Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Smala stighudar på breda skidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 84553" data-attributes="member: 12152"><p>Det tredje och enligt mig bästa alternativet för att använda smala stighudar på breda skidor är att dela huden. Du skär helt enkelt hudarna precis i mitten med ett långt snitt från ca 5cm från toppen och lite längre (ca 7-10cm) från bakkanten (delar man för långt bak och breddar mycket blir det lätt en liten "snöfångare" där). </p><p></p><p>Sen när du klistrar dit hudarna sätter du dom nära stålkanten på båda sidor och får då ett mellanrum i mitten. I ytterkanten har du nu samma passning som med ett par formskurna. Det blir inte lika bra som med en bred hud iom tomrummet i mitten, men ändå klart bättre än att zick-zacka eller att sätta hela huden nära en kant. Nackdelen är att det blir lite svårare att hantera stighudarna vid av och påtagning. För min del fungerar det så pass bra att jag inte längre har några funderingar på att inhandla ett par bredare hudar trots att jag just nu använder ett par 68 mm delade hudar till ett par 95mm:s skidor. </p><p></p><p>Tilläggas bör kanske att jag turar enbart kortare projekt och använder Treckers. Ska man ut på längre turer med randonnégrejor är det givetvis formskurna stighudar som gäller.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 84553, member: 12152"] Det tredje och enligt mig bästa alternativet för att använda smala stighudar på breda skidor är att dela huden. Du skär helt enkelt hudarna precis i mitten med ett långt snitt från ca 5cm från toppen och lite längre (ca 7-10cm) från bakkanten (delar man för långt bak och breddar mycket blir det lätt en liten "snöfångare" där). Sen när du klistrar dit hudarna sätter du dom nära stålkanten på båda sidor och får då ett mellanrum i mitten. I ytterkanten har du nu samma passning som med ett par formskurna. Det blir inte lika bra som med en bred hud iom tomrummet i mitten, men ändå klart bättre än att zick-zacka eller att sätta hela huden nära en kant. Nackdelen är att det blir lite svårare att hantera stighudarna vid av och påtagning. För min del fungerar det så pass bra att jag inte längre har några funderingar på att inhandla ett par bredare hudar trots att jag just nu använder ett par 68 mm delade hudar till ett par 95mm:s skidor. Tilläggas bör kanske att jag turar enbart kortare projekt och använder Treckers. Ska man ut på längre turer med randonnégrejor är det givetvis formskurna stighudar som gäller. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Smala stighudar på breda skidor?
Tillbaka
Topp