Smärta i tår främre fot?

ething

Medlem
Smärta i tår främre fot?
Boots: Burton Photon
Bindningar: Union Force

Problem: Mina fötter är lika stora och stövlarna sitter jättebra. Trots detta får jag enorm smärta i lilltån och ringtån på vänster fot (främre fot). Toe strap sitter inte hårt och höger fot har inga problem . Två veckor efter senaste resan har jag fortfarande stickningar i tårna, men det blir sakta bättre. Jag har ganska normal oldschool stance (rak bakre fot, +15 grader på främre) och normalt avstånd mellan bindningarna. Är det någon som har förslag på vad som kan vara fel? Bootsen sitter tight men jag kan vicka på tårna utan problem så enligt vad jag kan läsa mig så passar de som de skall.

Smärta i tår främre fot?
Jag har samma och gick över till Burtons Photon Wide och har inte haft problem sen dess.
Kan tillägga att jag provat en massa boots och dom som funkar bäst för mig var Photon Wide.

Smärta i tår främre fot?
Jag har samma och gick över till Burtons Photon Wide och har inte haft problem sen dess.
Kan tillägga att jag provat en massa boots och dom som funkar bäst för mig var Photon Wide.
Jag har läst på och flera säger att det enda som skiljer är att innerskon är utskuren vid tårna och ersatt med neoprene istället för "stoppning". Kan du bekräfta? Funderar på att låta en skomakare göra om innerskorna.

Smärta i tår främre fot?
Jag har läst på och flera säger att det enda som skiljer är att innerskon är utskuren vid tårna och ersatt med neoprene istället för "stoppning". Kan du bekräfta? Funderar på att låta en skomakare göra om innerskorna.
Inne skon är ut så här.

Bilagor

• PXL_20220308_161225793.jpg
    PXL_20220308_161225793.jpg
    766.6 KB · Besök: 135
  • PXL_20220308_161222059.jpg
    PXL_20220308_161222059.jpg
    612 KB · Besök: 120
Smärta i tår främre fot?
Tror också det kan vara för smala boots. Du kan ju prova att mäta fötterna på den bredaste punkten och se om det skiljer sig nåt mellan fötterna. Finns några tabeller man kan googla efter, med måtten för när man börja överväga wide boots. Sen skiljer det sig mycket mellan olika tillverkares dojor också. Kör sedan några år med wide boots, innan dess var jag tvungen att gå upp i stlk för att inte få ont i ena framfoten, vilket blev oskönt på andra sätt. Mina fötter är tydligen inte symmetriska, ena foten lite bredare...

Smärta i tår främre fot?
Kan ju vara värt att prova att mecka med innerdojan, men hade nog hellre sålt begagnat och provat wide eller nån annan modell.

Smärta i tår främre fot?
Jag får också ont och har nu fått gjutna innesulor.
Hade tidigare en köpt sula med liten pellott som jag tyckte hjälpte.
(Tror wide kan vara bra att testa)

Jag kan känna att jag gärna vill sitta fast rejält och kanske spänner för hårt.
Men vad tror ni om tex Step-Ons för att slippa att pressa ner framfoten så den blir platt?

Smärta i tår främre fot?
Jag får också ont och har nu fått gjutna innesulor.
Hade tidigare en köpt sula med liten pellott som jag tyckte hjälpte.
(Tror wide kan vara bra att testa)

Jag kan känna att jag gärna vill sitta fast rejält och kanske spänner för hårt.
Men vad tror ni om tex Step-Ons för att slippa att pressa ner framfoten så den blir platt?
Jag tror tåspännet spelar väldigt liten roll i detta.
Dessutom så är nog StepOn-dojjor bra mycket styvare i sulan då de behöver hållfastheten för att faktiskt hålla kvar skon i bindningen.

Alternativet är att mecka lite med skorna. Photon har väl formbara innerskor? Forma om dem och se till att ha extra tjockt med material där det trycker. Typ hockeytejp och en strumpa över.

Och om vi ska slänga medicinksa termer så kastar jag in hallux valgus

Tillbaka
Topp