Slipa skidor själv, vilken vinkel?

Hej,

Ny på forumet! :)
jag har köpt en Swix kantslip av följande modell: http://www.swixsport.com/Products/W...le-Holders-Files-Stones/Swix-Edger-2x2-pocket

Nu till min fråga, vilka vinklar ska jag ha på mina Rossignol Experience 84 respektive Soul 7, båda är 188 cm och jag är en helt ok åkare 193 cm och väger 95kg om det har någon som helst betydelse.

En liten notis är att mina Soul tar ganska långt fram på kanterna, skulle vilja ha greppet lite mer mot mitten om det inte vore helt korkat? :)

Ska till Cervinia/Zermatt på lördag så vill ha mina skidor fina tills dess, tänkte lägga på lite CH7, vet att den är gjord för varmare temp än de -20 som det kommer vara men det är väl ok ändå?

Jag hade användt 88 grader
den där kan du även till att ta lite försiktigt, slipa bort grader och skador, på hängningen med, förslagsvis 0,5 grader

Med den kan du underhålla kanterna, skulle inte ge mig på att ställa om dom.
Så: ta en spritpenna och måla på ett 5-10 cm långt område av kanten. Testa sedan om du har 87, 88 eller 89 genom att dra några drag med filen. Om all färg försvinner har du prickat rätt. Finns det färg kvar längst ut har du för stor vinkel på verktyget och vice versa.
Vallan spelar inte så stor roll.

Instämmer, inget precisionsverktyg direkt men helt ok att underhålla kanten med.
Var dock vaksam på att filen inte hoppar ur sitt läge, speciellt om du använder den för att hänga kanten mot belagetssidan 0,5/1 grader. Den glider väldigt lätt över kanten i hållaren så att den hamnar fel.

Senast ändrad:
Du skrev att stålkanten tar långt fram - har du tagit av på kanten innan skärningen på skidan börjar? Det är vettigt att göra kanten slö på områdena på skidan som inte ingår i svängradien sas.

Tackar för bra svar! Nuså har jag gjort ett tappert försök!
Testade penntricket så körde på 0,5 grader på belagsidan och 2 grader (88) på kanterna på Soul men slarvade lite med mina E84, kan ha labbet lite med graderna :P

Testade med nageln och visst är det lite vassare, lite tryck på nageln så hyvlas det fint men inget rakblad precis. Funderar på att åka förbi Alpingaraget eller är det bara att köra på? Worst case är det väl bara lämna in skidorna där nere...

@Erik, mina Soul slipades noggrant första gången nu så det är från fabrik har läst att många detunar sina soul pga det här.

//Richard

Kör bara bryne på hängningen. Skulle tippa att dom inte är hängda 0,5 utan snarare runt 1. En 0,5-hängning är ganska aggressivt och ovanligt förutom på race-skidor.

Tillbaka
Topp