Slipning av snowboard

Butter

Ny medlem
Slipning av snowboard
Vet inte riktigt vars jag skulle lägga tråden, men den fick ligga här.

Vet inte riktigt hur jag ska slipa min snowboard, har sökt men inte hittat något. Eftersom jag kommer åka väldigt allround, alltså offpist, lite rails, lite hopp och vanligt i pisten så behöver jag ju ha stålkanter, men vill kunna raila ifall jag känner för det. Hur ska jag slipa? Vilken vinkel eller vad det kallas ska jag ha på kanten? Mest kommer jag nog åka offpist och pist, men då och då raila och hoppa. Snowboarden har Magne-Traction.

Slipning av snowboard
Slipa i 80 grader, det är det vanligaste! (rätta mig om jag har fel) Vet dock inte hur man löser det med magne-traction.

Senast ändrad:
Slipning av snowboard
Slipa 90 grader sida och häng kanten 1,5-2 grader. Det blir inte den roligaste brädan i pisten men den går nog bättre att raila med, dessutom är en trubbig stålkant mer stryktålig.

^han måste mena 90 grader, 80 grader är nästan omöjligt att slipa

Senast ändrad:
Slipning av snowboard
jag har aldrig slipat så jag har 0koll, men finns det inte ett alternativ där man slipar-hur-man-nu-slipar men de-tunar de yttersta 10-15cm på varje sida/ända för mindre huggrisk (alltså i camberfallet)...?

Slipning av snowboard
IngemarH79, okej. vad menas med att hänga kanten? Ska jag slipa tills den blir 90 grader, sedan slipa ner den 1.5-2 grader så att den bli 88/88.5? Jag vill inte mista allt kantgrepp, för det kommer nog bli betydligt mer åkning i djupsnö och pist än på rails.

Slipning av snowboard
Butter sa:
IngemarH79, okej. vad menas med att hänga kanten? Ska jag slipa tills den blir 90 grader, sedan slipa ner den 1.5-2 grader så att den bli 88/88.5? Jag vill inte mista allt kantgrepp, för det kommer nog bli betydligt mer åkning i djupsnö och pist än på rails.
Ja du är på rätt spår men vill du behålla lite goa egenskaper prova 89 kant och 1 grad häng, och häng lite mer fram och bak, där skärningen börjar. Om du har en rocker eller en rockercamber bräda tror jag att det inte gör så stor skillnad, om du inte ska raila sidlänges på nos och tail förstås...

Senast ändrad:
Slipning av snowboard
IngemarH79 sa:
Butter sa:
Ja du är på rätt spår men vill du behålla lite goa egenskaper prova 89 kant och 1 grad häng, och häng lite mer fram och bak, där skärningen börjar.
Nja Ingemar det där personligt vad man gillar...Bara för att du tycker det ger goa egenskaper så kanske inte Butter tycker det...

Slipning av snowboard
Hasse då kan ju du prova ge ett bättre svar? Bättre kantgrepp borde det iaf bli.

Slipning av snowboard
Det borde nog finnas en massa äldre trådar i hur man slipar magne traction-kanter. Det är nog viktigt att ha ett kort slipstål när du slipar kanterna typ "One Ball Jay Magne-Traction Edge Tuning Tool".

Angående häng. Man kan slipa kanterna på två ställen: på kanten på kortsidan av brädan samt kanten på basen (man vänder den upp och ned och lägger filen på belaget och filar kanten). När man filar baskanten så kan man fila ned kanten 0,5-2 grader och på så sätt få ett s.k. häng på kanten, vilket innebär att det minskar risken för eventuella upphakningar på rail eller i landningar. Men för min del så beror det inte på häng om jag klarar rail eller landningningar, utan det är mest min egen bristande teknik. För en del år sedan slipade jag mina kanter med 1 grad häng samt 89 grader kant (så att själva kanten i sig blev 90 grader för att få bra grepp i pisten), men nu bryr jag mig inte så mycket om häng utan slipar kanterna omkring 90 grader.

Lycka till,

Slipning av snowboard
Lånar tråden lite då jag har lite av samma fundering:
Är det alla brädor som man behöver slipa kanten på (Om man skall åka på boxar/rails)?
Har för mig att det står på min bräda att kanterna är "Factory detuned" behövs de ändå slipas eller är det bara att åka? =P

Slipning av snowboard
Har du magne-traction så använder du en mindre fil. En sån som är bara ~6-8cm lång, på så sätt så följer slipen fint i vågorna. Om du har vinkelslip så slipar du med en vinkel på 87grader, förutsatt att du åker allround alltså, och då vill du hänga kanterna en halv till en grad också.

Slipning av snowboard
Echelon85 sa:
Lånar tråden lite då jag har lite av samma fundering:
Är det alla brädor som man behöver slipa kanten på (Om man skall åka på boxar/rails)?
Har för mig att det står på min bräda att kanterna är "Factory detuned" behövs de ändå slipas eller är det bara att åka? =P
Jag tror(!) det där factory detuned motsvarar det som jag nämnde tidigare att de sista centimetrarna är för-filade... sa det borde ju bara vara att aka sa lange man inte skulle föredra att fila hela brädkanten men det verkar ju överdrivet...

Slipning av snowboard
Skulle man kunna slipa de yttersta sidorna, typ 10 cm till typ 89 grader, och sedan slipa resten av brädan med typ 90 eller 89 grader och sedan hänga den 1.5 till 2 grader för att kunna behålla en del kantgrepp?

Slipning av snowboard
Okej, tänkte att ifall man hade stålkanter längst ut, alltså på den åkbara ytan, borde det finnas något att få grepp med i pisten, men kanske har helt fel.

Slipning av snowboard
Kommer nog inte hänga kanterna, pappa tyckte det var för svårt att få bra hemma och orkar inte lämna in den, ska testa utan för i alla fall. Så ifall jag inte hänger kanterna, ska man köra på 90 eller 89 grader?

Slipning av snowboard
http://www.romesnowboards.com/board-tech/general/edge-tech/

Där visar dom ganska tydligt hur kanterna "hängs" du kan altså ha 1 gard bevel eller häng men fprtfarande ha en 90 graders kant sen hur man ska ha det är säkert en vetenskap, men som du ser i länken så kör iaf rome 1 grad som standard och 2 för park och 3 för jib och alla har 90 graders kant. vad det gäller att slipa hemma så finns det bra verktyg för det som varje seriös ski shop borde ha. Jag skulle satsat på de varianterna där själva verktygen är jiggar för standard slipar snarare än de som bara är en plast kloss med en lite fil bit i

Slipning av snowboard
jag säger skit i vad pappa säger och gör som axel säger. Jag hade som standard när jag jobbade i snowboardshop att om ingen bad om något annat, en grad base bevel och 1 eller 0 som side edge bevel. Detta funkar utmärkt och snubben som lärde mig har varit ski tech åt U.S.A i O.S, snubben vet sitt shit.

Tillbaka
Topp