Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Smalben...
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Fre-drik" data-source="post: 1066399" data-attributes="member: 32453"><p>Enligt min helt personliga åsikt och gamla erfarenheter beror problemen på följande.</p><p></p><p>1 Svaga muskler runt knä och fotleder. När musklerna i knä och fotleder blir trötta orkar de inte längre absorbera stötar och dyligt. Dessa stötar tas då upp av smalbenen och leder i slutändan till benhinne-inflammation eller stressfrakturer. För att undvika detta: träna, träna, träna. Framför allt är det viktigt att träna uppbyggande före säsongen. </p><p></p><p>2 Teknik. Det går att köra hårt utan problem med benhinnorna om man har rätt teknik. Med rätt teknik blir åkningen följsam och belastningen via stötar etc på smalbenen minskar. Det finns en anledning att folk ofta nämner puckel och hårda landingar i samband med benhinneproblem. Helt enkelt för att många hamnar i baksätet och/eller har felaktig teknik i bl.a. dessa situationer. MAO träna på att åka tekniskt korrekt.</p><p></p><p>Får man problem med benhinnor under säsongen och vill bli av med problemen: Vila tills det känns helt bra, och vila sedan en vecka extra. (Vila innebeär ingen skidåkning, löpning eller annan belastande aktivitet med stötar.) Att exponera sig för stötar för tidigt leder obönhörligt till en förlängd återhämtning. Jag har i praktiken sabbat hela säsonger för att jag inte kunnat hålla mig i skinnet och börjat åka för tidigt. Experimentera för att hitta den träning som funkar för just dig under vilo-fasen. </p><p></p><p>Speceiella pjäxor, booster strap, att kasta salt över axeln, tillbe snöguden Ullr etc kan säkert hjälpa eller minska problemen. För att klara sig undan problemet med smärta i smalben/benhinnor är huvudreglerna dock följande: 1 Se till att vara vältränad och förberedd redan när säsongen drar igång. 2 Förbättra åktekniken. 3 Lyssna på kroppen och vila om du börjar känna symptom. Får du ordentligt ont (typ problem att gå i trappor), sluta åka och låt bli att stå på skidor minst en vecka efter att sista symptom försvunnit.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Fre-drik, post: 1066399, member: 32453"] Enligt min helt personliga åsikt och gamla erfarenheter beror problemen på följande. 1 Svaga muskler runt knä och fotleder. När musklerna i knä och fotleder blir trötta orkar de inte längre absorbera stötar och dyligt. Dessa stötar tas då upp av smalbenen och leder i slutändan till benhinne-inflammation eller stressfrakturer. För att undvika detta: träna, träna, träna. Framför allt är det viktigt att träna uppbyggande före säsongen. 2 Teknik. Det går att köra hårt utan problem med benhinnorna om man har rätt teknik. Med rätt teknik blir åkningen följsam och belastningen via stötar etc på smalbenen minskar. Det finns en anledning att folk ofta nämner puckel och hårda landingar i samband med benhinneproblem. Helt enkelt för att många hamnar i baksätet och/eller har felaktig teknik i bl.a. dessa situationer. MAO träna på att åka tekniskt korrekt. Får man problem med benhinnor under säsongen och vill bli av med problemen: Vila tills det känns helt bra, och vila sedan en vecka extra. (Vila innebeär ingen skidåkning, löpning eller annan belastande aktivitet med stötar.) Att exponera sig för stötar för tidigt leder obönhörligt till en förlängd återhämtning. Jag har i praktiken sabbat hela säsonger för att jag inte kunnat hålla mig i skinnet och börjat åka för tidigt. Experimentera för att hitta den träning som funkar för just dig under vilo-fasen. Speceiella pjäxor, booster strap, att kasta salt över axeln, tillbe snöguden Ullr etc kan säkert hjälpa eller minska problemen. För att klara sig undan problemet med smärta i smalben/benhinnor är huvudreglerna dock följande: 1 Se till att vara vältränad och förberedd redan när säsongen drar igång. 2 Förbättra åktekniken. 3 Lyssna på kroppen och vila om du börjar känna symptom. Får du ordentligt ont (typ problem att gå i trappor), sluta åka och låt bli att stå på skidor minst en vecka efter att sista symptom försvunnit. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Smalben...
Tillbaka
Topp