Slog Jan Olov Aikio världsrekord?

BobDog

Ny medlem
Är det sant att Jan Olov Aikio slog världsrekord i Åre? Jag såg hoppet i Åre och visst var det högt men världsrekord kändes det inte som. Var han verkligen över tio metersskylten(så såg det inte ut därifrån jag stod)!!???!?!?! Vad tycker ni andra som var där?

Hur vet man att Jan Olov Aikio slog världsrekord? Hur mäter man detta? Vem är det som mäter? Hur jämnför man med andra hopp? Är det någon annan "media" än rocsport.com som påstår att det är världsrekord?

http://se.rocsport.com/cgi-bin/show...e&tmpl=are_article.tmpl&marvin_articleid=1305

Bra frågor och tankar tycker jag!
Har själv funderat i samma banor...utan att vara helt insatt så
känns det ändå som att de där "bedömningarna" ibland är lite subjektiva...Eller så har man missat något och allting mäts med laser el. nåt som satt monterad där :)
Hur mättes Ingmar Backmans hopp i gränsen på den tid det begav sig ?

Och en fråga till, det såg ut att vara 10 meter ner till landningen från döskallen, men var det verkligen 10 meter från kicken. Och Aiko var aldrig över nån döskalle vad jag såg...

Och vad är kriterierna? Freestyleåkarna på OS hade nog också 10 meter ner till landningen.

>> RR <<

Ja, om man ska mäta höjden så ska man ju mäta därifrån kicken slutar. Tycker faktiskt att jon olssons förra världsrekordhopp på 9.5 meter inte alls såg ut att vara så högt. Eller är det bara kameran som gör att det ser mindre ut??

YO! Flera människor som såg hoppet har uttalat sig om att hoppet var det nya världsrekordet och vi såg det själva och bedömde det som världsrekord.

Fotografer har också tittat på digitala bilder från hoppet och bedömde det till 11.5 meter...

NICE, go Acke!

En intressant fråga som ställs av Mr RR ovan är: -Vad är kriterierna för ett "världsrekord"? Här var det en corner. Backman drog på i en quaterpipe. Inte riktigt samma förutsättningar. Eller?? Men vafan, man kanske är trist som ifrågasätter? Och står det på "Å.R.E. Extreme powered by ROCsport" så är det ju säkert lika sant som att det var kvällsskidåkning i Olympia på onsdagar.

Hmm, men speakern sa hela tiden "Neeej, inte riktigt. Rekordet ligger nu på 9.6 meter." Och vad är världsrekord, det är betydligt svårare att fetta på i QP än corner dessutom. Tveksamt.

>> RR <<

är det bara jag eller var det där en motocross-sida?
hursomhelst.. jag har en bild på snubben, men jag lyckades inte fånga honom när han var som högst.. men på min bild är han i alla fall något över 10m

Ok, men bilden på MX-sidan är tagen ur grodpespektiv, nerifrån så det är klart att det ser högre ut. Och varifrån är det 10 meter upp till döskallen - från kicken eller landningen?

>> RR <<

Granskar, granskar...

Håller med dig dustbin dan. Är det nån som borde kunna det så är det ju Sune hjort. Han har ju vart med i tv och allt.

ha det gott

Sune är redan inkallad på fallet. Han var på RedBull undercover i stor svart parkas med pälskrage och hoppade som ett riktigt UFO.

såg precis tävlingen på z-tv. my ass att det var 10m från kicken till döskallen. kanske till landningen men så kan man väl inte räkna?

Frågan var på åkaren man mäter är klart intressant. Vissa menar att tyngdpunkten är det som borde gälla, men då får vi problem med att beräkna alla åkarnas tyngdpunkter inna tävlingen. Ponera att Aikio opererar in feta silikonbröst, då lär ju hans tyngdpunkt höjas en del. Personligen tror jag att det som man i regel mäter är höjden på åkarens ego. Liksom en bra målvakt har stolparna som bästa vänner har en bra skidhoppare egot minst en och en halv meter ovanför tyngdpunkten (oberoende av åkarena läge relativt tyngdkraftens riktning).

Monoski Alpinissimo rekomenderar vid monohöjdhoppning att man mäter höjden på åkarens hjärta, eftersom alla vet att mono, det kör man med hjärtat. Problem kan dock uppstå vid riktigt höga hopp när hjärtat tenderar att åka upp i halsgropen.

HitMe

Jag tycker det ser ut att vara 10 m från platån, inte från kicken. Men höööögt är det ändå!

Man ska nog mäta mellan kicken och skidorna. Hade man mätt från tyngdpunkten hade man blivit tvungen att räkna bort benen och allt annat som är under tyngdpunkten annars hade en femtonmeterskille kunnat hoppa jättehögt utan att ens lämna marken. Som i sprinterlopp ni vet, eftersom man startar bakom startlinjen så är det följdaktligen den första kroppsdelen som korsar mållinjen som räknas. Men vad vet jag.. Guiness rekordbok har väldigt exakta specar över det mesta för vad som är ett rekord.

man mäter helt klart från åkarens lägst belägna del.

dvs om man slår en volt och är uppochner när man är som högst så mäter man upp till huvudet!

allt annat skulle vara befängt.

Det som låter mest rimligt och rättvist är att mätning sker på åkarens "lägst" placerade kroppsdel när denna befinner sig som högst upp i luften i förhållande till "kicken"...T ex om man hoppar 2 m i höjdhopp (friidrott) med "saxstil" så har man ju inte hoppat högre än en hoppare som hoppar 2 m med annan stil...

Inte fan var det världsrekord!! Ska man mäta höjden ska man mäta från hut högt över kicken åkaren flyger! Annars kan likaväl en extremeskidåkare bygga en liten kick utför ett 30 meters dropp och få nytt höjdvärldsrekord! Det är ju samma sak!

Självklart kan man inte mäta från tyngdpunkten. Isåfall skulle man ju konstant åka runt och hoppa 1,5 meter.
Man "hoppar" ju inte förrän man befinner sig i luften, dvs. när tailen lämnat kicken. Om tailen befinner sig 10 cm ovanför kicken, har man ju inte hoppat mer än 10 cm.

Jag tror inte att det var nåt värlsdrekord. Bilden på rocsport stämmer inte ingen var någonsin nära att komma över döskallen.
Och om man ska mäta hur högt man hoppar kan man ju inte mäta från där landningen börjar utan man måste mäta från kicken.. tycker att hela den där tävlingen var väldig oklar annars, men knappast nåt världsrekord. //fabos

Varfor klanka pa om varldsrekord eller ej?
Spelar det egentligen nagon roll menar jag.

Lat oss istallet saga att det va fordjavligt fett och hogt som han hoppade och skit i resten!

-Johan

Bra där! Men ser du att han är ovanför molnet i bilden också? Det måste betyda att han flyger på höjd av 10 000 meter minst! Helt otroligt. Och bilden innan, då flyger han över Renfjället - minst 1000 meter högt bara det. Och sen kommer folk och snackar om 10 meter....suck.

Eller så kanske det är kameravinkeln.

>> RR <<

Om dom får säga att det var världsrekord måste dom ju mäta efter speciella regler också, och då har också alla andra som gjort rekordförsök mätt på samma sätt, altså är det världsrekord, men det är inte säkert att det är så högt som dom anger i verkligheten.

:P

Tillbaka
Topp