Helt klart, kasta dom gamla och köpt nytt. Allt annat är stendumt.
Däremot skulle jag vilja gå lite emot gubbfan, även om du har breda skidor skulle jag föredra någonting som fixerar/och spänner hudarna baktill på skidan. Kan bli nog så jävligt om du går en längre tur med mycket av och på med hudarna då det är lätt hänt att dom blir fuktiga och fäster sämre efter hand, en fix baktill löser det problemet ganska enkelt. Visst, går du bara en enkel tur där du inte tar av hudarna alls innan du åker ner igen spelar det mindre roll men på längre/hårdare turer kan det spara dig sjukt mycket besvär och svordomar.
Har också lite svårt att förstå mig på det här eviga hemfixandet och trixandet som telemarks och turfascister ständigt ska hålla på med. Köp ett par bra, oskurna hudar. Se bara till att toppöglan passar dina brätten och kostar dom ett par hundringar mer, so what, drick några bira mindre på krogen nästa helg istället. Skär till dom med den medföljande kniven, montera på bakfixen. Ready, set, go.
Uppför är tråkigt, snorigt, jobbigt, förjävligt, krångligt, kallt, svettigt och alldeles sjukt kul när du kommer upp till toppen eller sitter på afterskin med en bira i näven och några tusen fallhöjdsmeter i benen.