smärta i hålfötterna

Johannes_Pollak

Ny medlem
smärta i hålfötterna
jag får sjukt ont i hålfötterna när jag springer. jag har köppt nya skor rätt många gånger nu och börjar inse att det kanske inte är skon som är problemet utan musklerna i foten. jag undrar om det är någon som känner till någon bra strech/styrka/masage/ övning för hålfötterna.
alla förslag är välkommna:-P

smärta i hålfötterna
nej, men jag har hört att det inte skall va så bra. musklerna i foten behöver typ inte arbeta då och då blir dom inte tränade. men jag vet inte om det stämmer. någon som vet hur det är för och nackdelar med formgjutna sulor.

smärta i hålfötterna
Knyter du dina löparskor för hårt? Kombinationen hårt underlag + hårt knutna dojjor brukar för mig alltid resultera i smärta/kramp i hålfoten. Så mitt tips är helt enkelt att knyta din skor lösare.

smärta i hålfötterna
Jag hade gått till en ortoped och fått gjort ortopedinlägg. (ca 1000-1500kr för första paret, därefter 700:- paret). Det tar med stor sannolikhet bort dina problem, samtidigt som du skonar fötter, knän och rygg. Borde alla människor ha!

I dina pjäxor/boots bör du även ha en särskld formgjuten sula, t.ex conform'able (ca 700:-) Tar bort kramp, gör dina fötter varmare, ökar prestandan i pjäxan avsevärt m.m. m.m...

För att träna fötterna kan du springa barfota på stranden (försiktigt i början så du inte skadar fotleden), stå på balansplatta, hoppa hopprep på en fot åt gången... Slackline är en annan kul grej som främst tränar balansen men är bra för både ben och bål.

smärta i hålfötterna
För att träna upp hålfoten så kan du ta en handduk, lägga den på golvet, sen sätter du dig på en stol lägger fötterna på handduken och börjar dra handduken mot dig med tårna. alltså dra ihop tårna och "samla" ihop handduken...

en annan övning som du kan göra är att du sätter dig på en stol och skriver alfabetet med fötterna i luften. kom ihåg att röra tårna så mkt som möjligt!

gör dessa övningar ca 10x3 varje dag så kommer du att få starkare hålfot på nolltid!

en annan sak bara... hur många ggr har du sprungit som du fått ont? såhär i början av säsongen när foten varit inspärrad i pjäxan så får man ont i fötterna/benen om man inte börjar långsamt!

smärta i hålfötterna
Har du köpt rätt sko i förhållande till hur ditt fotsteg ser ut?

formgjuten sula gör riktigt mycket på dig.
har ingen negativ upplevelse alls av mina sulor o har inte haft det heller, kört på dom i 2 säsonger,grymma i jäxorna på alla sätt.
när dom inte finns i pjäxorna finns dom i löpardojjorna!
//max

smärta i hålfötterna
Har du köpt rätt sko i förhållande till hur ditt fotsteg ser ut?

formgjuten sula gör riktigt mycket på dig.
har ingen negativ upplevelse alls av mina sulor o har inte haft det heller, kört på dom i 2 säsonger,grymma i jäxorna på alla sätt.
när dom inte finns i pjäxorna finns dom i löpardojjorna!
//max

smärta i hålfötterna
sulan är inte dåligt! men jag tycker att man ska träna upp hålfoten så man blir stark! jag har massa olika sulor till mina skor. formgjutna till pjäxorna är underbart men jag tycker att en vanlig sula i löpardojjan räcker gott för alla! men det finns ju alltid undantag!

smärta i hålfötterna
visst en stark hålfot är alltid en klar fördel!
men kan ju hända att människan med problemet köpt helt fel sorts skor i fårhållande till sitt fotvalv, kanske köpt en sko som ligger i ett pronotationsvalv, (eller hur/vad det nu heter o stavas)
då är det skon som ligger som problem,för det misstaget råkade jag ut för en gång av en okunnig säljare...

sen kan risken finnas att den med problem har bytt underlag för snabbt.
tex som när du går från inomhusfotboll till ut på grusplan direkt..

smärta i hålfötterna
Dra till löplabbet eller nån annan kunnig butik. Stadium eller så är inte så bra på löpning enligt mig. en säljare försökte sälja på ett par trekking-skor till mig. :)

Sen är det inget dåligt med formgjutna sulor. Alls. Bara bra grejor. Spring och fixa.

smärta i hålfötterna
jooose sa:
nej, men jag har hört att det inte skall va så bra. musklerna i foten behöver typ inte arbeta då och då blir dom inte tränade. men jag vet inte om det stämmer. någon som vet hur det är för och nackdelar med formgjutna sulor.
Sicket snack, om du är för svag i foten så kan du få problem med knän, höfter, rygg mm
Tåhävningar stärker upp och på sikt så kanske du kan köra utan men det finns inget självändamål att späka sig när det gäller fötter, ju starkare och desto mer drivet löpsteg du har desto mjukare och lättare sko kan du springa i.
Löplabbet eller Runnersstore hjälper till att fixa det mesta man kan stöta på.

Tillbaka
Topp