Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
slao reglerna och barn
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="hasseman84" data-source="post: 1199501" data-attributes="member: 164310"><p>Det känns lite som om många inte har något hyffs. Varken dom eller deras föräldrar. Och det är ju ändå dom som ska ha koll på dom och säga till dom när dom gör fel.</p><p>Jag vill inte peka ut folk men jag själ bor strax utanför Göteborg, och det har jag gjort hela livet. Men jag har sett familjer från storstäder som kommer ifrån storstäder eller större orter, både Svenskar och andra länder. Ser dom att deras barn kan åka lift och kan åka rakt utan o ramla så finns det ett problem.</p><p>Jag frågade min farsa en gång om han ville följa med till Isaberg i Hestra och prova att åka skidor. Jag visste redan att han skulle tacka nej och kommer även med denna kommentaren "Det är väl inte så svårt att åka upp för en lift och åka ner igen. Det är ju bara att åka ner".</p><p>Jag svarade honom att du måste ju kunna svänga och stanna med.</p><p>"Det lär man sig på några minuter så det är väl inget"</p><p></p><p>Men jag bara tänkte för mig själv, men sa aldrig något.</p><p>Det är mycket som du inte vet och du kommer aldrig att erkänna att jag kan något som inte han kan bara för att han har åkt längdskidor och inte jag. Eller jo förresten. Jag provade att åka längdskidor en gång. Men det går inte att jämföra längd med utförsåkning. Så min far skall ABSOLUT INTE prova på att åka utförsåkning.</p><p>Jag vet inte om det bara är han som tänker så eller om det är flera.</p><p>När jag och morsan kom till Isaberg så hade en högstadieskola från Göteborg åkt dit med en stor buss med elever. Jag satt inne i värmestugan där morsan satt då hon inte åker skidor (kanske skall prova nästa säsong, har höftprotes). Och bakom henne så satt det 3 ungdomar ifrån skolan i Göteborg.</p><p>Jag kunde snabbt se att dom inte hade åkt skidor förut då ingen av dom hade hjälm, dom hade solglasögon istället skidglasögon, mössa, lite längre vinterjacka som går nedanför rumpan och Jeans. Dom skulle upp till toppen. Därifrån så finns det 2 pister. En Röd och en Svart. Men dom var så kaxiga och skulle göra det endå för att dom hade åkt i en grön backe "utan problem". Aja tänkte jag och sa till dom snällt "snälla.Tänk över ert beslut. Det är mycket brantare än vad det ser ut att vara härifrån. Dom enda backarna från toppen är en Röd backe och en Svart backe. Håll er till dom gröna och blåa backarna. Men dom ville inte lyssna på mig, och dom gick ut.Efter att dom hade gått ut så tog jag den långa vägen runt för att komma upp på toppen. Dom tog liften upp till toppen med en gång..Men när jag väl kom upp å toppen så hör jag ungdomarna ropa till varandra. En hade inte lyckats att få stpp på skidorna så han låg väl 100 meter ner i backen och ena skidan ca 20 meter nedanför mig. Så dom andra vågade inte och sa att "han" i värmestugan hade rätt. Jag åkte till han som hade tagit sig en bit nedanför och gav honom hans skida. Han frös ordentligt. Så jag sa bara att jag skickar upp hjälp till er för ingen av er kommer att klara av att åka ner från denna backe.Jag hade lite tur att jag hittade en i personal på skoter som åkte upp för att hämta dom.Sen så skulle jag ta ett åk till i samma backe. Men min tid från liftkortet hade gått ut. Men jag fick åka upp ändå och liftvärden sa det att detta är sista åket. Så jag tackade så mycket.Väl inne igen så skulle jag sätta på mig skor istället för att gå till bilen i pjäxorna, då det är en bit och gå. Då kommer den ena killen som jag hjälte och tackade så mycket och bad om ursäkt att dom inte lyssnade.</p><p>Han undradehur jag hade lärt mig att åka skidor. Så jag åt han och sätta sig ner en stund om han ville, vilket han gjorde.</p><p>Jag har lyssnat på vänner som vet hur man åker skidor. Att få in grunderna så att dom sitter tar ett tag. Det är inget man gör på 4 timmar. Men det var längesedan. Jag hade ett uppehåll på flera år innan ja åkte skidor igen. Sen så har jag varit på en skidresa i 5 dar varav 4 dagar hade jag skidskola 1 timme och 15 minuter. Det är på detta sätt du lär dig som mest på kortast tid. Ta det lugnt. Börja i gröna backar och lär dig och svänga ordentligt och att stanna. Gå på samtliga lektoner för läraren ser vad du gör för fel. Lyssna på vad läraren säger och träna på dom saker han ber dig träna på.</p><p>Han tackade så mycket och gick ttillbaka till sina vänner och jag hör vad han säger om mig till sina vänner. Han var riktigt "chill". Sjukt trevlig och jag fick tips med.</p><p>Sen så när allt var nerpackat så hör jag " Hey kompis... Tack som f*n.</p><p>Dom var ursprungligen inte från Sverige. Men deras kaxiga attityd vände och blev till en ganska positiv erfarenhet. Vart åkte du någonstans med skidskola undrade killen jag snackade med. Jag åkte i Branäs. Där finns det skidor att hyra och även ordentliga skidställ. Men glöm inte att skaffa ett underställ. Alla kläder är värdelösa utan ett underställ. Prata med dom som jobbar på XXL i sisjön (Göteborg). Dom vet mycket och kan mycket. Fick då reda på att dom bode i Frölunda vilket inte är så långt ifrån dom.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="hasseman84, post: 1199501, member: 164310"] Det känns lite som om många inte har något hyffs. Varken dom eller deras föräldrar. Och det är ju ändå dom som ska ha koll på dom och säga till dom när dom gör fel. Jag vill inte peka ut folk men jag själ bor strax utanför Göteborg, och det har jag gjort hela livet. Men jag har sett familjer från storstäder som kommer ifrån storstäder eller större orter, både Svenskar och andra länder. Ser dom att deras barn kan åka lift och kan åka rakt utan o ramla så finns det ett problem. Jag frågade min farsa en gång om han ville följa med till Isaberg i Hestra och prova att åka skidor. Jag visste redan att han skulle tacka nej och kommer även med denna kommentaren "Det är väl inte så svårt att åka upp för en lift och åka ner igen. Det är ju bara att åka ner". Jag svarade honom att du måste ju kunna svänga och stanna med. "Det lär man sig på några minuter så det är väl inget" Men jag bara tänkte för mig själv, men sa aldrig något. Det är mycket som du inte vet och du kommer aldrig att erkänna att jag kan något som inte han kan bara för att han har åkt längdskidor och inte jag. Eller jo förresten. Jag provade att åka längdskidor en gång. Men det går inte att jämföra längd med utförsåkning. Så min far skall ABSOLUT INTE prova på att åka utförsåkning. Jag vet inte om det bara är han som tänker så eller om det är flera. När jag och morsan kom till Isaberg så hade en högstadieskola från Göteborg åkt dit med en stor buss med elever. Jag satt inne i värmestugan där morsan satt då hon inte åker skidor (kanske skall prova nästa säsong, har höftprotes). Och bakom henne så satt det 3 ungdomar ifrån skolan i Göteborg. Jag kunde snabbt se att dom inte hade åkt skidor förut då ingen av dom hade hjälm, dom hade solglasögon istället skidglasögon, mössa, lite längre vinterjacka som går nedanför rumpan och Jeans. Dom skulle upp till toppen. Därifrån så finns det 2 pister. En Röd och en Svart. Men dom var så kaxiga och skulle göra det endå för att dom hade åkt i en grön backe "utan problem". Aja tänkte jag och sa till dom snällt "snälla.Tänk över ert beslut. Det är mycket brantare än vad det ser ut att vara härifrån. Dom enda backarna från toppen är en Röd backe och en Svart backe. Håll er till dom gröna och blåa backarna. Men dom ville inte lyssna på mig, och dom gick ut.Efter att dom hade gått ut så tog jag den långa vägen runt för att komma upp på toppen. Dom tog liften upp till toppen med en gång..Men när jag väl kom upp å toppen så hör jag ungdomarna ropa till varandra. En hade inte lyckats att få stpp på skidorna så han låg väl 100 meter ner i backen och ena skidan ca 20 meter nedanför mig. Så dom andra vågade inte och sa att "han" i värmestugan hade rätt. Jag åkte till han som hade tagit sig en bit nedanför och gav honom hans skida. Han frös ordentligt. Så jag sa bara att jag skickar upp hjälp till er för ingen av er kommer att klara av att åka ner från denna backe.Jag hade lite tur att jag hittade en i personal på skoter som åkte upp för att hämta dom.Sen så skulle jag ta ett åk till i samma backe. Men min tid från liftkortet hade gått ut. Men jag fick åka upp ändå och liftvärden sa det att detta är sista åket. Så jag tackade så mycket.Väl inne igen så skulle jag sätta på mig skor istället för att gå till bilen i pjäxorna, då det är en bit och gå. Då kommer den ena killen som jag hjälte och tackade så mycket och bad om ursäkt att dom inte lyssnade. Han undradehur jag hade lärt mig att åka skidor. Så jag åt han och sätta sig ner en stund om han ville, vilket han gjorde. Jag har lyssnat på vänner som vet hur man åker skidor. Att få in grunderna så att dom sitter tar ett tag. Det är inget man gör på 4 timmar. Men det var längesedan. Jag hade ett uppehåll på flera år innan ja åkte skidor igen. Sen så har jag varit på en skidresa i 5 dar varav 4 dagar hade jag skidskola 1 timme och 15 minuter. Det är på detta sätt du lär dig som mest på kortast tid. Ta det lugnt. Börja i gröna backar och lär dig och svänga ordentligt och att stanna. Gå på samtliga lektoner för läraren ser vad du gör för fel. Lyssna på vad läraren säger och träna på dom saker han ber dig träna på. Han tackade så mycket och gick ttillbaka till sina vänner och jag hör vad han säger om mig till sina vänner. Han var riktigt "chill". Sjukt trevlig och jag fick tips med. Sen så när allt var nerpackat så hör jag " Hey kompis... Tack som f*n. Dom var ursprungligen inte från Sverige. Men deras kaxiga attityd vände och blev till en ganska positiv erfarenhet. Vart åkte du någonstans med skidskola undrade killen jag snackade med. Jag åkte i Branäs. Där finns det skidor att hyra och även ordentliga skidställ. Men glöm inte att skaffa ett underställ. Alla kläder är värdelösa utan ett underställ. Prata med dom som jobbar på XXL i sisjön (Göteborg). Dom vet mycket och kan mycket. Fick då reda på att dom bode i Frölunda vilket inte är så långt ifrån dom. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
slao reglerna och barn
Tillbaka
Topp