Smarta foto och videoprylar

jbcarpenter

Ny medlem
Hej!

Är det någon som har något tips på bra/smarta prylar man kan använda när man filmar eller fotar skate/snow/skidor/cykel? Med smarta grejer menar jag tex Countor HD hjälmkamera, stativgrej man fäster videokameran på cykeln med om man vill filma tex MTB, dvs inte basic grejer som kamera, stativ, väska, vidvinkel, telelins etc. Å andra sidan, har ni tips på några riktigt bra features på era basic grejer som passar riktigt bra till alternativsport så får ni gärna komma med dem med!

Cheers,
Jakob

det här kan både falla under basicgrejer och smarta grejer: UV-filter eller motsvarande till objektiv! mycket billigare att få en repa på filtret av t.ex stenskott än att få det direkt på frontlinsen..

enkla tips för att klara sig så länge som möjligt utan inköp:

"nollkronorsrälsen"
för att få glidekänsla vid hoppfoto på snö, låt kameramannen/kvinnan stå med sina lagg påknäppta, med en assistent som drar/puttar i önskvärd riktning samtidigt som motivet gör sitt hopp. Detta fungerar självklart bäst om kameramannen rör sig vågrätt, och inte uppför/utför backen..

"fattigmans-steadicam"
kräver stativ. sätt på stativet under kameran och håll i det istället för kameran. den extra tyngden gör kameran mer stabil än att du enbart håller i en videokamera. var bara helt säker på att kameran inte lossnar från stativet, annars har du inte alls sparat pengar :P

"gratisdollyn"
tag vad som helst med hjul: rullstol, serveringsvagn osv. sätt fast kameran på denna och gör önskad rörelse. detta kräver ett jämnt golv.
exempel:
det är en informationsfilm jag och några klasskompisar gjorde när jag gick min tv-utbildning. kolla in åkningen som den första halvan av filmen består av, den är gjord med en kamera på stativ fastremmad på en serveringsvagn från skolmatsalen, med motivet sittandes på samma vagn. vi hade dessutom belysning sittandes på en arm ut från vagnen, och jag gick framför vagnen och drog den runt i lokalen. kul =)

temat för alla lösningar: det mesta går att fixa med lite fantasi och gaffatejp, göd inte tillbehörstillverkare som erbjuder kassa grejer till höga priser som du bara använder någon enstaka gång.

Tillbaka
Topp