna gör, inte som föräldrarna säger. Så det är inte så konstigt med ungar som beter sig som ovan kanske.

Kanske lite OT, men ville ändå vräka ur mig detta. :)

Pillard

Aktiv medlem
slao reglerna och barn
När jag började åka för ett antal år sedan så varnade alla mig för barn i backen, för det var som oberäkneliga och kunde vara svåra att passera.
Men min upplevelse var att ungarna må vara som dom är, men det är ingenting mot deras föräldrar, som totalt glömmer bort SLAO-reglerna när dom har med deras kära ungar i backarna. Utan då åker dom bakom med ögonen totalfixerade på ungen, utan någon som helst uppsikt eller hänsyn till andra i backen.
Vanligt är att stanna hela familjen på olika "bra" ställen i backen, sen skicka ner ungen, för att sedan, helt utan förvarning kasta sig ut i pisten utan att titta vem som kommer ovanifrån. Att stirra på sin unge är enda som är viktigt, precis som om dom kunde med magisk kraft skydda dom från alla hemskheter i backen med tankekraft. Att man skapar farliga situationer för andra, det bryr man sig inte ett dugg om.

Det är precis som med bilkörning. Värsta förarna är i särklass småbarnsföräldrar, som sönderstressat kör runt deras ungar utan minsta uppsikt eller hänsyn till övrig trafik, all fokus på deras eget liv och deras ungar. Tycker mig se samma sak i skidbackarna.
Och ungarna gör som föräldrarna gör, inte som föräldrarna säger. Så det är inte så konstigt med ungar som beter sig som ovan kanske.

Kanske lite OT, men ville ändå vräka ur mig detta. :)
Nu är väl regeln i SLAOs folder att den som kommer uppifrån har väjningsplikt? Så om någon har stått still och börjar åka så är det väl du som kommer ovanifrån som får väja...

KaitsuH

Aktiv medlem
slao reglerna och barn
Jag tror, tyvärr, att varken SLAO eller andra reglerna kan hjälpa. Samma problem överallt i världen. (I Japan är det inte så dåligt!) Om jag måste åka pist på jul- eller sportslovveckor, vill jag absolut åka bara svarta pister ner till byn. Barn och idioter tycks undvika de brantaste pisterna.

P.S. På sportlovet igen till St. Anton. Om man vill leva farligt och prova något jätte jätte extremt, så bara åk pisten 55, Steissbachtal, hem till St. Anton. Eller i Chamonix GM talfarten, farligaste jag har gjort i hela mitt liv. De båda är mycket mycket farligare än att t.ex. röka crack!

Bohica

Aktiv medlem
slao reglerna och barn
Nu är väl regeln i SLAOs folder att den som kommer uppifrån har väjningsplikt? Så om någon har stått still och börjar åka så är det väl du som kommer ovanifrån som får väja...
Jag har hört det argumentet också, men läs gärna §4 i SLAO's lilla gula. Det finns fler regler att följa, man kan inte bara skylla på "den som kommer ovanifrån" i absurdum. Regel §3 säger att man ska väja för "åkare" som ligger nedanför/framför, vilket är helt rätt, men stillande folk som startar avhandlas i nästa paragraf.

"4. STARTA FÖRSIKTIGT! Kontrollera – uppåt och nedåt, att backen är fri innan du börjar åka."

Precis som med övergångsställen, så får man inte kasta sig ut framför bilar hur som helst. Busschaufförer får inte bara köra ut från busshållplatser utan uppsikt även om andra har väjningsplikt. Det finns ingen regel som fråntar ens eget ansvar.

Att helt utan förvarning kasta sig ut precis framför näsan på passerande folk är inte okej.

Senast ändrad:

Tatis

Medlem
slao reglerna och barn
Har ärligt inte koll på SLAO regler.
Jag lär mina barn se dig för innan du börjar åka, åk inte fortare än att du har kontroll, åk inte för nära någon, stanna nedanför andra stillastående, stanna inte nedanför krön, stanna och hjälp andra som behöver det, när du kommer ut ur skogen har du väjningsplikt, träng dig inte i liftkön, fyll upp korgarna i liften, håll koll på singelkön och de som kommer från den, alltså vanligt hyfs och att visa hänsyn, rätt många vuxna som skulle behöva lära sig detta också...

Sergeant

Medlem
slao reglerna och barn
Har ärligt inte koll på SLAO regler.
Jag lär mina barn se dig för innan du börjar åka, åk inte fortare än att du har kontroll, åk inte för nära någon, stanna nedanför andra stillastående, stanna inte nedanför krön, stanna och hjälp andra som behöver det, när du kommer ut ur skogen har du väjningsplikt, träng dig inte i liftkön, fyll upp korgarna i liften, håll koll på singelkön och de som kommer från den, alltså vanligt hyfs och att visa hänsyn, rätt många vuxna som skulle behöva lära sig detta också...
Gör likande med mina barn. Tycker att de sköter sig bra (jag inser att jag är jävig). Större problem med många vuxna som har dålig kontroll, är påverkade av alkohol eller bara inte bryr sig.

hasseman84

Medlem
slao reglerna och barn
Om jag måste stanna så ställer jag mig väl synlig. Innan jag börjar att åka neråt igen så kollar jag alltid upp i backen och ser till att det är säkert att börja åka.
När jag kör om någon så gör jag det bakom dom. Brukar även säga till att jag befinner mig bakom, så att dom inte gör något oväntat. Jag brukar då göra en mycket större sväng än personen jag kör om och har en säkerhetsmarginal så att jag kan stanna ifall något oförutsett . Säger även till när omkörningen är färdig när personen kan se mig och tackar.
Någon som åker störtlopp rakt ner håller jag mig borta ifrån så gott jag kan. Det har hänt att jag har ropat på ungdomar och tonåringar att dom ska stanna eller bromsa.
Jag var i Isaberg förra säsongen. Några tonåringar som ska vara kaxiga och diskuterar om att åka en röd pist (från toppen).
Jag blandade mig in i deras diskussion och bad dom att INTE göra det.
Dom tyckte inte om det och svarade att jag inte vet hur duktiga dom är.

Men deras klädsel sa något helt annat. Jeans, vinterjacka av lite längre modell (typ Canada goose jacka), solglasögon, ingen hjälm, inga handskar.

Dom åkte upp till toppen endå. Jag stötte på dom ca 30 min senare mitt i den röda pisten. Dom visste inte hur dom skulle ta sig ner. Så jag sa till en liftvärd som skickade upp någon som kunde hämta dom med skoter. Jag stod nedanför backen o bara kollade på dom. Väl inne i värmestugan så var dom inte så kaxiga längre.
Så det är också en kategori som är farliga i pisten, att åka över sin kunskap.

hasseman84

Medlem
slao reglerna och barn
Gör likande med mina barn. Tycker att de sköter sig bra (jag inser att jag är jävig). Större problem med många vuxna som har dålig kontroll, är påverkade av alkohol eller bara inte bryr sig.
Jag hamnade i en liten diskussion här på forumet. Dom delarna är borta nu men jag sa vad jag hade för åsikt. Alkohol och skidåkning hör inte ihop.
Nu när jag var i branäs så hade vi lite alkohol med oss. Men det drack vi till middagen efter att vi var färdiga med skidåkningen för dagen. Men det var heller inte så mycket att vi blev påverkade på något sätt.

Sergeant

Medlem
slao reglerna och barn
Jag hamnade i en liten diskussion här på forumet. Dom delarna är borta nu men jag sa vad jag hade för åsikt. Alkohol och skidåkning hör inte ihop.
Nu när jag var i branäs så hade vi lite alkohol med oss. Men det drack vi till middagen efter att vi var färdiga med skidåkningen för dagen. Men det var heller inte så mycket att vi blev påverkade på något sätt.
Att ta en liten Jäger eller en öl är ju inga problem men nu sist i Hemsedal var de folk som drack rejält och till råga på allt slängde de sina flaskor och burkar från liften.

Nu fick barnen leka skattjakt utanför pisten (jag satt mest fast i lössnön 😊) och samla flaskor och burkar. Vi fick nog med oss ett 15-tal i ryggsäckarna.

pd

Aktiv medlem
slao reglerna och barn
Synd att SLAO tycks leva kvar på 90-talet med att tillhandahålla en liten gul trycksak. 2020 borde man kunna förvänta sig att alla får göra ett kort spel / test i mobilen innan liftkortet går att aktivera. Perfekt att till exempel göra under resan.

farsan56

Aktiv medlem
slao reglerna och barn
Välkommen till Åre och Gästrappet en eftermiddag under högsäsong.
Det kan få den mest förhärdade att bli nervklen.
En cirkus av vanvett.
En plats som man undviker till varje pris.
Lika illa då som den är bra under lågsäsong.

Pillard

Aktiv medlem
slao reglerna och barn
Jag ser ju helt plötsligt den här frågan från ett lite nytt perspektiv, då jag numera åker med barn ibland. Vår femåring har ju inte dunderkoll, även om hon är synnerligen försiktig och uppmärksam för sin ålder. Hennes pappa önskar att hon skulle våga lite mer och ta lite mer chanser snarare.

Mitt stora problem är väl snarast alla som åker okontrollerat. Om det är barn eller vuxna spelar ju måttlig roll. Jag själv har ju många gånger åkt väldigt mycket fortare än de jag haft omkring mig i backen. Men det innebär ju också att jag måste titta mig omkring och hålla koll på mitt spårval och också förutse var andra kommer hamna och många gånger förutse vilka som är oförutsebara. Det senare är läskigt men vi som är klart mer erfarna måste också vara medvetna om att alla inte har lika bra koll och anpassa oss efter det.

Det som skrämmer mig är som sagt de som har en rejäl kroppsmassa och åker rejält mycket fortare än de kan hantera. Jag åker ofta så pass fort att jag inte kommer att kunna stanna om nån helt plötsligt svänger ut framför mig. Däremot kommer jag att kunna svänga undan. Och iom att jag har lite fart så har jag också mer styrförmåga, än om det hade gått sakta. Det är ju också något som jag får vara beredd på. Kör jag fort och någon unge råkar svänga ut framför mig så får jag ju väja, även om det innebär att jag får skicka ut mig själv i skogen.

Summa summarum, jag är inte jätteorolig för att bli påkörd av barn som kör störtlopp, jag oroar mig för att bli påkörd av vuxna, som inte har nån kontroll över vad de håller på med och därför åker alldeles för fort och har lite kroppsmassa. Jag blev själv rammad av en sån i Montgenevre i vintras (kändes kan jag lova) och såg en sån fara förbi oroväckande nära dottern i Romme trettonhelgen...

Kaskar

Aktiv medlem
slao reglerna och barn
Påminner om när jag jobbade i liften i Bränberget i Umeå. En unge lattjade i liftspåret så jag slog helt sonika av liften och skrek ut i PAt att han fick klica av, åka ner och ställa sig i kön igen. Och åka lift ordentligt nästa åk.
Efter 20min kommer ungen och knackar på luckan

-Var det du som skällde ut mig?!?
-Ja det var det
-Det är ju massor med andra som gör likadant. Dem har du inte sagt åt!
-Då har jag missat det. Jag behöver göra fler grejer än att bara kolla om folk åker lift rätt. Men om du ser någon får du gärna säga till dem att man inte gör så.
-Men vaddå? Det är inte mitt jobb. Ni får säga till de andra också!!!
-Ser jag någon så ska jag säga till dem
-Jamen gör det då! Ni har ju bara sagt till mig!!
-Så är det ibland. Polisen tar ju inte fast ALLA som kör för fort heller.
-Fy fan så jävla orättvist!!

Ungen försvinner och sätter sig en bit bort och surar.
20 minuter senare ringer telefonen i liftstugan. Den har ingen ringt till på 15 år
-Bräntbergets dalstation
-Ja hej, min son säger att ni har skällt ut honom för att han åkt fel i liften. Men ni har inte skällt ut någon annan som åkt fel?

Martin-J

Medlem
slao reglerna och barn
Självklart ska ingen åka över sin förmåga och barn som inte kan svänga förstår jag inte att föräldrarna släpper iväg över huvud taget. Det kan ju faktiskt sluta i rullstol eller ännu värre om dom bränner in i ett träd eller en liftstolpe. Sen upplever jag att riktigt duktiga skidåkare ibland kör åt helvete för fort. Att bomba på i en tom backe är ju en sak men vad vill man bevisa med att bränna järnet i en proppfull backe på sportlovet? Oavsett hur duktig man är kan nån göra en helt galen manöver framför en samtidigt som isfläcken är där och det fixar i stort sätt ingen. Som någon skrivit tidigare så är det dom fullvuxna som kör i över 100 knyck som jag helst undviker.

pd

Aktiv medlem
slao reglerna och barn
Tycker inte att det är farten som är problemet utan fartskillnaden.

Så pistörerna får gärna sätta nät där det kommer ut transportsträckor i pisterna. Dels för att de som kommer uppifrån pisten inte skall köra för nära påfarten och dels för att de som kommer in i pisten inte skall få för sig att köra rakt ut i den. Lite som när man kör in på en motorväg. Tänk nedre delen av Gästrappet där tunneln från Rödkullen kommer på.

En annan sak jag skulle önska vore högfartspister som inte är svarta och som inte är reserverade för träning. På många ställen finns det parallella nedfarter på ungefär samma nivå, röda eller blå. Då kan väl åtminstone en få vara fri från de som vill bromsa sig ner tvärs över hela pisten och barn som åker helt slumpmässigt.

hasseman84

Medlem
slao reglerna och barn
Nu är väl detta lite "off topic" men jag känner att det bör nämnas endå. Jag hade blivit rekommenderad att ta en steg 2 kurs (i grupp) igen. Jag tog min första skidskolekurs någonsin förra säsongen (2018/2019) i branäs.
Jag hade fått grundläggande kunskaper när jag har varit i både Åre och Stöten av vänner som jag har åkt med.
Så skidskola var helt nytt.
Nu har jag ju lärt mig väldigt mycket på dom 2 senaste säsongerna. Från att in princip bara ploga mig ner och in i varje sväng. Förra säsongen så fick jag lära mig mycket på 4 dagar i skidskola.
Inför branäs resan jag var på i år så kollade jag en del på Youtube om att åka med parallella skidor. För det kändes som att det var nästa steg att lära mig. Men läraren jag hade nu kollade på mig och sa att jag redan åker med parallella skidor, men det behövdes bara lite "finjusteringar". Efter det så kände jag mig väldigt säker att åka med parallella skidor.
När första lektionen var över så kom skidläraren till mig och frågade om jag kunde tänka mig att fortsätta med en steg 3 kurs istället, om hon hittade en ledig plats till mig.
Jag frågade om jag verkar vara redo för en steg 3 kurs och det tyckte hon absolut.
Men tyvärr så fanns det ingen steg 3 kurs alls, så jag fortsatte med steg 2 kursen. Men hon gav mig helt andra instruktioner än vad dom andra 3 fick.
Nu kom vi till att använda höfterna i svängarna och få bättre svängar och bättre flyt. Vi höll oss på gröna och blå pister, men hon tyckte att jag skulle åka på röda pister för att träna.
Det gick hur bra som helst och självförtroendet sköt i höjden. Efter lite små tekniska justeringar så gick det bättre och bättre.
Jag hade högre hastighet i backarna och svängarna, samtidigt som jag hade mycket bra kontroll på skidorna. Men jag var samtidigt bra koll neråt i backen och höll ett stort avstånd till långsammare åkare, skidskola, och grupper. Var det trångt i backen så bromsade jag in istället och gjorde säkra omkörningar.
Det fanns en svart pist som var stängd men dagen innan vi skulle åka hem så öppnade dom den och jag åkte givetvis den med, med viss försiktighet.
Att ha ett högt tempo är riktigt roligt och en underbar känsla. Men för mig är det viktigaste att åka på ett kontrollerat sätt och ha kontroll på skidorna hela tiden så att jag kan undvika farliga situationer och eller orsaka en farlig situation.

Min morsa som aldrig har åkt skidor (utför), kan SLAO:s regler.
Och tidigare idag så blev jag lite överraskad när hon nämnde hon att hon kan tänka sig att prova på och åka skidor nästa säsong. För det kom helt oväntat då hon har en höftledsprotes. Så jag utgår ifrån att det blir en resa till branäs igen nästa år. För vi har varit i branäs 2 gånger nu och vi har åkt dit vecka 3 båda gångerna (sön v2 - tors v3) för att det här varit så billigt.
Boende på torget (branäs) och liftkort och skid lektioner för mig gick på runt 3200 kr.
Det är ett enkelt boende (4+1 bäddar) med pentry och micro. Maten hade jag lagat i förväg för att få ner kostnaderna då denna resa var en rehabiliterings aktivitet och jag hade en begränsad budget.

Det kom en hel del off topic snack men ibland blir det så.

Karlstad

Medlem
slao reglerna och barn
Har åkt skidor i mer än 30 år och har aldrig någondin hört talas om att det finns riktiga regler gällande utförsåkning.
Har hela mitt liv trott att det skidskolelärarna tjatade om bara var rent hyffs och sunt förnuft.

Christiam

Aktiv medlem
slao reglerna och barn
Har åkt skidor i mer än 30 år och har aldrig någondin hört talas om att det finns riktiga regler gällande utförsåkning.
Har hela mitt liv trott att det skidskolelärarna tjatade om bara var rent hyffs och sunt förnuft.
Inte ovanligt att det är så, bland de jag åker med så är det de som jobbat på anläggning och/eller utbildat sig som känner till den, de andra känner inte till den. Jag kan tycka att många anläggningar kunde informera bättre om den lilla gula och innehållet i den.

hasseman84

Medlem
slao reglerna och barn
Om alla kunde tänka logiskt och förnuftigt så skulle SLAO:s gula folder aldrig behövas.
Men tyvärr så har vi människor i hela världen som bara tänker på sig själva och skiter i vad som händer runt omkring dom.

Jag själv frågade för mer än ett år sedan om vad folk tyckte om att ha musik i på i hörlurarna.
Det var en del blandade meningar om det men det som dök upp är att man måste ha koll på vad som händer runt om dig och även kunna höra det. Men efter att ha pratat med en vän som har mer koll på marknaden av hörlurar och mobiler så hittade vi ett par in-ears som passade bra i mina öron, lät bra, kunde höra bakgrundsljud tydligt och den fick plats innanför hjälmen.

Urbanista San Francisco "Green camo" (kamouflagefärgade).
Dom har inte fått jättebra betyg på prisjakt men för mig så funkar dom mycket bra till mitt ändamål. Jag kan både prata och höra vad andra säger. Jag hör inte bara musiken utan även bakgrundsljud som om någon är precis bakom mig.

I vanliga fall så använder jag:
sony WF1000XM3
Men dom får inte plats under skidhjälmen. Sen så kostar dom mycket mer än Urbanista lurarna med om jag nu skulle göra sönder ett par lurar.

Dock hade jag ingen musik på när jag åkte med skidskolan.

hasseman84

Medlem
slao reglerna och barn
Inte ovanligt att det är så, bland de jag åker med så är det de som jobbat på anläggning och/eller utbildat sig som känner till den, de andra känner inte till den. Jag kan tycka att många anläggningar kunde informera bättre om den lilla gula och innehållet i den.
Integrera "SLAO:s lilla gula" i pistkartan på både Svenska och Engelska.

Isaberg Ski resort i Hestra skulle även kunna skriva den på Danska då Isaberg är ett mycket populärt resmål bland Danskar.

• Gilla
Reactions: pd

Karlstad

Medlem
slao reglerna och barn
Om alla kunde tänka logiskt och förnuftigt så skulle SLAO:s gula folder aldrig behövas.
Men tyvärr så har vi människor i hela världen som bara tänker på sig själva och skiter i vad som händer runt omkring dom.

Jag själv frågade för mer än ett år sedan om vad folk tyckte om att ha musik i på i hörlurarna.
Det var en del blandade meningar om det men det som dök upp är att man måste ha koll på vad som händer runt om dig och även kunna höra det. Men efter att ha pratat med en vän som har mer koll på marknaden av hörlurar och mobiler så hittade vi ett par in-ears som passade bra i mina öron, lät bra, kunde höra bakgrundsljud tydligt och den fick plats innanför hjälmen.

Urbanista San Francisco "Green camo" (kamouflagefärgade).
Dom har inte fått jättebra betyg på prisjakt men för mig så funkar dom mycket bra till mitt ändamål. Jag kan både prata och höra vad andra säger. Jag hör inte bara musiken utan även bakgrundsljud som om någon är precis bakom mig.

I vanliga fall så använder jag:
sony WF1000XM3
Men dom får inte plats under skidhjälmen. Sen så kostar dom mycket mer än Urbanista lurarna med om jag nu skulle göra sönder ett par lurar.

Dock hade jag ingen musik på när jag åkte med skidskolan.
Du kanske hör omgivningen även med musik för att du inte har volymen lika högt som en fullvarvande motorsåg 😉

Daniel-LAB

Aktiv medlem
slao reglerna och barn
När det gäller barn och skidåkning vill jag bara inflika hur det kan se ut när man är 2 år:
Kolla speciellt från c:a 0:40 till 0:50 i filmen, så får ni se hur man redan som 2-åring skall åka pist OCH väja för åkare som kommer i ens väg.

Samma 2-åring har även blivit nerkörd av en onykter skidåkare. I blå backe (Gustafsbacken), klart väder, kvällsbelysning på, perfekt sikt, lite folk och massa plats. Men är man inte nykter, så kan man uppenbarligen inte alltid behåll kontrollen när det är lite uppkört.
Alkohol går utmärkt ihop med skidåkning, så länge skidåkningen avslutas före alkoholen intas!
Återigen från SLAO´s lilla gula:
"Alkohol är lika olämpligt vid utförsåkning som i alla andra trafiksammanhang. Person som är berusad eller drogpåverkad avvisas."

Epz

Ny medlem
slao reglerna och barn
Vi var i Branäs vid Jullovet.
Och min fru som är nybörjare påpekade, väldans vad mycket blåbär det är i backarna. Mycket störtloppsbarn utan föräldrar, inget koll på läget eller någon som helst hänsyn.
Gällde även i liftköerna med halvfulla liftar.

hasseman84

Medlem
slao reglerna och barn
Du kanske hör omgivningen även med musik för att du inte har volymen lika högt som en fullvarvande motorsåg 😉
Bra tanke du nämner. Volymen. Volymen är inte på högsta volym.
Jag kan föra en konversation med någon annan utan att pausa eller ta ur lurarna från hörselgången (inears lurar). Om jag behöver ta av mg dom så måste jag ta av mig hjälmen först.
men det var lite pill med att hitta en lämplig volym då jag har skaffat en ny telefon.
Men det var samma pill med den gamla telefonen med första gången innan jag hittade en lämplig volym.
Men jag fick en lämplig volym.
Jag startade en tråd här på Freeride om det. Det finns dom som vill köra på fullt ös i lurarna och hitta sitt "flyt" i backen. Jag fattar vitsen med det då det är gött att dra på bra musik i lurarna på hög volym. Jag gör det varje gång då jag tar bussen in till stan (Göteborg) eller är på gymmet.
Men jag åkte in till stan för att hitta "inears" specifikt för att ha i pisten och som släpper igenom mycket bakgrundsljud. Sen att dom var billiga och fungerar väldigt bra i pisten är ju bara bra.
Men jag undrar lite hur mycket av uppmärksamheten som kan försvinna på individer i pisten ner när man har en hög volym och har ett bra "flyt" så att man inte hör speciellt mycket runt sin omgivning.
Nu skall man ha bra koll om sin omgivning i alla backar men jag har alltid lite extra koll i framför allt Gröna och Blå backar då det är i dom backarna man oftast stöter på nybörjare.

Ja, och i Åre borde de ha den på ryska.
Är det många Ryssar i Åre?
Själv har jag bara varit där 2 gånger.
Rätta mig om jag har fel, men det är väl inte så många Ryssar som kan Engelska?

När det gäller barn och skidåkning vill jag bara inflika hur det kan se ut när man är 2 år:
Kolla speciellt från c:a 0:40 till 0:50 i filmen, så får ni se hur man redan som 2-åring skall åka pist OCH väja för åkare som kommer i ens väg.

Samma 2-åring har även blivit nerkörd av en onykter skidåkare. I blå backe (Gustafsbacken), klart väder, kvällsbelysning på, perfekt sikt, lite folk och massa plats. Men är man inte nykter, så kan man uppenbarligen inte alltid behåll kontrollen när det är lite uppkört.
Alkohol går utmärkt ihop med skidåkning, så länge skidåkningen avslutas före alkoholen intas!
Återigen från SLAO´s lilla gula:
"Alkohol är lika olämpligt vid utförsåkning som i alla andra trafiksammanhang. Person som är berusad eller drogpåverkad avvisas."
De där att han har blivit påkörd av någon onykter/drogpåverkad person är för JÄ**IGT (ursäkta språket) Hade det varit mitt barn så vet jag inte riktigt vad jag skulle ha gjort. Om jag var själv så skulle jag givetvis sett till att mitt barn inte hade skadat sig. Men om jag hade haft med mig nån annan person som kan ta hand om barnet så skulle jag gett mig på personen (inte med våld men endå hålla kvar honom och krävt om ID handling. Hade han visat id handling så skulle jag ta ett kort på id handlingen och bett/krävt ett telefonnummer till honom. Hade sen ringt dagen efter och pratat med honom och se vad han har o säga nu nr han är nykter.
Om barnet är oskadd så hade jag inte gort så mycket mer än att han skulle be om ursäkt.
Hade han ingen ID handling eller vägrat så hade jag hållt kvar honom tills polis eller om det finns ordningsvakt eller annan person som har rätt att kräva hans id handling fått komma till platsen. Och sen så skulle han blivit avvisad från backen. Om han har hyrskidor så skulle dessa omhändertas så fort han kommer till sitt boende. Och liftkortet skulle också omhändertas/spärras omgående så att han inte kan åka mer skidor under resterande tiden av skidresan.
Om jag inte mins fel så måste han väl stanna och styrka sin identitet om det sker en olycka eller kollision och att någon blir skadad och sen så har väl jag rättigheten att hålla kvar personen tills t.ex Polis har kommit dit.
Men jag har inga barn än.
Som du säger så skall alkoholen tas efter avslutad skiddag.
Jag brukar ta med mig lite alkoholhaltiga drycker när jag är iväg på en skidresa.
Men alkoholen dricker jag tillsammans med middagen som jag ALLTID äter efter avslutad skiddag.
Men det är något jag alltid frågar mig själv, men jag kommer troligtvis aldrig att få något svar. varför åker man iväg på en skidresa? Att supa eller för att åka skidor?
Jag hade önskat att dom inte serverar någon alkohol innan dom har stängt backarna. Men då tar ju folk med sig egen alkohol och då kanske dm börjar dricka redan vid lunch. Och sen så tjänar dom riktigt stora pengar på den alkohol dom säljer samt att det lockar fler gäster med bra live musik

Hoppas att inte denna situationen har gett sig på honom psykiskt så han inte vill åka mer skidor. För på filmen så är han riktigt grym skidåkare och han har verkligare koll. Tänk om alla skulle bli lika bra uppfostrade i skidbacken oavsett ålder så hade det sett mycket bättre ut i pisterna.
Hade jag sett honom i skidbacken så skulle jag sänka min hastighet så att jag på ett säkert sätt köra förbi honom. Om det är lite trångt så hade jag frågat honom om jag kan åka förbi, så att han är redo att jag kan komma lite nära honom. Hellre vara extra tydlig eller att inte säga något alls.

Senast ändrad:

hasseman84

Medlem
slao reglerna och barn
Vi var i Branäs vid Jullovet.
Och min fru som är nybörjare påpekade, väldans vad mycket blåbär det är i backarna. Mycket störtloppsbarn utan föräldrar, inget koll på läget eller någon som helst hänsyn.
Gällde även i liftköerna med halvfulla liftar.
Det känns lite som om många inte har något hyffs. Varken dom eller deras föräldrar. Och det är ju ändå dom som ska ha koll på dom och säga till dom när dom gör fel.
Jag vill inte peka ut folk men jag själ bor strax utanför Göteborg, och det har jag gjort hela livet. Men jag har sett familjer från storstäder som kommer ifrån storstäder eller större orter, både Svenskar och andra länder. Ser dom att deras barn kan åka lift och kan åka rakt utan o ramla så finns det ett problem.
Jag frågade min farsa en gång om han ville följa med till Isaberg i Hestra och prova att åka skidor. Jag visste redan att han skulle tacka nej och kommer även med denna kommentaren "Det är väl inte så svårt att åka upp för en lift och åka ner igen. Det är ju bara att åka ner".
Jag svarade honom att du måste ju kunna svänga och stanna med.
"Det lär man sig på några minuter så det är väl inget"

Men jag bara tänkte för mig själv, men sa aldrig något.
Det är mycket som du inte vet och du kommer aldrig att erkänna att jag kan något som inte han kan bara för att han har åkt längdskidor och inte jag. Eller jo förresten. Jag provade att åka längdskidor en gång. Men det går inte att jämföra längd med utförsåkning. Så min far skall ABSOLUT INTE prova på att åka utförsåkning.
Jag vet inte om det bara är han som tänker så eller om det är flera.
När jag och morsan kom till Isaberg så hade en högstadieskola från Göteborg åkt dit med en stor buss med elever. Jag satt inne i värmestugan där morsan satt då hon inte åker skidor (kanske skall prova nästa säsong, har höftprotes). Och bakom henne så satt det 3 ungdomar ifrån skolan i Göteborg.
Jag kunde snabbt se att dom inte hade åkt skidor förut då ingen av dom hade hjälm, dom hade solglasögon istället skidglasögon, mössa, lite längre vinterjacka som går nedanför rumpan och Jeans. Dom skulle upp till toppen. Därifrån så finns det 2 pister. En Röd och en Svart. Men dom var så kaxiga och skulle göra det endå för att dom hade åkt i en grön backe "utan problem". Aja tänkte jag och sa till dom snällt "snälla.Tänk över ert beslut. Det är mycket brantare än vad det ser ut att vara härifrån. Dom enda backarna från toppen är en Röd backe och en Svart backe. Håll er till dom gröna och blåa backarna. Men dom ville inte lyssna på mig, och dom gick ut.Efter att dom hade gått ut så tog jag den långa vägen runt för att komma upp på toppen. Dom tog liften upp till toppen med en gång..Men när jag väl kom upp å toppen så hör jag ungdomarna ropa till varandra. En hade inte lyckats att få stpp på skidorna så han låg väl 100 meter ner i backen och ena skidan ca 20 meter nedanför mig. Så dom andra vågade inte och sa att "han" i värmestugan hade rätt. Jag åkte till han som hade tagit sig en bit nedanför och gav honom hans skida. Han frös ordentligt. Så jag sa bara att jag skickar upp hjälp till er för ingen av er kommer att klara av att åka ner från denna backe.Jag hade lite tur att jag hittade en i personal på skoter som åkte upp för att hämta dom.Sen så skulle jag ta ett åk till i samma backe. Men min tid från liftkortet hade gått ut. Men jag fick åka upp ändå och liftvärden sa det att detta är sista åket. Så jag tackade så mycket.Väl inne igen så skulle jag sätta på mig skor istället för att gå till bilen i pjäxorna, då det är en bit och gå. Då kommer den ena killen som jag hjälte och tackade så mycket och bad om ursäkt att dom inte lyssnade.
Han undradehur jag hade lärt mig att åka skidor. Så jag åt han och sätta sig ner en stund om han ville, vilket han gjorde.
Jag har lyssnat på vänner som vet hur man åker skidor. Att få in grunderna så att dom sitter tar ett tag. Det är inget man gör på 4 timmar. Men det var längesedan. Jag hade ett uppehåll på flera år innan ja åkte skidor igen. Sen så har jag varit på en skidresa i 5 dar varav 4 dagar hade jag skidskola 1 timme och 15 minuter. Det är på detta sätt du lär dig som mest på kortast tid. Ta det lugnt. Börja i gröna backar och lär dig och svänga ordentligt och att stanna. Gå på samtliga lektoner för läraren ser vad du gör för fel. Lyssna på vad läraren säger och träna på dom saker han ber dig träna på.
Han tackade så mycket och gick ttillbaka till sina vänner och jag hör vad han säger om mig till sina vänner. Han var riktigt "chill". Sjukt trevlig och jag fick tips med.
Sen så när allt var nerpackat så hör jag " Hey kompis... Tack som f*n.
Dom var ursprungligen inte från Sverige. Men deras kaxiga attityd vände och blev till en ganska positiv erfarenhet. Vart åkte du någonstans med skidskola undrade killen jag snackade med. Jag åkte i Branäs. Där finns det skidor att hyra och även ordentliga skidställ. Men glöm inte att skaffa ett underställ. Alla kläder är värdelösa utan ett underställ. Prata med dom som jobbar på XXL i sisjön (Göteborg). Dom vet mycket och kan mycket. Fick då reda på att dom bode i Frölunda vilket inte är så långt ifrån dom.

Daniel-LAB

Aktiv medlem
slao reglerna och barn
Simon, 2-åringen i filmen, fick inga men av olyckan när han blev påkörd, som tur var.
Lyckligtvis så åker han skidor med stor glädje, men har flera gånger konstaterat när vi sitter i liften att "Det där var en shitty skier" när han ser folk som inte kan åka skidor.
Och folk som inte kan åka, kan riskera att meja ner små barn...

pd

Aktiv medlem
slao reglerna och barn
Lyckligtvis så åker han skidor med stor glädje, men har flera gånger konstaterat när vi sitter i liften att "Det där var en shitty skier" när han ser folk som inte kan åka skidor.
Skit i alla förmaningar om förnuft och säkerhetstänk från vuxna. Man vill INTE vara den som blir kallad shitty skier av en tvååring. Oslagbart!

hasseman84

Medlem
slao reglerna och barn
Simon, 2-åringen i filmen, fick inga men av olyckan när han blev påkörd, som tur var.
Och folk som inte kan åka, kan riskera att meja ner små barn...
Klockrent. En 2 åring som vet mer än många.
Jag fick höra ett ordspråk när jag jobbade å en sportfiskebutik.
"Ju er du vet, Ju mer vet du att du inte vet"
Alltså, ju duktigare skidåkare jag blir desto mer vet jag att jag har att lära mig.
Man blir aldrig fullärd.
Hade din son sagt till mig att prova någon annan teknik i svängarna så hade jag faktiskt lyssnat och tackat honom. För han ser vad jag görför misstag och är det någon, oavsett ålder så hade jag lssnat. För det finns alltid nån som vet än vad jag vet.
Mitt mål är att ta skidlektioneri steg 4. Men det blir inte fören säsongen 2021/2022.
Min plan är att gå steg 3 nästa säsong (i branäs) och steg 4 säsongen efter det.
Vi får se, men min skidsäsong är tyvärr över denna säsong pga skada :(troligtvis brutet revben, som gör rejält ont)
Jag blev så glad över att läsa att grabben fortfarande åker skidor.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp