Slipning av stålkander på nya skidor

Adventureman

Ny medlem
Hej,

Jag har just köpt ett nya par Line skidor och undrar nu om man behöver slipa stålkanterna på dem. Kanterna känns inte så vassa så jag misstänker att de kan behöva slipas. Vad gäller när man köper fabriksnya skidor? Ska de levereras nyslipade eller behöver man slipa dem det första man gör?

MVH

Tor

Hej Tor, jag har ett par Line Influence och de var inte så bra slipade från fabrik. En insatt skidvårdare förklarade att det var något med maskinen de använde. Det var liksom som små sliprepor i kanten och den nästan brummade när man körde den på kant. Hämtade just hem ett par Völkl Mantra och de kändes mycket mer körklara, så det skiljer nog från märke till märke. Jag tänker i alla fall ge mina nya skidor en liten puts på kanten. Tycker aldrig att en maskin kan ge den där lilla extra sista skärpan (eller så har jag ännu inte hittat rätt skidverkstad).

Nuförtiden är de flesta lagg hyggligt slipade från fabrik, och då menar jag att de har en jämn skärpa utefter hela kanten, vilket nu inte behöver innebära att dom är knivskarpa (...egentligen aldrig). För en offpistskida har också kantskärpan sannolikt något mindre betydelse än för en pistskida som ska carvas på hårt underlag.

Själv slipar jag regelmässigt mina nya skidor innan jag börjar åka på dom, mest för att bekräfta kanternas vinklar, skärpa och kondition, men också för jag är allmänt överkänslig mot slöa kanter, speciellt på pistskidor. Sen har man som gammal tech-nörd redan alla filar, filhållare i olika vinklar, brynen, putsdukar, sicklar, skrapor, etc, i verkstan och ränderna går sällan ur som bekant!

/Ace DG

Senast ändrad:
... själv slipar jag inte fabriksnya skidor utan teståker dem först ... känns det bra så är det bra ... känns det inte bra får man göra något åt det! Varierar kraftigt mellan olika skidor, men i stort sett alla skidor är åkbara direkt (med mer eller mindre bra kanter).

/MM

Lite OT, men relaterat till videon:
På videon slöar han ner kanten från rockern och framåt. Själv vässade jag min Mantra hela vägen. Upplevde dem som underbara på den första provkörningen igår. Tror jag skall fortsätta slipa dem så, eller vad säger expertisen? Slöar ni ner något på era skidor?

TT sa:
http://www.snowglidetools.com/snow.glide.tools.html
Kolla på detta . Om du använder detta blir det BRA! Kolla med Henke Luthman
Yess, mer maskiner! :)
Verkar ju vara en riktigt smutt liten grunka det där! Är det måhända hemligheten bakom att Mr Luthmans testlagg alltid är vassa och fina när man testat?
Kostar?

Ace DG

Tja

Det finns 2 sorter

Den enkla som man bara kan slipa en sidan på kanten kostar enl Henke 17 000:- + Moms. Det är den som henke använder. Sen finns det en värre, som du kan slipa båda sidor på kanten. Henke trodde den kostar ca 23 000-27 000 + Moms.Bara att beställa???

Pistgubbe sa:
På videon slöar han ner kanten från rockern och framåt. Själv vässade jag min Mantra hela vägen. Upplevde dem som underbara på den första provkörningen igår. Tror jag skall fortsätta slipa dem så, eller vad säger expertisen? Slöar ni ner något på era skidor?
Det beror nog på hur hög rockern är, tar delen med rocker på fortfarande i snön vid ett djupt skär har man såklart användning av att den är välslipad, förutsatt att man inte vill ha avfasad kant i allmänhet. Sen fyller inte kanten någon funktion på delar av skidor med taper eller early rise.

Tack, med Mantran ligger hela skidan i snön så fort man kantar det minsta.

Lite förlorad i teminologin: vad är skillnaden på tip-rocker (typ Mantra) och early-rise (där kanten inte fyller någon funktion)?

I tidernas begynnelse var det väl ingen skillnad, Line var väl ganska pigga på att benämna allt som E-R. Det var olika för olika tillverkare med andra ord. Nu i dagsläget när det finns olika typer av rockershapes kan det dock vara smidigt att försöka vara tydlig med om skidan har lång kontinuerlig rocker som inte rundas av (Line, DPS) eller om det först är en rocker, och sedan en tydlig avslutning på brättet (K2, Völkl). Vad vi ska kalla vad lämnar jag till någon annan.

Din bild, Carled, stämmer väl med min. JellyfishFluff: Menar du samma sak eller något annat? Kan du utveckla i vilket fall kanten skall slipas?

Det beror ju på formgivningen, men en låg rocker som är ganska styv gör ju mycket till i pisten, men en riktigt grisig funshape-rocker som verkligen sticker iväg, och eventuellt är ganska mjuk kan vara ganska jobbig om den hookar fast och har sig.

Så lite beroende på typen av rocker, men främst om det är indragen skärning, early taper, då skall det ju inte vara vasst alls.

Jag vet inte riktigt hur du definierar early rise, tänker du på early taper eller?

Pistgubbe sa:
Beror på ... vissa skidor kan bli "spåriga" och nervösa om de är vassa hela vägen. Ett tips är inte dra av kanterna men att stoppa ner en brynsten eller diamantbryne i fickan. Känner du att skidorna blir allt för nervösa kan du då prova att "dra av" dem i brätte (tip) och bakände (tail). Känns det bra är det bra!

Min personliga erfarenhet är att behovet att dra av skidorna är mindre på skidor med rocker än utan vilket är ganska självklart om man tänker efter ...

/MM

Kul att lära nya saker från Er som har åkt mycket skidor. Mountain_Man vad hade du gjort med ett par Line SFB skidor?
Tycker du man skall dra av kanterna eller inte?

/TJ

Jag har ett par Ross Super 7 som påminner en del om Line SFB i utformningen.

Helt klart är stålkanten på det avsmalnande (early taper) brättet (tip) och bakänden (tail) inte har någon annan funktion än att skydda skidan. Ingen idé att lägga någon energi på denna del av kanten utan bara se till att den är jämn och inte för vass. Fixas enklast med ett bryne.

Övrig del av kanten har ju absolut funktion för egenskaperna på hårt underlag. Skulle köra min normalslip vilket är en hängning på 0,5 grad och kantvinkel på 88 grader (effektiv vinkel 88,5 grad) på övrig del av kanten. Inledningsvis skulle jag inte dra av (slöa) någon del av kanten förutom den avsmalnande delen (taper).

Skulle skidan kännas för "spårig" med denna slip skulle jag börja med att dra av (slöa) av en bit av den slipade kanten i brätte och bakände. Skulle det fortfarande inte kännas bra skulle jag möjligtvis gå vidare med att hänga kanten 1,0 grad (istället för 0,5), men det sistnämnda är knappast troligt.

/MM

MM vad har du för verktyg för att slipa till 0,5 och 1 grads hängning med?

FF sa:
MM vad har du för verktyg för att slipa till 0,5 och 1 grads hängning med?
För 0,5 gr, t ex SWIX TA005 Base file guide, 0,5°. Det finns några andra också. Själv har jag ett antal egentillverkade distansbitar, vilket i praktiken gör att det blir "ungefär 0,5" eller vad man nu villl ha. Går själv inte medevetet över 0,5

/A

Senast ändrad:
Kanske är läge att skapa en ny tråd för detta men jag har funderat på en sak:
Finns det en sammanställning någonstans över hur olika skidor är fabrikspreparerade med olika grader?
Skulle vara intressant att se speciellt hur de mest hypade skidorna är preparerade och hur ens egna lagg såg ut när de kom från fabriken.

erik_lagg sa:
Finns det en sammanställning någonstans över hur olika skidor är fabrikspreparerade med olika grader?
Skulle vara intressant att se speciellt hur de mest hypade skidorna är preparerade och hur ens egna lagg såg ut när de kom från fabriken.
...är det verkligen intressant? Det lär nog inte skilja mycket mellan olika fabrikat och modeller.
De som verkligen bryr sig om detaljer ser ju ändå till att slipa sin lagg precis som man vill ha dom.

För er INFO, mina exempel:
Racelagg GS: ca 0,5 hängning, 87 sidokant.
Racelagg SL: 0,5 hängning (från fabrik), 87 sidokant på det mest använda paret (86 på ett annat par).
Funkallistic: 0,5 hängning (från fabrik), 88 sidokant
Lilla Mrs Ace's Stöckli Laser: ca 0,5 hängning, 88 sidokant

Hängningen är allt svår att veta exakt ärligt talat, men hängning ska man ha, känns bra .

Variationerna blir rätt små, sen verkar ju inte freerideåkare bry sig så förfärligt mycket i dom här sakerna...
/A

Senast ändrad:
Ace_DG sa:
erik_lagg sa:
...är det verkligen intressant? Det lär nog inte skilja mycket mellan olika fabrikat och modeller.
De som verkligen bryr sig om detaljer ser ju ändå till att slipa sin lagg precis som man vill ha dom.

För er INFO, mina exempel:
Racelagg GS: ca 0,5 hängning, 87 sidokant.
Racelagg SL: 0,5 hängning (från fabrik), 87 sidokant på det mest använda paret (86 på ett annat par).
Funkallistic: 0,5 hängning (från fabrik), 88 sidokant
Lilla Mrs Ace's Stöckli Laser: ca 0,5 hängning, 88 sidokant

Hängningen är allt svår att veta exakt ärligt talat, men hängning ska man ha, känns bra .

Variationerna blir rätt små, sen verkar ju inte freerideåkare bry sig så förfärligt mycket i dom här sakerna...
/A
Tack, för svaret!
Någon som har något annat fabriksexempel (och även personliga favoriter)?

För att återknyta till trådskaparen skulle jag också vilja veta om de mer namnkunniga serviceställena kör standard på sina slipningar eller anpassar sina slipningar efter skidans fabrikspreparering.

Jag har fått för mig att kombon kanontillverkad snö och breda skidor kräver lite mer eftertanke runt dessa annars esoteriska spörsmål, men jag kan ha fel: kanske räcker det med att skärpa kanten och köra.

Mountain_Man sa:
... själv slipar jag inte fabriksnya skidor utan teståker dem först ... känns det bra så är det bra ... känns det inte bra får man göra något åt det! Varierar kraftigt mellan olika skidor, men i stort sett alla skidor är åkbara direkt (med mer eller mindre bra kanter).

/MM
Gör samma sak, ändrade aldrig mina TST då de kändes bra

Ace_DG sa:
erik_lagg sa:

... en massa text ...

/A
Jo ... om man har ett par skidor med fabriksslip som går djävulskt bra vill man ju gärna behålla vinklarna efter omslip ... (placeboeffekten ska inte undervärderas). Vet att denna fråga varit uppe tidigare och vill minnas att någon länkade till en sammanställning, Teton?

/MM

Tillbaka
Topp