Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
slao reglerna och barn
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="hasseman84" data-source="post: 1199182" data-attributes="member: 164310"><p>Nu är väl detta lite "off topic" men jag känner att det bör nämnas endå. Jag hade blivit rekommenderad att ta en steg 2 kurs (i grupp) igen. Jag tog min första skidskolekurs någonsin förra säsongen (2018/2019) i branäs. </p><p>Jag hade fått grundläggande kunskaper när jag har varit i både Åre och Stöten av vänner som jag har åkt med.</p><p>Så skidskola var helt nytt. </p><p>Nu har jag ju lärt mig väldigt mycket på dom 2 senaste säsongerna. Från att in princip bara ploga mig ner och in i varje sväng. Förra säsongen så fick jag lära mig mycket på 4 dagar i skidskola.</p><p>Inför branäs resan jag var på i år så kollade jag en del på Youtube om att åka med parallella skidor. För det kändes som att det var nästa steg att lära mig. Men läraren jag hade nu kollade på mig och sa att jag redan åker med parallella skidor, men det behövdes bara lite "finjusteringar". Efter det så kände jag mig väldigt säker att åka med parallella skidor. </p><p>När första lektionen var över så kom skidläraren till mig och frågade om jag kunde tänka mig att fortsätta med en steg 3 kurs istället, om hon hittade en ledig plats till mig. </p><p>Jag frågade om jag verkar vara redo för en steg 3 kurs och det tyckte hon absolut. </p><p>Men tyvärr så fanns det ingen steg 3 kurs alls, så jag fortsatte med steg 2 kursen. Men hon gav mig helt andra instruktioner än vad dom andra 3 fick. </p><p>Nu kom vi till att använda höfterna i svängarna och få bättre svängar och bättre flyt. Vi höll oss på gröna och blå pister, men hon tyckte att jag skulle åka på röda pister för att träna. </p><p>Det gick hur bra som helst och självförtroendet sköt i höjden. Efter lite små tekniska justeringar så gick det bättre och bättre. </p><p>Jag hade högre hastighet i backarna och svängarna, samtidigt som jag hade mycket bra kontroll på skidorna. Men jag var samtidigt bra koll neråt i backen och höll ett stort avstånd till långsammare åkare, skidskola, och grupper. Var det trångt i backen så bromsade jag in istället och gjorde säkra omkörningar. </p><p>Det fanns en svart pist som var stängd men dagen innan vi skulle åka hem så öppnade dom den och jag åkte givetvis den med, med viss försiktighet. </p><p>Att ha ett högt tempo är riktigt roligt och en underbar känsla. Men för mig är det viktigaste att åka på ett kontrollerat sätt och ha kontroll på skidorna hela tiden så att jag kan undvika farliga situationer och eller orsaka en farlig situation. </p><p></p><p>Min morsa som aldrig har åkt skidor (utför), kan SLAO:s regler. </p><p>Och tidigare idag så blev jag lite överraskad när hon nämnde hon att hon kan tänka sig att prova på och åka skidor nästa säsong. För det kom helt oväntat då hon har en höftledsprotes. Så jag utgår ifrån att det blir en resa till branäs igen nästa år. För vi har varit i branäs 2 gånger nu och vi har åkt dit vecka 3 båda gångerna (sön v2 - tors v3) för att det här varit så billigt. </p><p>Boende på torget (branäs) och liftkort och skid lektioner för mig gick på runt 3200 kr. </p><p>Det är ett enkelt boende (4+1 bäddar) med pentry och micro. Maten hade jag lagat i förväg för att få ner kostnaderna då denna resa var en rehabiliterings aktivitet och jag hade en begränsad budget. </p><p></p><p>Det kom en hel del off topic snack men ibland blir det så.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="hasseman84, post: 1199182, member: 164310"] Nu är väl detta lite "off topic" men jag känner att det bör nämnas endå. Jag hade blivit rekommenderad att ta en steg 2 kurs (i grupp) igen. Jag tog min första skidskolekurs någonsin förra säsongen (2018/2019) i branäs. Jag hade fått grundläggande kunskaper när jag har varit i både Åre och Stöten av vänner som jag har åkt med. Så skidskola var helt nytt. Nu har jag ju lärt mig väldigt mycket på dom 2 senaste säsongerna. Från att in princip bara ploga mig ner och in i varje sväng. Förra säsongen så fick jag lära mig mycket på 4 dagar i skidskola. Inför branäs resan jag var på i år så kollade jag en del på Youtube om att åka med parallella skidor. För det kändes som att det var nästa steg att lära mig. Men läraren jag hade nu kollade på mig och sa att jag redan åker med parallella skidor, men det behövdes bara lite "finjusteringar". Efter det så kände jag mig väldigt säker att åka med parallella skidor. När första lektionen var över så kom skidläraren till mig och frågade om jag kunde tänka mig att fortsätta med en steg 3 kurs istället, om hon hittade en ledig plats till mig. Jag frågade om jag verkar vara redo för en steg 3 kurs och det tyckte hon absolut. Men tyvärr så fanns det ingen steg 3 kurs alls, så jag fortsatte med steg 2 kursen. Men hon gav mig helt andra instruktioner än vad dom andra 3 fick. Nu kom vi till att använda höfterna i svängarna och få bättre svängar och bättre flyt. Vi höll oss på gröna och blå pister, men hon tyckte att jag skulle åka på röda pister för att träna. Det gick hur bra som helst och självförtroendet sköt i höjden. Efter lite små tekniska justeringar så gick det bättre och bättre. Jag hade högre hastighet i backarna och svängarna, samtidigt som jag hade mycket bra kontroll på skidorna. Men jag var samtidigt bra koll neråt i backen och höll ett stort avstånd till långsammare åkare, skidskola, och grupper. Var det trångt i backen så bromsade jag in istället och gjorde säkra omkörningar. Det fanns en svart pist som var stängd men dagen innan vi skulle åka hem så öppnade dom den och jag åkte givetvis den med, med viss försiktighet. Att ha ett högt tempo är riktigt roligt och en underbar känsla. Men för mig är det viktigaste att åka på ett kontrollerat sätt och ha kontroll på skidorna hela tiden så att jag kan undvika farliga situationer och eller orsaka en farlig situation. Min morsa som aldrig har åkt skidor (utför), kan SLAO:s regler. Och tidigare idag så blev jag lite överraskad när hon nämnde hon att hon kan tänka sig att prova på och åka skidor nästa säsong. För det kom helt oväntat då hon har en höftledsprotes. Så jag utgår ifrån att det blir en resa till branäs igen nästa år. För vi har varit i branäs 2 gånger nu och vi har åkt dit vecka 3 båda gångerna (sön v2 - tors v3) för att det här varit så billigt. Boende på torget (branäs) och liftkort och skid lektioner för mig gick på runt 3200 kr. Det är ett enkelt boende (4+1 bäddar) med pentry och micro. Maten hade jag lagat i förväg för att få ner kostnaderna då denna resa var en rehabiliterings aktivitet och jag hade en begränsad budget. Det kom en hel del off topic snack men ibland blir det så. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
slao reglerna och barn
Tillbaka
Topp