Slipning av kanter och reparering av belag.

Koppelman

Aktiv medlem
Jag är helt ny i dessa två världar men vill väldigt gärna lära mig dels för att besitta kunskapen och dels för att spara pengar.

Carled har redan skrivit en bra guide om vallning av skidorna men det finns ju tyvärr inga guider om slipning av kanter eller reparering av belag.

Att reparera belagen ska ju inte vara allt för svårt men som okunnig inom området så vill man inte göra fel.
Gällande kanterna så har jag förstått att det finns en rad olika sätt och tekniker som varken är rätt eller fel.

Jag uppmanar nu någon vänlig skäl till att skriva guider om hur man slipar sina kanter hemma och hur man lagar belagen i skidorna.

Någon som känner att dom kan detta och vill ta sig tiden? :>

Senast ändrad:
www.skituning101.com är riktigt bra, kolla youtube för belagsifyllnad... Jag slipade faktiskt lite kanter idag på puderskidorna, men det var mest för att lära mig handhavandet, än så länge är jag riktigt dålig och det skall mycket till innan jag gör en svensk slipguide...

Nu är man väl ingen mästare själv. Men så här går jag tillväga:

Först och främst rengör jag belaget, kan ju göras på en rad olika sätt men använder olika putsdukar gjorda för belag. eventuell smuts går oftast bort med vatten. Efter det värmer jag på belaget just vid repan/skadan med hjälp av en gasbrännare (de mindre som går att hitta på de flesta butiker, typ Clas Ohlson). Efter detta tar jag en kniv och snittar runt jacket, om jacket går vertikalt så snittar jag horisontellt och tvärt om. Detta för att få belagsstickan att fästa bättre i belaget.

Efter detta tar jag en belagssticka (finns nog att köpa i närmaste skidbutik), "tänder eld" på denna i en av ändarna med hjälp av gasbrännaren, den kommer att fortsätta brinna så fort den tagit eld. I och med detta droppar det en hel del, då droppar jag ner belagstickan i repan, ganska friskt både i repan/hålet och lite marginal bredvid. Låter det stelna ordentligt, varierar i tid så du får känna om det svalnat och stelnat ordentligt. Ca 15 minuter brukar räcka för mig i varje fall (ingen garanti i ditt fall då det finns olika belagsstickor). Sedan tar jag en lite grövre fil och slipar ner överflödet som uppstått. Avsluta med en lite finare fil för att få till en schysstare finish. Har du tillgång till belagsslip så avslutar du så klart med det. Annars brukar jag bara dra på en valla, men var försiktig med att värma för mycket på lagningen, den kan släppa om det blir för varmt.

Som sagt, ingen expertguide. Inte så välformulerad heller och helt utan bilder, men det är så jag går tillväga i varje fall!

Lycka till!

/Seb

Senast ändrad:
jag gillar att förutom läsa om saker även få se hur det görs i rörliga bilder. http://www.swixschool.com/ Denna är bra som fasen. Efter den och carleds guide vågade jag iaf ge mig på att valla. Har även testat kanterna med märkpenna och filhållare. Dock verkar de ha rätt vinkel redan och skarpa som fasen...

jag brukar använda längdskidsbelagstavar. tycker att det sitter bättre när man lagar belaget.

Tillbaka
Topp