slitit ut bindningen en gång förmånga gånger

csaba

Ny medlem
hej hoppas jag kan få lite hjälp på traven här.

jag har slitit ut min binding för 3e gången nu och behöver hitta mek hjälp i sthlm

första problemet.
behöver sätta insert gäng(typ färdiga gäng som sätts in underifrån) i skidan som jag slitit ut bindningen ur.

har gjort detta på höger skidan när ajg var över i kanada, då jag slet ut bindingen 2a gången behöver nu hitta en mek i sthlm som kan fixa vänster skida.

alpin garaget vill inte/kan inte. tror dem inte kan oavsett om dem kan neka svåra jobb under hög säsong.

mitt andra problem är att jag knäckte min binding på mitten när jag slet ut vänster skidans bindning.
behöver nån telis mek som kan byta botten plattan på Black diamond O1 bindingen.

alla hjälpsamma svar uppskattas.

Senast ändrad:
Att ta till ett helt gäng för att ordna problemet känns lite overkill va?

Finns olika inserts,

1. De som sätts in i snowboards när de byggs. De sitter antagligen bäst men kräver att man borrar i dem underifrån genom belaget om man skall eftermontera dessa. Troligen sådana du fick i Kanada.

2. De som eftermonteras i skidor när det gått åt helvete. Där finns olika typer, antingen gängar man i dom i skidan eller så borrar man ett hål, sätter i inserten och skruvar i ny skruv så att inserten fastnar genom expansion då nya skruven dras i. Finns i plast, mässing eller stål/rostfritt.

Väntar själv på leverans av inserts från http://www.quiverkiller.com/
Enligt dem så skall deras inserts öka hållfastheten på infästningen i skidan från 280 kg till 400 kg per skruv.

jepp dem första var det jag gjorde i kanada. på ena skidan sen drog jag hem innan jag fixa den andra.... behöver hitta en mek som kan fixa detta med att sätta in inserts underifrån. helst i sthlm.

helicolies (hur det nu stavas) top monterade inserts kommer inte fungera, jag har blivigt avråd från att sätta i dessa iochmed att tele bindingar gör mer skada i skidan när man rycker ut bindingen. öven dem som du länka det var det vi titta på först men det blev ett "no go" på dessa.

Senast ändrad:
jepp dessa är det jag har i höger skida. tack för länken... man kanske kan köpa in såna och ge till en bra skid mek. jag vågar inte göra det själv.. just dem här grejerna vill jag att det ska hålla. specielt när man är på toppen av sitt dröm åk :P

Alternativt blandar du stålull med marin epoxy (24h härdtid). Borra några små hål ut åt sidorna så det får brett fäste och tryck ner stålullen i hålen. Låt härda. Skär/slipa platt och borra om.
Alternativt så fettar du in skruven och skruvar i den i stålullen, skapar därigenom en egen helicoil. Detta förstör inte möjligheten att senare sätta i inserts.
(För den händelse att du inte hinner lösa riktiga inserts menar jag...)

Vad det gäller bindningen så googla generalagent för Sverige och kontakta dom. Dom kan säkert ordna en reservdel eller tala om för dig var närmsta återförsäljare finns.

Om dom inte vill hjälpa till så maila telemark-pyrenees och fråga. Dom brukar fixa det mesta.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp