Smala stighudar på breda skidor?

tomatchili

Aktiv medlem
Har ett par stighudar som passar till mina Elan Stinger (ca 62mm i midjan) men tänkte sälja dessa för att köpa ett par bredare randoneeskider (runt 83 i midjan)
kan jag använda mina gamal hudar, eller är det bättre att sälja dem för ett par hundra och köpa nya figuranpassade hudar?

Det finns två alternativa lösningar vid användande av smala hudar till breda skidor; båda är väl halvbra...
1. Lägg huden så långt som möjligt mot yttersidan av belaget(obs täck ej stålkanten)och skråa uppför. Du har ju då alltid mest hud mot berget.
2. Lägg huden zick zack över skidan. Bildas dock små fickor där snö kna lägga sig och om det är riktigt kallt lossnar då huden.

Som sagt, dessa lösningar funkar men har du råd att tjacka de övriga prylarna har du nog råd med hudar oxå ;-) Köp på löpmeter och fixa fästanordningarna själv.
Lycka till!

Köp nya!
Vi var upp på skarvarna förra vintern med för smala hudar och det var ett helvete rent utsagt!
Det är klart värt dom pengarna, lovar!

Vill du ändå försöka så lägg huden så långt åt ena sidan som möjligt (inte stålk.) och skråa hela vägen upp på den sidan. Gäller att du har en bra bindning då.. En riktigt inställd Alpine Treeker går ett tag men ska man hålla på länge (o brant) måste du ha en randoneebindn.

// Danne

Det tredje och enligt mig bästa alternativet för att använda smala stighudar på breda skidor är att dela huden. Du skär helt enkelt hudarna precis i mitten med ett långt snitt från ca 5cm från toppen och lite längre (ca 7-10cm) från bakkanten (delar man för långt bak och breddar mycket blir det lätt en liten "snöfångare" där).

Sen när du klistrar dit hudarna sätter du dom nära stålkanten på båda sidor och får då ett mellanrum i mitten. I ytterkanten har du nu samma passning som med ett par formskurna. Det blir inte lika bra som med en bred hud iom tomrummet i mitten, men ändå klart bättre än att zick-zacka eller att sätta hela huden nära en kant. Nackdelen är att det blir lite svårare att hantera stighudarna vid av och påtagning. För min del fungerar det så pass bra att jag inte längre har några funderingar på att inhandla ett par bredare hudar trots att jag just nu använder ett par 68 mm delade hudar till ett par 95mm:s skidor.

Tilläggas bör kanske att jag turar enbart kortare projekt och använder Treckers. Ska man ut på längre turer med randonnégrejor är det givetvis formskurna stighudar som gäller.

Satsa på nya.
Du blir bara förbannad att syssla med gammalt skräp.
Köp på löpmeter. Toppfixet tillverkar du bäst själv. Gör en ögla av rostfri tråd ca 2 mm i diameter böj till den så den går lätt över toppen sätt, ihop ändarna med en skarvbit till elkabel till bilar som kläms åt med en abikoklämma.
Det du vinner på att göra toppen själv är att olika lagg har olika toppar på brättet, en del toppfix passar inte så man får i alla fall modifiera.
Bak behöver du ingenting på en bred skida, kapa ca 10 cm från bakkant, runda av kanterna.
Tillpassningen av hudarna efter skidans kurva gör du med ett vasst rakblad. Huden skall inte täcka stålkanten.
Vill du lägga ut en massa pengar i onödan köper du ett par BD för ca 1400 :- Dessutom är dom tjocka och blytunga.
Uppför är kul.

Helt klart, kasta dom gamla och köpt nytt. Allt annat är stendumt.

Däremot skulle jag vilja gå lite emot gubbfan, även om du har breda skidor skulle jag föredra någonting som fixerar/och spänner hudarna baktill på skidan. Kan bli nog så jävligt om du går en längre tur med mycket av och på med hudarna då det är lätt hänt att dom blir fuktiga och fäster sämre efter hand, en fix baktill löser det problemet ganska enkelt. Visst, går du bara en enkel tur där du inte tar av hudarna alls innan du åker ner igen spelar det mindre roll men på längre/hårdare turer kan det spara dig sjukt mycket besvär och svordomar.

Har också lite svårt att förstå mig på det här eviga hemfixandet och trixandet som telemarks och turfascister ständigt ska hålla på med. Köp ett par bra, oskurna hudar. Se bara till att toppöglan passar dina brätten och kostar dom ett par hundringar mer, so what, drick några bira mindre på krogen nästa helg istället. Skär till dom med den medföljande kniven, montera på bakfixen. Ready, set, go.

Uppför är tråkigt, snorigt, jobbigt, förjävligt, krångligt, kallt, svettigt och alldeles sjukt kul när du kommer upp till toppen eller sitter på afterskin med en bira i näven och några tusen fallhöjdsmeter i benen.

Turfacist
Nytt ord i akademins ordlista?
Kul, men uppförsgången är inte alltid som du beskriver, i så fall går du för fort eller njuter inte tillräkligt av naturen.

Turfascist borde helt klart läggas till i nästa utgåva av SAOL:

turfascist - flåshurtig skidgående person, mestadels hemmahörande i fjäll eller högalpin miljö. Specifika kännetecken är klädstilen som bäst kan beskrivas som för miljön konservativ, dvs anorack i borstat bomullstyg med tillhörande knickers alternativt modernare sådan i mer högteknologiska material. Andra vägledande kännetecken är ryggsäck packad med termos innehållande varm dryck, antingen kokkaffe eller choklad, samt apelsin och smörgås. Huvudinställningen hos en person av denna kategori är att uppförsgången är hela njutningen och den efterföljande nedförsåkningen enbart är av ointressant natur och i det närmaste att betrakta som ett nödvändigt ont. Observera att denna grupp ej har något gemensamt med högerextrema efterföljare till Mussolinis forna diktatur i Italien.

Njuta av naturen? Det boror väl på var man går det. Går för fort? Hehehe, inte ens sportslig. Har man blivit omsprungen av ett gäng galna italienare upp mot Passage de Serret du Savon så får man en annan bild av hur det är att ha bråttom uppför.

Det behövs ingen "krok" bak. Går ca 30000-40000 höjdmeter per år och har aldrig haft problem med att inte ha krokar, inte ens när man tar av och på mycket. Det är kul att gå fort uppför, men ännu roligare att åka fort utför!

Kul ord turfacist.
Men din beskrivning på utstyrsel och utrustning gäller nog inte på den moderna typen av vad du kallar turfacist.

Dom har tajta färgglada kläder med sponsormärken, korta Trab skidor med klädnype bindningar (Dynafit) Gör 1000 lodmeter under timmen, det är vad som gäller. På racen i mellaneuropa är dom nere på 50 min men då är det spårat.

Att kalla den katergorin som jag och förmodligen flertalet här på forumet som knallar för att få fina åk, och använder mer normala 3 tim på 1000 m turfacist är väl något i överkant.
Men ett kul ord har du skapat.
Nu har ju även den här tråden spårat ur. Inte helt ovanligt.

Kontentan.
Köp nya hudar. Färdiga eller självfixade efter kassa och intresse.
Med eller utan bakfix. Smaksak..................

Tillbaka
Topp